روزانه های سینمایی

تهیه کنندگان فیلم‌های کم مخاطب بخوانند

با توجه به تاکیدات مسئولات بهداشتی کشور مبنی بر حضور و ماندن هموطنان در خانه، بطور طبیعی امکان دیده شدن این فیلم ها در چنین شب‌ها و روزهایی از طریق اینترنت و سامانه‌های آنلاین فیلم و سریال بیش از هر زمان دیگر است

موج ویروس مخرب کرونا کماکان یکه‌تازی می‌کند و روزانه افراد بیشتری را به خود مبتلا می‌کند. گشت و گذاری  ولو کوتاه در سطح شهر به خوبی نشان می‌دهد که مشاغل و کسب و کارهای زیادی ناخواسته به محاق تعطیلی رفته‌اند و شرایط اقتصادی برای بسیاری از اقشار بدتر از هر زمانی شده است.

 پس از ابلاغ تعطیلی دو هفته‌ای مراکز فرهنگی از جمله سینماها، تماشاخانه‌ها، کتابخانه‌های عمومی و…این سامانه‌ها و مراکز عرضه برخط ویدیویی بودند که بلاوقفه به کار خود ادامه دادند و بر بستر اینترنت ملی تازه‌ترین فیلم‌ و سریال‌های خارجی و ایرانی را بارگذاری و منتشر کردند و بعضاْ تسهیلاتی را هم برای کاربران و سایر بازدیدکنندگان خود ارائه دادند.

به این خاطر انصاف حکم می‌کند از دست اندرکاران و همه کارکنان این سامانه‌ها بویژه دو برند نماوا و فیلیمو برای توسعه فعالیت‌هایشان بطورخاص تشکر کرد.

در حال حاضر در سبد محصولات ایرانی این دو سامانه سه روز از هفته قسمت‌های تازه‌تری از سریال‌های دل، کرگدن و هم گناه منتشر می‌شود. عرضه فیلم‌های سینمایی ایرانی در اینترنت قدری آهنگ کندتری دارد و مدتی است اغلب آثار انتشار یافته، عناوین کم مخاطب در اکران عمومی سینماها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هستند. با این حال همین مقدار هم برای شبکه مغتنم است و تنوع سبد فیلم‌های آن را در پی دارد. مضافاْ که ارزش‌های ذاتی یک فیلم الزاما با استقبال سینماروها و یا عدم استقبال آنها نفی و اثبات نمی‌شود.

از ابتدای سال تاکنون ۷۰ فیلم سینمایی ایرانی در شبکه عرضه شده است و ۵۰ فیلم در نوبت انتشار در شبکه نمایش‌خانگی هستند. نکته مهمی که شاید در این روزها مفید واقع شود آن است که تهیه‌کنندگان فیلم‌های کم مخاطب در سینماها زودتر رضایت به واگذاری حقوق نمایش‌ٔخانگی فیلم‌هایشان بدهند. دلیل این امر آن است که با توجه به تاکیدات مسئولات بهداشتی کشور مبنی بر حضور و ماندن هموطنان در خانه، بطور طبیعی امکان دیده شدن این فیلم ها در چنین شب‌ها و روزهایی از طریق اینترنت و سامانه‌های آنلاین فیلم و سریال  بیش از هر زمان دیگر است و از سوی دیگر تجربه نشان داده است؛ نسخه فیزیکی این فیلم‌ها در شرایط عادی شانس زیادی برای فروش ندارند چه رسد به این روزها که مردم کمتر به مراکز خرید مراجعه می‌کنند. بدیهی است اگر به یاری خدا و همبستگی آحاد مردم ویروس سرکش و جهنده کرونا کنترل و مهار شود و اوضاع به حالت طبیعی برگردد، بازهم در فهرست خرید موسسات ویدیو رسانه و سامانه‌های آنلاین فیلم‌های پرمخاطب دراولویت قرار خواهند گرفت و تامین فیلم‌های کم مخاطب و شکست خورده در گیشه سینماها به حاشیه خواهد رفت.

امید می‌رود تهیه‌کنندگان فیلم‌های کم مخاطب این یادداشت را بخوانند و فیلم‌های مورد نظر چه آنها که تجربه تلخ اکران عمومی را پشت سرگذاشته‌اند و چه آنها که در گروه هنر و تجربه دیده شدند، فرصت پیش رو را مغتنم بدانند و اجازه دهند آثارشان انیس و مونس تنهایی جمع زیادی از هموطنان در روزهای اقامت اجباری در منازل شوند.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید