روزانه های سینمایی

ترافیک فیلم ها در مسیر اکران روان شد

در اقدامی کم سابقه شمار فیلم های سینمایی اکران شده در سالجاری به ۷۳ عنوان بالغ شد و پیش بینی می شود با اکران دو یا سه فیلم دیگر تا پایان سال این رقم به بیشترین میزان خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پی ریزی بنای نوینی برای سینمای ایران برسد. این تعداد فیلم اکران شده به جز فیلم هایی است که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده اند که احتمالاً تعدادی از آنها هم پروانه ساخت و نمایش سینمایی دارند.

در بررسی دلایل افزایش فیلم های اکران شده بی شک افزایش سالن های سینما بویژه در قالب سینه پلکس یا پردیس سینمایی تاثیر بسزایی داشته است و با آغاز بهره برداری از سالن های جدید در آستانه سال نو، این روند سیر افزایشی خود را حفظ خواهد کرد. مضافاً که با تغییرات صورت گرفته در نظام نوین اکران که طی روزهای آینده رسماً ابلاغ خواهد شد، استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود نمایشی کشور به عمل خواهد آمد.  سخنان روز گذشته رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه حمایت از ساخت سینما در شهرهای فاقد سینما توسط بخش خصوصی اگر چه فی نفسه خبر خوبی است اما از سوی دیگر تنگناهای اعتباری دولت در سال های اخیر مانع از آن شده است تا دولت و سازمان سینمایی بتوانند با آسودگی خاطر بسته پیشنهادی خاصی را برای حمایت از سینماسازان تدوین و ارائه کنند. به همین خاطر عموماً سالن هایی که طی سال های گذشته به مجموع ظرفیت های نمایشی کشور افزوده شده اند، در دل مجتمع های بزرگ تجاری در بعضی از کلان شهرهای کشور بویژه تهران ساخته شده اند که بانی آنها نهادها و اشخاص کلان سرمایه داری بوده اند که در اصل خیلی هم نیازمند حمایت و مساعدت دولت نبوده اند.

برگردم به موضوع اصلی این یادداشت که افزایش امیدوار کننده تعداد فیلم هایی است که روانه سالن های سینما شده اند و کمترین نتیجه آن، روان شدن ترافیک فیلم هایی است که متقاضی اکران هستند. با این حال در سال ۹۶ شمار تماشاگران سینما نتوانست از سال ۹۵ پیشی بگیرد؛ سهل است قدری هم با کاهش تماشاچی روبرو بودیم.! بسیاری از ناظران افت بیننده در سال ۹۶ را ناشی از افزایش بهای بلیط می دانند که در سال آینده با تمهیداتی نظیر افزایش روزهای فروش بلیط نیم بها و جبران آن در روزهای آخر هفته، شاید بتوان به بهبود شاخص تعداد تماشاگران کمک نمود.

در سالجاری تقریباً نیمی از تهیه کنندگان فیلم هایی که موفق به نمایش عمومی شده اند، توانستند به سود برسند و یا حداقل به سرمایه اولیه خود دست یازند تا در ادامه مسیر بتوانند برای ساخت فیلم های بعدی دورخیز کنند. بعید می دانم فیلم های شکست خورده اکران ۹۶ اگر تعداد سالن های بیشتری را در اختیار داشتند می توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و سری تو سرها بلند کنند؛ زیرا بعضی از آثار ساختار تلویزیونی دارند و مناسب پرده بزرگ نیستند و تعدادی هم در قصه گویی دچار لکنت هستند و قادر به برقراری ارتباط با مخاطب نیستند.

 در سال پیش رو برنامه ریزان اکران سینما که از نوروز شروع می شود، باید قاعده تنوع و گوناگونی طعم و لحن فیلم ها را مد نظر قرار دهند و محصولاتی مطابق با سلائق مختلف را برگزینند تا شیب افزایش تماشاگران همراه با افزایش زیرساخت ها توامان گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید