روزانه های سینمایی

تیرخلاص کرونا ویروس به دی‌وی‌دی

این نگرانی وقتی عمیق‌تر می‌شود که در صورت بازگشایی سینماها در هفته‌های آینده، به دلایلی از جمله آثار روانی ویروس کشنده و خطرناک اخیر و نیز تغییر رژیم مصرف فرهنگی مردم و گرایش آنها به اینترنت، سالن‌های سینماها همانند گذشته شاهد حضور پرشمار مردم نباشند

کرونا در دو ماه گذشته فقط باعث تعطیلی سینماها نشد، کاهش مراجعه مردم به مراکز خرید از جمله سوپرمارکت‌های محله‌ای نیز باعث شد که فروش دی‌وی‌دی فیلم و سریال روند کاهشی خود را این بار با شدت بیشتری ادامه دهد و به کمترین میزان خود در دهسال گذشته برسد.

در هفته‌های پایانی اسفند و تا هفته آخر فروردین توقف فعالیت واحدهای صنعتی تولید و تکثیر لوح فشرده و نیز چاپخانه‌ها مزید برعلت شد تا مالکان محصولات تصویری و دارندگان حقوق نمایش‌خانگی آنها اساسا قید انتشار فیزیکی محصول را بزنند و به انتشار اینترنتی فیلم یا سریال بسنده کنند. این اتفاق سبب شد تا خریداران سنتی دی‌وی‌دی یا موقتا با فیلم و سریال‌های غیرتلویزیونی وداع کنند و یا آنکه همانند اکثر مصرف‌کنندگان به سراغ صفحه وب و اپلیکیشن سرویس‌های آنلاین و یا فایل دانلود بروند.

تسهیلات و آفرهای پلتفرم‌های آنلاین چراغ سبزی بود برای این گروه از مخاطبان تا رفتار مصرفی خود را با اقتضائات فناوری‌های جدید هماهنگ کنند و در زمره دانلودکنندگان و یا تماشاگران استریم عناوین بارگذاری شده درآیند. افزایش دو برابری اعضا و مشترکان کوتاه و بلندمدت سرویس‌های آنلاین بویژه دوبرند مطرح طی چند هفته گذشته شاهدی برای این ادعاست. از سوی دیگر فروش انواع برندهای اندرویدباکس در این مدت این گزاره را تقویت می‌کند که دارندگان تلویزیون هوشمند امکانی را فراهم آورده‌اند تا فیلم‌های مورد علاقه را از این پس نه فقط با کامپیوترهای شخصی و یا تلفن هوشمند بلکه در قاب تلویزیون خانه و بصورت جمعی نگاه کنند.

به هر حال تاثیرات این تغییر رفتار خیلی زود خود را نشان داد و در یک هفته گذشته که دوباره ناشران فیزیکی نسخه دی‌وی‌دی‌ فیلم‌ها را روانه بازار کرده‌اند، حساب کار دست‌شان آمده است و با مشاهده ولت‌های فروش نرفته بیش از گذشته دچار تردید برای تولید دی‌وی‌دی شده‌اند.

این نگرانی وقتی عمیق‌تر می‌شود که در صورت بازگشایی سینماها در هفته‌های آینده، به دلایلی از جمله آثار روانی ویروس کشنده و خطرناک اخیر و نیز تغییر رژیم مصرف فرهنگی مردم و گرایش آنها به اینترنت، سالن‌های سینماها همانند گذشته شاهد حضور پرشمار مردم نباشند و مادام که نگرانی مردم به کلی برطرف نشده است، بازار استریم‌های وطنی و پلتفرم‌های قانونی و غیرقانونی دانلود فیلم حسابی سکه باشد.

به این ترتیب تیرخلاص کرونا ویروس به دی‌وی‌دی محدود نخواهد شد و عرصه‌های دیگری تا مدت‌ها تحت تاثیر آسیب‌های آنها خواهند بود.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید