روزانه های سینمایی

سرمایه گذاران سریال های نمایش خانگی شناسنامه دار شوند

در کشوری که نهادهای حاکمیتی، دولتی و شبه دولتی، ارقام نجومی را سخاوتمندانه در پای تولیدات تلویزیونی و سینمایی می ریزند و معمولاً کمتر پرسشی در باره کیفیت محصولات تولید شده و بازدهی آنها صورت می گیرد، سزاوار نیست که هر روز برای ناامن کردن حضور بخش خصوصی در عرصه هنر، بهانه ای بجوییم و به چشم متهمان بالقوه به آنان نگاه کنیم. شناسنامه دار کردن سرمایه گذاران سریال های نمایش خانگی گامی در راستای تشخص بخشیدن به سرمایه گذاران سریال ها و شناسنامه دار کردن آنهاست.

یکی از اقدامات خوب سازمان امور سینمایی در دوره جدید سرعت بخشیدن به شفاف سازی و اعلام اطلاعات و گزارش های مالی از بخش های مختلف این سازمان و موسسات تابعه اش می باشد. درتازه ترین اقدام صورت گرفته نام و سهم مالکان آثار سینمایی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر شده است که بازتاب هایی را هم به همراه آورده است. در همین رابطه پیشنهاد می شود با توجه به ابهامات و حرف و حدیث هایی که مدتهاست ذهن بخشی از افکار عمومی را به خود مشغول کرده است، همین رویه و سنت حسنه برای سرمایه گذاران سریال های شبکه نمایش خانگی نیز عیناً مورد توجه قرار گیرد و سازمان سینمایی برای مالکان مجموعه های شبکه نمایش خانگی پروانه مالکیت صادر کند.
این اقدام می تواند ضمن شناساندن هویت سرمایه گذاران، پاسخگویی به مسائل و حاشیه های رایج را متوجه  مراجع و منابع سرمایه گذار کند و آنان را مستقیماً در معرض افکار عمومی قرار دهد. یکی از پرسش های کلیدی در این خصوص آن است که با توجه به عدم امنیت سرمایه گذاری در شبکه و کاهش روز افزون فروش نسخه فیزیکی و چنگ اندازی تلویزیون های فارسی زبان ماهواره ای به سرمایه های تصویری ایران، انکیزه های سرمایه گذاری در این بخش از چه مولفه ها و عناصری الهام می گیرد؟ اگر به میزان سرمایه گذاری در این عرصه معافیت های مالیاتی نصیب سرمایه گذاران می گردد، سازمان امورمالیاتی نسبت میان سرمایه و معافیت را چگونه محاسبه می کند؟ در یک دهه گذشته به جز یک یا دو مورد خاص(سرمایه گذاران سریال شهرزاد) پای کمتر سرمایه گذاری به محاکم قانونی باز شده است اما به رغم ادامه حضور سرمایه گذاران در زمینه ساخت سریال، کماکان بدگمانی ها و انتشار اخبار منفی در این زمینه مشهود است.

صدور پروانه مالکیت می تواند به این توهم که در پس تولید سریال ها چهره های ناشناخته ای وجود دارد، خاتمه بخشد و برای مراجع قانونی سیمای مالکان را روشن سازد. در کشوری که نهادهای حاکمیتی، دولتی و شبه دولتی، ارقام نجومی را سخاوتمندانه در پای تولیدات تلویزیونی و سینمایی می ریزند و معمولاً کمتر پرسشی در باره کیفیت محصولات تولید شده و بازدهی آنها صورت می گیرد، سزاوار نیست که هر روز برای ناامن کردن حضور بخش خصوصی در عرصه هنر، بهانه ای بجوییم و به چشم متهمان بالقوه به آنان نگاه کنیم. شناسنامه دار کردن سرمایه گذاران سریال های نمایش خانگی گامی در راستای تشخص بخشیدن به سرمایه گذاران سریال ها و شناسنامه دار کردن آنهاست.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید