روزانه های سینمایی

پیامدهای عرضه همزمان چند سریال با هم چیست؟

ظرفیت تولید فیلم و سریال در ایران بیش از زیرساخت های موجود در کشور است و در حالیکه رونق سریال سازی به تلویزیون بازگشته است، در سینما و نمایش خانگی نیز سرمایه های زیادی برای تولید محتوای سرگرم کننده به خدمت گرفته شده است و مادام که انحصار رسانه ای موجود دچار پوست اندازی نشود، سرمایه سوزی در عرصه های پرمخاطره سینما و ویدیو ادامه خواهد یافت و عدم امنیت سرمایه گذاری بویژه پس از انتشار نسخه ویدیویی، حاصل تمام تلاش ها را بر باد خواهد داد

موافقت با ساخت سریال های متعدد در ۱۵ ماه گذشته، به رغم آنکه زمان طولانی صرف بررسی فیلمنامه و بازبینی آنها شد، به گونه ای رقم خورد که سازندگان با سرعت عمل در ساخت و تولید، فرصت های از دست رفته را جبران کنند بطوریکه حالا اغلب آنها برای عرضه در شبکه نمایش خانگی به صف شده اند.

در بین این سریال ها «ممنوعه» که قسمت دوم از فصل دوم آن از امروز توزیع می شود، آخرین مراحل فنی را پشت سرمی گذارد و بزودی پرونده تولید آن بسته می شود. این سریال در فصل دوم نیز ۱۳ قسمت خواهد بود. سریال« # خاله سوسکه» هفته گذشته تصویربرداری اش به اتمام رسید و هم اینک عوامل فنی در حال آماده سازی قسمت های مختلف این سریال ۱۵ قسمتی برای دریافت پروانه نمایش هستند. تاکنون شش قسمت از این مجموعه برای اخذ پروانه آماده شده است.

«احضار» با توزیع سه قسمت، هنوز به نیمه راه نرسیده است و اگر وقفه ای در کار عرضه آن صورت نگیرد می تواند تا پایان سال به کار خود در شبکه پایان دهد.

مجموعه هفت قسمتی «ریکاوری» از مدت ها قبل آماده توزیع است و تهیه کننده به دنبال فرصتی برای پخش محصول در بازار و اینترنت است.

تا اینجای کار به دلیل ژانر متفاوت سریال های چهارگانه ای که برشمردیم هر کدام قادرند بخشی از مخاطبان را جذب کنند و سبب ریزش دیگری نگردند. مشکل از جایی آغاز می شود که دو سریال در حال تولید «رقص روی شیشه» و «نهنگ آبی» هم بخواهند در این شلوغ بازار دلبری کنند و جایی را در سبد پر و پیمان شبکه به خود اختصاص دهند.

این دو سریال به دلیل کیفیت ساخت و حضور پرشمار بازیگران مطرح، هر کدام به تنهایی قادرند تا مدتها بازار شبکه را گرم نگه دارند اما عرضه همزمان آنها نه تنها سبب لطمه به هر کدام از آنها می شود بلکه سبب افت مخاطبان سریال های موجود می گردند. قرائن گویای آن است که تهیه کنندگان هر دو سریال بی صبرانه منتظر سبقت از یکدیگر برای راهی کردن کالای تولید شده در بازار هستند و در اینگونه مواقع توافق های پیشین با سرمایه گذاران، دفاتر پخش اینترنتی و فیزیکی و تعهدات رسمی در قبال آنها، عمده دلایلی هستند که تهیه کنندگان را مجبور به عرضه هر چه سریعتر محصول می کند.

این اتفاق قریب الوقوع یکبار دیگر این واقعیت را آشکار می سازد که ظرفیت تولید فیلم و سریال در ایران بیش از زیرساخت های موجود در کشور است و در حالیکه رونق سریال سازی به تلویزیون بازگشته است، در سینما و نمایش خانگی نیز سرمایه های زیادی برای تولید محتوای سرگرم کننده به خدمت گرفته شده است و مادام که انحصار رسانه ای موجود دچار پوست اندازی نشود، سرمایه سوزی در عرصه های پرمخاطره سینما و ویدیو ادامه خواهد یافت و عدم امنیت سرمایه گذاری بویژه پس از انتشار نسخه ویدیویی، حاصل تمام تلاش ها را بر باد خواهد داد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید