روزانه های سینمایی

 سریال های نمایش خانگی را چه کسانی می نویسند؟

نویسنده قهوه تلخ

در حالی که تولید سریال «گلشیفته» از ماه گذشته آغاز شده است، «خشایار الوند» به عنوان نویسنده مجموعه تاکنون کار نگارش هفت قسمت از مجموعه را به پایان رسانده است. «الوند» پیش از این در مجموعه «قهوه تلخ» نشان داد که با ملاحت قلمش توان خنداندن مخاطبان را بلد است. در گلشیفته منتظر موقعیت های بشدت خنده دار در این مجموعه باشید. دردسر درست از روزی با «گلشیفته» عجین می شود که برای ثبت نام در دانشگاه باید یزد را به قصد تهران ترک کند.

چه کسی امیر را کمدی نویس کرد؟

«امیر عربی» قدری از «الوند» عقب تر است. «عربی» پنج قسمت از دومین سری «ساخت ایران» را به مرجع نظارتی برای دریافت پروانه ساخت ارائه داده است. این نویسنده را با فیلمنامه های «سعادت آباد»، «سارا و آیدا»، «یک عاشقانه ساده» و یکی دو فیلم دیگر می شناسید.

فضای «ساخت ایران» با کارهای پیشین نویسنده بشدت متفاوت است با این حال مطالعه قسمت های ارائه شده مبین آن است که نویسنده توانسته است گلیم خود را از آب بیرون بکشد. اگر فصل اول ساخت ایران را دیده اید در فصل دوم هم «امین حیایی» در نقش «غلام» و «گلزار» در نقش «فرهاد» تقریبا با تیپ و شمایل پیشین ظاهر می شوند. این زوج را «محسن کیایی» کامل کرده است تا موقعیت های قشنگ تری در سیر حوادثی که در ایران، ترکیه، یونان و چین رخ می دهند، خلق شوند. داستان این فصل از جایی شروع می شود که «غلام» درمی یابد ناخواسته صاحب یک فرزند از زنی اروپایی به نام ژاکلین شده است. او و فرزندش به عنوان یگانه میراث بر پدر ژاکلین، صاحب ثروت هنگفتی شده اند.!

دو برادر یک دله

سریال ۲۶ قسمتی «دل» را برادران «کایدان» نوشته اند. «بابک» و «میثم» بعد از آنکه مطمئن شدند طرح کامل فیلمنامه اشان مورد پسند شورای پروانه ساخت قرار گرفته است، دست به کار شدند و یک نفس فیلمنامه دو قسمت اول سریال را نوشتند. حالا«منوچهر هادی» و تیمش در آماده باش هستند تا با دریافت پروانه ساخت، فرمان صدا، دوربین، حرکت را صادر کند.

بابک کایدان» و «منوچهر هادی»هم اینک فیلم پر مخاطب «آینه بغل» را بر پرده سینماها دارند. فیلمی که در رتبه پنجم پر فروش های امسال نشسته است. سریال «دل» از جایی آغاز می شود که یک عروس خانم در مسیر حرکت از آرایشگاه به سمت سالن مراسم جشن عروسی ناگهان ناپدید می شود.!

دو سال از احضار می گذرد

برادران «کایدان» پیش از این سناریوی سریال دیگری را با عنوان «احضار» برای نمایش خانگی در ژانر وحشت نوشته بودند و رامین عباسی زاده دو سال قبل آن را جلوی دوربین برد. » توزیع این سریال را موسسه «گلرنگ رسانه» باید انجام دهد که هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است.

« عباسی زاده پس از سال‌ها تهیه‌کنندگی در تلویزیون که حاصل آن ساخت چند سریال پر مخاطب پرمخاطبی چون «او یک فرشته بود»، «کت جادویی»، «سقوط یک فرشته»،«پریدخت»،«میلیاردر»،«شمس العماره» و… بود، در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ داستانی رعب آور رفته است. این مجموعه به عنوان نخستین سریال ژانر وحشت در شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون کشورمان شناخته می‌شود و قرار است از شبکه ویدئویی توزیع شود. عباسی زاده در ساخت سریال «احضار» از نشانه‌های آشنا در این ژانر و قواعد شناخته شده آن در سینما و تلویزیون روز جهان بهره گرفته است و قرار است با تولید این سریال، چند چهره جوان مستعد به جامعه هنری کشور معرفی شود»(به نقل از فارس»

رقصی چنین  روی شیشه ام آرزوست

اگر در گوگل به دنبال اطلاعات بیشتر در باره «مصطفی کاهانی» نویسنده سریال «رقص روی شیشه» هستید، چیز زیادی دستگیرتان نمی شود. «مهدی گلستانه» که پارسال تهیه کنندگی سریال «عاشقانه» را به کارگردانی «منوچهر هادی» را بر عهده داشت حالا دوباره روی صندلی کارگردانی نشسته است تا در ادامه ساخت تله فیلم، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی، کارگردانی یک سریال برای نمایش خانگی را هم در کارنامه اش ثبت کند.

طرح قصه ای که «کاهانی» با عنوان جذاب «رقص روی شیشه» نوشته است، به زوج معماری اشاره دارد که برخلاف خواست شوهر، همسر او تمایل به سینما و بازیگری دارد. این موضوع به چالشی برای این زوج وفادار بدل می شود.

تجربه ای خلاقه برای همزیستی فیلم و بازی

«حامد عنقا» در مقام نویسنده و تهیه کننده معطل امور اداری سریال «پیکسل» نماند و با دریافت پروانه نمایش مجموعه ای پیچیده، حالا منتظر است تا موسسه سفارش دهنده بر اساس داستان سریال و شخصیت هایی که معرفی شده اند و بحران هایی که هر یک از آنها با آن درگیر هستند، تولید بازی رایانه ای را شروع کند تا آرام آرام زمینه برای عرضه همزمان فیلم و بازی آن مهیا شود.

در باره «پیکسل» چیزی بیش از این نمی توان گفت و باید منتظر ماند و دید کاری که با سرعت تولید شد و همه بازیگران با نام واقعی خودشان مقابل دوربین ظاهر شدند، تا چه حد یارای جذب مخاطب جوان و گیمر را دارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید