روزانه های سینمایی

دورخیز مجلس برای پایان دادن به یک مناقشه فنی و حقوقی در زمینه صوت و وتصویر فراگیر

امید می رود با تعاریف ارائه شده در طرح صورت و تصویر فراگیر و غیرفراگیر و تصویب آن در مجلسه مناقشه حقوقی ۳ سال گذشته وزارت ارشاد و صدا و سیما نیز پایان یابد و سرمایه گذاران خصوصی  با آرامش و امنیت خاطر بهتری به کار خود در زمینه تامین و تولید محتوا و انتشار آن در پلتفرم های جدید ادامه دهند.

در دوماه گذشته سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر وابسته به صدا و سیما در صدور مجوز فعالیت به شرکت های متقاضی تولید و انتشار محتوا در بستر اینترنت رکوردی بی سابقه ای را از خود به جا گذاشت و شمار این شرکت ها را به ۴۳ واحد رسانید.

این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که نه مجلس شورای اسلامی و نه شورای عالی فضای مجازی هنوز در تعریف حدود و ثغور صوت و تصویر فراگیر قانون و مصوبه ای را نگذرانده اند و هر قدر کار وزارت فرهنگ و ارشاد برای صدور مجوز به سامانه های برخط عرضه ویدیویی به گونه درخواستی به موجب مقررات جاری وجاهت قانونی دارد، معلوم نیست که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به استناد کدام قانون دست و دلبازانه اقدام به صدور مجوز کرده است. (اینجا)

یکی از نمایندگان عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اخیراً در گفتگویی پرده از واقعیات تازه ای برداشته است(اینجا) و اقدام سازمان مزبور را مغایر با قانون دانسته است. در این گفتگو معلوم شده است که بعضی از سازمان هایی که از سازمان تنظیم مقررات مجوز اخذ نکرده اند با تهدید آن سازمان روبرو شده اند و ممکن است به عنوان متخلف به پلیس فتا معرفی شوند.

حجت الاسلام مهدی شیخ بااشاره به اینکه طرح اداره صدا و سیما مصوب کمیسیون فرهنگی در نوبت بررسی در صحن مجلس است، گفته است:« طرح ارائه شده از سوی نمایندگان، تقسیمات کاری درباره نحوه اعطای مجوز به رسانه ها از سوی صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر گرفته شده است که در زمان بررسی در مجلس قطعا مورد لحاظ قرار می گیرد.

شیخ خاطرنشان کرد: طبق طرح ارائه شده قرار است رسانه هایی که عمده فعالیت آنها در حوزه صوت و تصویر به صورت فراگیر است از این به بعد مجوز خود را از صدا و سیما دریافت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین در این طرح تاکید شده است که وزارت ارشاد مسئول اعطای مجوز به رسانه های غیرفراگیر در حوزه صوت و تصویر است.»

«شیخ درباره تماس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صدا و سیما با برخی از رسانه ها به منظور دریافت مجوز از این نهاد اظهار کرد: «باتوجه به اینکه هنوز ماده قانونی در این راستا وجود ندارد این سازمان نمی تواند اقدامی را در جهت اعطای مجوز به رسانه های صوتی و تصویری انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه های صوتی و تصویر از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر تهدید شدند اگر از این سازمان مجوز دریافت نکنند پرونده آنها به پلیس فتا معرفی می شود، تصریح کرد: رسانه های صوتی و تصویری در قبال این رویکرد باید خواهان مستندات قانونی از این سازمان باشند ؛ چرا که این طرح هنوز در مجلس تصویب نشده و در نوبت بررسی قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امکان اجرایی شدن یک طرح که هنوز مقدمات تصویب آن در مجلس عملیاتی نشده است امکانپذیر نیست و اگر نهادی اقدام به این رویه کند خلاف قانون است.»(به نقل از سایت خبرفوری)

به این ترتیب آن دسته از مراکز عرضه بر خط ویدیویی که دارنده مجوز فعالیت از وزارت ارشاد هستند، می توانند بی دغدغه پیگیری های حقوقی صدا و سیما را نادیده بگیرند و مطمئن باشند که مراجع قضایی و ضابطین آنها هیچگاه مجوزهای رسمی صادر شده از سوی مراجع نظارتی مسئول  در دولت را نادیده نخواهند گرفت.

امید می رود با تعاریف ارائه شده در طرح صورت و تصویر فراگیر و غیرفراگیر و تصویب آن در مجلس مناقشه حقوقی ۳ سال گذشته وزارت ارشاد و صدا و سیما نیز پایان یابد و سرمایه گذاران خصوصی با آرامش و امنیت خاطر بهتری به کار خود در زمینه تامین و تولید محتوا و انتشار آن در پلتفرم های جدید ادامه دهند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • بله بر خلاف انتظار بازار ،سرعت عمل لازم از سوی تهیه کننده و ناشر ویدیویی اثر البته به دلایلی که حتما برای خود دارند، دیده نمی شود. اما کاش زنجیره ارزش کارهای بزرگ و پرمخاطب تا انتها مورد توجه قرار می گرفت و سبب کم ارزش شدن کار نمی شد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید