روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته- از نونوار شدن سینماها و نمایش خانگی تا ادعاهای زنجیروار مدیران تلویزیون

سازمان صدا و سیما که خودش بطور انحصاری تولید و پخش تلویزیونی کشور را بر عهده دارد، همزمان بر تولید و پخش سرویس‌های غیرتلویزیونی هم نظارت می‌کند و برای آنها مجوز صادر می‌کند

بسته خبری این هفته را از رونمایی فیلم‌های تازه در سینماها و شبکه نمایش‌خانگی آغاز می‌کنیم و در ادامه به تناقض‌های قابل پیش بینی در رفتار صدا و سیما با سرویس‌های ویدیوی درخواستی و نیز سیر نزولی پروانه‌ساخت سریال‌های جدید خواهیم پرداخت.

عروسی به کوچه سینما هم آمد

با اکران شش فیلم جدید، سینماها نونوار شدند و در بین آنها «مطرب» با فروش خیره کننده ‌اش در روز اول نشان داد که سینماها و تماشاگران چقدر به فیلم‌های سرگرم کننده نیازمند هستند. فروش ۷۰۰ میلیونی کمدی«مطرب» و توسل به فرمول استفاده از بازیگر زن خارجی و لوکشین خارج از کشور(این بار ترکیه و بازیگران ترک) این بار هم به نفع گیشه تمام شده‌است. با این حال برگ برنده «مطرب» بازی «پرویز پرستویی» و بازگشت او به دوران اوج بازی‌های کمدی است. بعد از فیلم لوس و بی مزه «تهران لس آنجلس» که «پرستویی» با وجود بازی در چند نقش نتوانست خاطرات خوب فیلم‌های کمدی‌اش را در اذهان زنده‌کند، با «مطرب» او این فرصت را یافته است که شیرین کاری ها و میمیک و لحن منحصر به فردش را در ایفای نقش‌های کمدی به رخ بکشد. «مطرب» شانس آورد که پشت در مداخلات دستگاه های نظارتی زیاد معطل نماند و به داد سینماهای رخوت زده این ماهها رسید. «مطرب» اولین همکاری «پرستویی» با «مصطفی کیایی» است.

لبخند نمایش‌خانگی به فیلم جدید

سبد نمایش‌خانگی هم از نوبرانه‌های سینمای ایران بی نصیب نماند و تازه‌ترین فیلم «کمال تبریزی» در آن جاخوش کرد. تماشای نسخه ویدیویی و اینترنتی«ما همه با هم هستیم» که همان نسخه بی کم و کاست سینمایی فیلم است، بدون تاثیر پذیرفتن از حاشیه هایی که دادستانی کرمان در زمان اکران فیلم ایجاد کرد، هم اینک در دسترس همگان است تا معلوم شود تیپ و رفتار خاص یک هموطن کرمانی در جفرافیای داستان نباید بی خود و جهت به سایر کرمانی‌ها تعمیم داده ‌شود. سینمای ایران چاره‌ای ندارد جز آنکه رنگین کمان قومیت ها و خرده‌فرهنگ‌های ایران زمین را به نمایش گذارد و تنوع زبانی و گویش آحاد ایرانیان را به عنوان یک مزیت از یاد نبرد. در«ما همه با هم هستیم» به جز حضور یک دوجین از ستارگان سینمای ایران، در طراحی صحنه با فضای تازه‌ای به اقتضای سکانس‌های سورئال فیلم(استنطاق مهران مدیری از مردگان)روبرو هستیم. فیلمنامه اثر به رغم اینکه گروهی نوشته شده‌است، قوت و استحکام لازم را ندارد و بسیاری از ایده‌ها در اجرا خام و نپخته مانده‌اند.

از «ما همه با هم هستیم» توقع غش و ریسه نداشته باشید. همین که قصه فیلم از کلیشه‌های این سالهای سینمای کمدی فاصله زیادی دارد، در جای خود غنیمت است.

نقش دوگانه ناظر و رقیب

هر قدر مدیران میانی تلویزیون دوست دارند از نظارت بر سرویس‌های ویدیوی درخواستی حرف بزنند و دامنه عمل وظایف و ماموریت‌هایشان را به این حوزه نیز امتداد بخشند، در نقطه مقابل مدیران دولت در بخش سینما سکوت اختیار کرده‌اند تا مراجع با صلاحیت بالادستی تکلیف را روشن کنند و معلوم شود که مدیران شرکت‌های ویدیوی درخواستی سر خود را باید بر روی بالین ارشاد بگذارند یا صدا و سیما. مدیر کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی اخیراْ در گفتگویی اظهار داشته است:(اینجا)

«در فضای مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از طریق سازمان تنظیم مقررات سازمان تنظیم­‌گر رسانه­‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مجوز فعالیت وی‌اودی‌ها را صادر می‌کند و از طریق معاونت فضای مجازی بر محتوای تولید شده توسط وی‌اودی‌ها نظارت و اداره کل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی مجوزهایی که برای تولید نیاز است را صادر می‌کند.»

بهعبارتی سازمان صدا و سیما که خودش بطور انحصاری تولید و پخش تلویزیونی کشور را بر عهده دارد، همزمان بر تولید و پخش سرویس‌های غیرتلویزیونی هم نظارت می‌کند و برای آنها مجوز صادر می‌کند. سازمانی که همه شبکه‌ها و تولیداتش را بر بستر فضای مجازی نشانده‌است، قصد دارد با سایر رقبایی که در این بستر محتوای اختصاصی تولید می‌کنند، نظارت داشته باشد و همزمان در دو نقش رقیب و ناظر ظاهر شود. مدیران تلویزیونی در هیچیک از گفتگوها نمی‌گویند چگونه سازمانی که در بازار تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی ذینفع است، می‌تواند نقش ناظر بی طرف و حامی را ایفا کند؟طی ۱۰ سالی که از تولید سریال در نمایش‌خانگی می‌گذرد، آن رسانه حتی با اخذ وجه، راضی به پخش تیزر ۴۰ سریال شبکه نشده‌است و عملاْ آنها را نادیده گرفته‌است. در بین سریال‌های یاد شده تاکنون تلویزیون ۳ عنوان(ساخت ایران۱، عطسه و بالشت‌ها) را خریده و روانه آنتن ساخته‌است.

خروجی پروانه ساخت در۵ ماه ۱ سریال

طی پنج ماه گذشته فقط طرح و فیلمنامه یک سریال برای شبکه نمایش خانگی صادر شده است. به موجب این گزارش پس از صدور پروانه ساخت سریال کودکانه«ماه‌پیشونی» در اواخر تابستان به کارگردانی«فرزاد اژدری» و تهیه کنندگی«علی شیرمحمدی» تاکنون سایر طرح‌های ارائه شده موفق به اخذ پروانه‌ساخت از سازمان سینمایی نشده‌اند. این در حالی است که تولید و آماده سازی سریال‌های قورباغه، بالشت‌های ۲، آقازاده، کلاغ و هم گناه ادامه دارد، مجموعه‌های دل، خوابزده و کرگدن آماده نمایش شده‌اند و پروژه جیران به دلیل درگیر بودن «حسن فتحی » با ساخت فیلم سینمایی«مست از عشق» در ترکیه متوقف مانده‌است .

ناچیز بودن سریال‌های مصوب در ماه‌های اخیر ممکن است به چند دلیل رخ داده‌باشد:. ۱.سخت گیری شورا و اصرار بر استانداردهای حداقلی ۲.کمبود سرمایه و نقدینگی و غیبت بزرگان سینما و تلویزیون برای ساخت مجموعه‌های جدید ۳. بلاتکلیفی امر نظارت بر تولید و نمایش سریال برای سرویس‌های ویدیوی درخواستی  در  چالش حقوقی بین دولت و صدا و سیما

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید