روزانه های سینمایی

حرف‌های تکراری و محاکمه غیابی

شاه کلید منتقدان پیرامون عملکرد سامانه های ویدیوی درخواستی استناد به مقررات ربع قرن گذشته است که ماهیتا با اقتضائات عصر دیجیتال همخوانی ندارند.

برنامه سینمایی «هفت» بدون هیچگونه خلاقیت و تغییر در ترکیب مهمانان و کارشناسان، کمافی السابق نمایش‌خانگی را زیر آتش گرفته‌است و به انتقاد از سریال‌های نمایش‌خانگی و سامانه‌های ویدیوی درخواستی ادامه  می‌دهد.

نکته جالب توجه در میزهای گفتگوی برنامه «هفت» آن است که عموما بحث و بررسی‌ها بصورت یکجانبه صورت می‌گیرد و معمولا مدیران دولتی پاسخگوی ابهامات مطرح شده در این برنامه نیستند. بسیار بعید است در اینگونه برنامه‌ها مدیران دولتی به استودیوی برنامه دعوت نشوند اما اگر به هر دلیل نمایندگان دولت به برنامه نمی‌آیند، دلیلی برای نقد و محاکمه غیابی آنها و سیاست‌هایشان وجود ندارد، خاصه آنکه حرف‌های کارشناسان و مهمانان برنامه به دفعات در برنامه بازگو شده‌است.

شاه کلید منتقدان پیرامون عملکرد سامانه‌های ویدیوی درخواستی استناد به مقررات ربع قرن گذشته است که ماهیتا با اقتضائات عصر دیجیتال همخوانی ندارند. این عده عقیده دارند همانند دوران پیشادیجیتال کلیه آثار و برنامه‌ها قبل از بارگذاری بازبینی و برای تک‌تک آنها پروانه نمایش صادر شود. در نقطه مقابل به عقیده کارشناسان، مقررات حاکم بر سامانه‌های فوق حکم می‌کند که نظارت پسینی بر روی محتوای آنها صورت گیرد و ناشران با قبول کلیه مسئولیت‌ها و آگاهی و وقوف کامل به ضوابط و اصول ممیزی، محصولات پاک را منتشر کنند و در عین حال با دریافت نظرات مراجع نظارتی و کاربران حسب مورد، واکنش بموقع و مقتضی  برای هر گونه اصلاح در فیلم‌ها نشان دهند.

به هر حال تاکید می‌گردد برای پرهیز از حرف‌های تکراری و محاکمه غیابی بهتر آن است که موافقین و مخالفین هر موضوع در میز گفتگو در مقابل یکدیگر بنشینند و صحبت کنند تا زمینه قضاوت و داوری برای مخاطب بهتر حاصل گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید