روزانه های سینمایی

ریسک پخش آنلاین

حق این بود که مثلا صداوسیما یک هفته قبل از اکران این فیلم در وی‌او‌دی، درباره این فیلم تبلیغات لازم را انجام دهد، تیزرهای این اقدام ابتکاری را در سطح گسترده‌ای در شبکه‌های مختلف پخش کند و درواقع کاری کند که مردم از این فیلم استقبال کرده و آن را قانونی و به‌صورت استریم به تماشا بنشینند

پس لرزه های ناشی از سرقت و دانلودغیرقانونی فیلم سینمایی«خروج» ادامه دارد. در این پست گفتگویم با روزنامه شهروند که در متن گزارشی با عنوان ریسک پخش آنلاین» منتشر شده است، بازنشر می شود:

سعید رجبی فروتن، کارشناس عرصه نمایش خانگی و یکی از مدیران وزارت ارشاد نیز انتشار غیرقانونی فیلم خروج را اتفاقی قابل پیش‌بینی می‌داند: «ارایه غیرقانونی فیلم خروج به‌دلیل وجود یکسری نرم‌افزارهای موجود قابل پیش‌بینی بود. چون داریم می‌بینیم که حتی اپ‌های پیشرفته‌ای مانند نتفلیکس و آمازون‌پرایم هم به‌رغم برخورداری از قوی‌ترین تیم‌های برنامه‌نویس، شاهد استفاده غیرمجاز از آثارشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. برای همین هم اتفاقی که برای فیلم خروج افتاده کاملا عادی است و اگر رخ نمی‌داد، جای تعجب داشت.

به هر حال موسساتی که در کشور ما کار می‌کنند، باید با اذعان به این واقعیت و این شرایط استراتژی‌شان را تبیین و مشخص کنند و مثلا با طراحی یکسری بازارهای جنبی مثل جلب و جذب آگهی و نظایر آن بتوانند به مزیت‌های دیگر هم دست پیدا کنند که بتواند خسارت‌هایی مانند دانلودهای غیرمجاز را جبران کند.»  این مدیر فرهنگی در ادامه صحبت‌هایش مسئولیت مردم و مخاطبان فیلم‌های سینمایی را در مواجهه با شرایط نگران‌کننده‌ای که انتشار نسخه‌های قاچاقی خروج بر سینمای ایران حاکم کرده، نقشی مهم و محوری می‌داند:  «به هر حال این اتفاق قابل پیش‌بینی رخ داده و نسخه‌های غیرمجاز این فیلم بیرون آمده‌اند. حالا دیگر از این به بعد نوبت به مردم می‌رسد که با رفتار متمدنانه خودشان مانع از تضییع حقوق مولف و صاحب اثر شوند. یک بار دیگر تکرار می‌کنم که رفتار مردم و رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده باشد و کمک کند که سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود و مثلا کار ابتکاری سازمان رسانه‌ای اوج مورد غفلت قرار نگیرد و این‌گونه ناجوانمردانه مورد دستبرد و سرقت واقع نشود.»

سعید رجبی فروتن در انتشار نسخه‌های غیرمجاز خروج صداوسیما را هم بی‌تقصیر نمی‌داند: «به‌طور مشخص در مورد فیلم خروج که تهیه‌کننده‌اش یکی از نهادهای شناخته‌شده کشور است، حق این بود که مثلا صداوسیما یک هفته قبل از اکران این فیلم در وی‌او‌دی، درباره این فیلم تبلیغات لازم را انجام دهد، تیزرهای این اقدام ابتکاری را در سطح گسترده‌ای در شبکه‌های مختلف پخش کند و درواقع کاری کند که مردم از این فیلم استقبال کرده و آن را قانونی و به‌صورت استریم به تماشا بنشینند و دست ردی بزنند به سینه کسانی که از قبل برای  بهره‌برداری از این اثر کمین کرده بودند.»

وی در باره پیامدهای مالی این اقدام متصرفانه یادآور شد:

«ما در جریان جزئیات قرارداد تهیه‌کننده این اثر با سامانه‌ها قرار نداریم که بتوانیم با قاطعیت در مورد تبعات این اتفاق قضاوت کنیم. اصلا شاید هم تا همین الان فیلم خروج به سودآوری رسیده باشد زیرا تا جایی که خبردارم حقوق نمایش خانگی این اثر پیشاپیش به این سامانه‌ها واگذار شده که در آن ‌صورت محتمل است که تهیه‌کننده فیلم به سود معقولی هم رسیده باشد که در این صورت تبعات دانلودهای غیرمجاز بیش از اینکه به سینماگران آسیب برساند، دامنگیر سامانه‌های وی‌او‌دی می‌شود که این کار پرمخاطره و پرریسک را انجام داده‌اند

رجبی فروتن در پایان یادآور شد:

«هنوز امکان دسترسی مردم به فیلم خروج وجود دارد و بعید نیست که استقبال واقعی اتفاق بیفتد. نکته‌ای که نباید ناگفته بماند این است که قضاوت درباره موفقیت یا ناموفق‌بودن یک اقدام، تنها در بیست‌وچهار ساعت و بدون اینکه آمار و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم، شدنی نیست. باید ببینیم در بازه زمانی ده- دوازده روزه‌ای که برای نمایش این فیلم تعیین شده، چه اتفاقی رخ خواهد داد و فیلم با چه میزان استقبالی از جانب مردم روبه‌رو خواهدشد.»

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید