روزانه های سینمایی

این سریال اولین محصول مشترک نماوا و فیلیمو است

وقت آن است که در منظومه رسانه ای کشور با هدف افزایش ظرفیت ها و تقویت صنایع فرهنگی در برابر موج فزاینده، غیرقابل کنترل و در دسترس فراورده های دیداری و شنیداری مغایر با مولفه های فرهنگی ملی و دینی، اقدام اخیر صورت گرفته برای تولید محتوای اختصاصی را بدون استفاده از منابع و اعتبارات دولتی را ارج بنهیم و به هر نحو ممکن مشوق آنها باشیم.

دو سامانه آنلاین فیلم و سریال فیلیمو و نماوا در طول چهار سال فعالیت در زمینه تامین و انتشار محتوای ایرانی و خارجی به گونه ای عمل کرده‌اند که عملاً هشتاددرصد بازار آنلاین فیلم را در اختیار گرفته‌اند. در سبد این دو برند که ماهیت استارت‌اپی دارند، به جز انواع فیلم‌وسریال، عناوین پرشماری از فیلم‌های کوتاه و مستند، وب سری، برنامه‌های ترکیبی و گفتگو محور تولیدی نیز به چشم می‌خورد.

در دو سال اخیر و رونق مجدد تولید سریال اختصاصی برای شبکه نمایش خانگی، این دو برند هر یک به تنهایی در خرید حقوق اینترنتی سریال‌های تولید شده مشارکت کردند و به دلیل فقدان تجربه عموما به دعوت موسسات ویدیو رسانه که سوابق ممتدی در زمینه ساخت فیلم و سریال داشتند، پا در این عرصه گذاشتند. خرید حقوق نمایش سریال‌ها بر بستر اینترنت درحالی صورت گرفت که با کاهش و سقوط تیراژ دی‌وی‌دی، عملاً فروش نسخه فیزیکی به حداقل رسیده بود و ریسک سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محصول بشدت افزایش یافته بود.

در ادامه این دو سرویس با ترمیم و جذب نیروی انسانی کارشناس و برنامه‌ریزی برای توسعه بازار، ایده تولید و سرمایه‌گذاری مستقل برای ساخت سریال را پیاده‌سازی نمودند تا نقطه عطف تازه‌ای را در مسیر فعالیت‌هایشان رقم زنند. سریال هم‌گناه به کارگردانی مصطفی کیایی هنرمندی توانا و کاربلد که اغلب آثار او مخاطب محور بوده است، نخستین محصول مشترک نماوا و فیلیمو است که از اسفند ماه انتشار آن در دو پلتفرم یاد شده آغاز شده است و نسخه فیزیکی آن نیز توسط موسه هنر اول توزیع می‌شود. در همین رابطه چند نکته قابل بررسی است که در ادامه یادداشت بدانها می‌پردازیم:

۱.تولید اولین سریال مشترک در حالی انجام شده است که مدیران هر دو سرویس در طول سال جاری در جبهه دیگری همزمان درگیر حاشیه‌های فرسایشی چالش حقوقی دولت و صدا و سیما در مسئله مرجعیت نظارت بر سامانه‌های برخط ویدیویی بوده‌اند و بارها به مراجع قضایی در همین خصوص احضار شده‌اند. از یاد نبرده‌ایم که صدا و سیما برای گسترش اختیارات قانونی و انحصاری خود برای در اختیار گرفتن امر نظارت برvodها، از ظرفیت رسانه‌ای خود نهایت استفاده را برای به زیر سوال بردن نحوه نظارت دولت بر vodها برد و در برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی به این مسئله پرداخت. در چند ماه گذشته که واگذاری این امر به رسانه ملی قوت گرفته است، بی آنکه در روند بارگذاری فیلم و سریال‌های سرویس‌های تحت نظارت دولت خللی ایجاد شود و یا نحوه ممیزی آنها تغییر یابد، به یکباره انتقادت آتشین فروکش کرده و کمتر کسی vodها را عامل و بازوی تهاجم فرهنگی غرب می‌پندارد.!

۲.سرمایه‌گذاری دو برند مطرح ایرانی برای تولید سریال ضمن آنکه ماهیت تامینی آنها را به تولیدی نیز ارتقا داد، این حقیقت را آشکار ساخت که دغدغه این سرویس‌ها بیش از آنکه صرفاً معطوف انتشار عناوین روز سینمای جهان باشد، سنگین‌تر کردن کفه محتوای ایرانی و درخور باورها و هنجارهای متعارف جامعه ایرانی است. تداوم این وضعیت می‌تواند آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی محسوسی را در جامعه بزرگ فعالان سینمایی کشور به بارنشاند و فرصت‌های تازه‌ای را برای شکوفایی استعدادهای جوان و غنی سازی صنعت تصویر ایران به عنوان یک مزیت نسبی در زیست بوم فرهنگی ایران خلق کند.

۳.خیز تازه فیلمسازان برای تولید سریال غیرتلویزیونی و اقبال مخاطبان از آثار منتشر شده، نشان داد که اتفاقا بهتر است تلویزیون به عنوان یک کارفرما و سفارش دهنده بزرگ فیلم و سریال، به حیطه ماموریت‌های‌نظارتی وارد نشود و نقش رقیب را برای فعالان بخش خصوصی ایفا نکند. پس بهتر است همچون گذشته این سنخ ماموریت‌ها توسط دولت اعمال شود و ضوابط اختصاصی پخش و نمایش در تلویزیون که به دلایلی حداکثری است، به قلمرو سایر رسانه‌های غیرحاکمیتی امتداد نیابد و مخاطبان برای انتخاب محتوا بی آنکه نیازمند محصولات رسانه‌های بیگانه باشند، در داخل سبد متنوعی در دست‌شان باشد. نمی‌خواهم وسط دعوا نرخ تعیین کنم و مناقشه حقوقی موجود را دامن بزنم زیرا نیک می‌دانم دولت، صدا و سیما و همه شرکت‌های خصوصی در نهایت تابع تصمیم و تشخیص رای و نظر شورای عالی فضای مجازی در این خصوص خواهند بود.

۴.تداوم سرمایه‌گذاری vodها در تولید سریال اگر با بازدهی اقتصادی همراه باشد، شائبه ورود سرمایه‌های مشکوک در نمایش خانگی را از اساس متنفی می‌سازد زیرا ماهیت این شرکت‌ها برای معاونت فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک استارت اپ، برای وزارت ارتباطات به عنوان یک بهره‌بردار از امکانات زیرساخت مخابراتی کشور و وزارت ارشاد به عنوان یک «مرکز عرضه برخط ویدیویی به گونه درخواستی» کاملاً شناخته شده است.

در یک جمع‌بندی وقت آن است که در منظومه رسانه‌ای کشور با هدف افزایش ظرفیت‌ها و تقویت صنایع فرهنگی در برابر موج فزاینده، غیرقابل کنترل و در دسترس فراورده‌های دیداری و شنیداری مغایر با مولفه‌های فرهنگی ملی و دینی، اقدام اخیر صورت گرفته برای تولید محتوای اختصاصی را بدون استفاده از منابع و اعتبارات دولتی ارج بنهیم و به هر نحو ممکن مشوق آنها باشیم.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

  

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام اقای فروتن گرامی    یک‌موضوعی ک الان ب وجود امده اینه ک چرا قیمت اینترنتی فیلمها بالا رفته واقعا چرا مگر چه چیزی عوض شده چرا باید یک فیلم اینترنتی تا ۵.۵۰۰ تومان گران شود  ایا اصلا نظارتی روی این قضیه میشه  چرا اینقدر بی درپیکر یک فیلم ۵.۱۰۰ یکفیلم ۵.۲۰۰  و فیلم‌دیگر ۵.۵۰۰ چرا اینقدر بی حساب کتاب و فله ایی شده چرا ب حقوق مصرف کنندگان احترام نمیزارند

    • اگر سامانه مورد نظر را نام ببری به آنها منعکس می کنم. احتمالا منظور شما هزینه خدمات پلتفرم های دانلود است.

       در نماوا و فیلیمو با خرید اشتراک دو روزه یا چند ماهه برای تماشای فیلم و سریال به هر تعداد که مایل باشید محدودیتی وجود ندارد

  • اصل حرف اینه چرا وزارت ارشاد جلوی این افزایش قیمت بیخود رو نمیگره چرا روی خرید اینترنت نظارت نمیشه الان‌بردی سایت دوستیها ۳ فیلم‌جدید ک گذاشتن برای دانلود قانونی قیمتهای ۷۲۰ پیکسل رو چک‌کنید ببنید چ اشفته بازاریه

  • چند روزه که ۱۶ بانک خرید ۵ هزار تومان به پایین رو در درگاه‌های اینترنتی محدود کردن و برای همین تمام کیفیت ها یه  قیمت شده

    فکر می‌کنم از بانک مرکزی باید پیگیری بشه

  • اقای فروتن سلام سینما و بقیه نداره هر سایت رسمی لینک ک میزاره  روی اون کیفیت بزنید وصل میشه ب یک‌صحفه ک مشترکه و صفحه خرید اینترنتی و متاسفانه این بی درپیکری زیاد دیده شده درضمن اثلا بحث بانکها در میان‌ نیست گرانی این محصولات مشکوکه ارشاد هم ک فقط نظاره گره

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید