روزانه های سینمایی

بسته خبری ویژه هفته: از جن زدگی تبلیغاتی چی ها تا تناقض بزرگ در رویکرد تلویزیون به سینما

با وجود این همه برنامه در باره سینما در تلویزیون کشورمان این سوال کماکان باقی است که معاونت سیاسی رسانه ملی که ظاهراً در مجاب کردن برنامه سازان سیما برای اتخاذ رویکرد انتقادی به سینما ناکام مانده است، قصد ندارد به تجدید نظر و تعدیل نگرش خود بپردازد؟

تبلیغات جن زده

خطر ممیزی شدید در انتظار سریال «احضار»! این عبارتی از کمپین تبلیغاتی مینی سریال «احضار» است که این روزها در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود. سریالی که مدتهاست راحت و بی دردسر پروانه نمایش پنج قسمتی که از سوی تهیه کننده ارائه شده، صادر شده است، در تبلیغات به گونه ای معرفی می شود که تیغ ممیزی و سانسور بالای سر آن گرفته شده است و به خاطر صحنه هایی از جن زدگی لابد قرار است قلع و قمع شود.

در اینکه تبلیغات اثر شگرفی در معرفی یک کالا دارد، شکی نیست اما چاشنی صداقت در هر کمپین و طرح تبلیغاتی نباید فراموش شود. کاش تیم تبلیغاتی سریال به جبران تاخیر طولانی مدت در عرضه سریال، ایده های تازه ای را برای ایجاد اشتیاق در مخاطبان سریال می یافتند. یک نکته را نباید از یاد برد که به خاطر خالی بودن سبد سینما و تلویزیون ایران از ژانر وحشت، معمولاً علاقمندان کنجکاوانه به انتظار تماشای چنین محصولاتی می نشینند. «احضار» ساخته «رامین عباسی زاده» قرار است بزودی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود.

آگاهی فقط با سه کلیک

سازمان سینمایی در دوره اخیر به منظور دسترسی آزاد شهروندان به تازه ترین مجوزها و پروانه های صادر شده، امکانی را فراهم آورده است تا آنها بتوانند با سه کلیک از فهرست مجوزهای صادره مطلع شوند. به همین خاطر شهروندان می بایست با رجوع به صفحه اصلی سایت سازمان سینمایی به نشانی www.cinema-org.ir در سمت چپ صفحه بر روی «مجوزها و پروانه های صادره» کلیک کنند و پس از آن برای آگاهی از مجوزها و پروانه های صادر شده یکی از گزینه های سینمایی و یا غیرسینمایی را انتخاب کنند. «غیرسینمایی» به آثاری اطلاق می شود که برای تولید و نمایش در شبکه نمایش خانگی، جشنواره ها، هفته های فیلم و یا اینترنت تولید و عرضه می شوند.

خبرنویس دقت کن!

با اینکه رویکرد تلویزیون نسبت به سینما بویژه در بخش سیاسی آن غالباً انتقادی است و در بخش های خبری پر بیننده، سینمای کشور به بهانه های مختلفی زیر تیز انتقاد قرار می گیرد اما در تولید سیما قصه فرق می کند و شبکه های مختلف برای ساخت برنامه با موضوع سینمای ایران با یکدیگر کورس گذاشته اند. در طول هفته به جز آی فیلم، سه شبکه سراسری شما، سه و چهار برنامه هفتگی در باره سینما دارند و به جنبه های گوناگون آن می پردازند.

برنامه «کیوسک» که قرار بود به همه هنرها از جمله سینما بپردازد ترجیح داده است کفه برنامه را به نفع سینما سنگین تر کند و سایر هنرها را به حاشیه براند. این برنامه با اجرای «احسان عبدی پور» به رغم آنکه در شبکه پربیننده ای  بصورت زنده پخش می شود، نتوانسته است جریان ساز شود و بازتاب وسیعی بیابد. شاید به همین خاطر است که زمزمه ها برای راه اندازی فصل چهارم «هفت» جدی تر از گذشته به گوش می رسد

«سینماگرام» به رادیویی ترین شکل ممکن مختص سینمای ایران و جهان است و با فضای بازی که دارد مهمانان می توانند حرف هایی بزنند که در نقطه مقابل اتاق فکر برنامه باشد. به عنوان مثال در برنامه پنجشنبه شب این هفته، «بهروز افخمی» با صراحت اکران پی در پی فیلم های کمدی را تخطئه نکرد و آن را گامی در راستای علائق تماشاگران دانست و از سوی دیگر بر خلاف نظر مجری برنامه، بر اختیاری بودن دریافت مجوز ساخت فیلم سینمایی تاکید کرد و وجوب آن را توسط پیرمردهای پشت میز نشین در سازمان سینمایی زیر سوال برد. مهمان دیگر برنامه «امیر سماواتی» دلیل اصلی گرایش فیلمسازان به ساخت فیلم های به زعم او کاباره ای، را بسته بودن فضا برای ساخت فیلم های انتقادی در سینما دانست. این ادعا در رسانه ای به روی آنتن رفت که از این حیث فضای بسته تری نسبت به سینما دارد.

«میزانسن»برنامه شبکه شما بعد از برنامه تعطیل شده « شب های شفاهی» است که «محمود گبرلو» اجرای آن را بر عهده داشت. این برنامه اختصاصاً به سینما و تئاتر می پردازد و به یمن مجری خردمندش رویکرد معتدلی به سینما دارد.

خبر آخر آنکه شبکه دوم سیما نیز مصمم است چراغ برنامه سینمایی اش «سینمادو» را دوباره روشن کند تا از دیگر شبکه های سیما کم نیاورد. «حامد عنقا» در فصل دوم این برنامه که احتمالاً در آستانه جشنواره فیلم فجر پخش خواهد شد، این توانایی را دارد که برنامه پرانرژی و تامل برانگیزی بسازد و دوباره آیتم هایی از برنامه اش نقل محافل رسانه ای شود.

با وجود این همه برنامه در باره سینما در تلویزیون کشورمان این سوال کماکان باقی است که معاونت سیاسی رسانه ملی که ظاهراً در مجاب کردن برنامه سازان سیما برای اتخاذ رویکرد انتقادی به سینما ناکام مانده است، قصد ندارد به تجدید نظر و تعدیل نگرش خود بپردازد؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید