روزانه های سینمایی

سنگ تمام سیما برای سینما

 

در طول برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به جز بخش های خبری سیما، شبکه های دو، سه، چهار، خبر، آی فیلم، نمایش و افق با پخش برنامه های زنده و یا تولیدی به پوشش گسترده اخبار و رویدادهای جشنواره پرداختند و مخاطبان را در جریان ریز برنامه ها و حواشی ریز و درشت آن قرار دادند. این مقدار به جز برنامه های روزانه شبکه های رادیویی است که بطور طبیعی مخاطب کمتری در قیاس با تلویزیون دارند.

این اقدام صدا و سیما در ادوار جشنواره فیلم فجر بی سابقه بوده است و تاکنون چنین حجمی از برنامه سازی برای یک رویداد سینمایی در تاریخ رسانه ملی دیده نشده بود. پخش مستقیم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره با کمترین ممیزی و یا دستکاری اعصاب خردکن، نقطه عطف همکاری همدلانه سیما با سینماست.

همکاری و نزدیکی سیما با سینمای ملی بعد از قطع تیزر فیلم های سینمایی از شبکه های ماهواره ای، وارد دوران تازه ای شد و رسانه ملی در ازای قطع همکاری تهیه کنندگان با شبکه های خارجی، تسهیلات بیشتری را برای پخش تیزر فیلم های سینمایی قائل شد. البته سیما در پخش تیزر اصول و ضوابط پخش خود را از یاد نبرده است و به جز بازبینی کامل اثر، اختیارات خود برای ممیزی تیزرها را به تهیه کنندگان سینما دیکته می کند. به همین خاطر کیفیت و جذابیت تیزرهای پخش شده با نمونه هایی که پیش از این از ماهواره پخش می شدند، بسیار متفاوت است.

البته اهتمام سیما به برنامه سازی برای جشنواره، منبع درآمد تازه ای برای رسانه ای که اشتهای سیری ناپذیری برای کسب درآمد و پوشش هزینه های سنگین خود دارد، ایجاد کرد. کافی است به یاد بیاوریم باکس های آگهی قبل از برنامه های «هفت» و «سینما دو»گاه به بیست دقیقه بالغ می شد که رقم قابل توجهی را برای حساب درآمدی سازمان در پی داشته است. اهمیت این موضوع در آن است که با افزایش پهنای باند و افزایش تولید برنامه های اینترنتی، رقبای اینترنتی سیما می توانستند در غیاب تلویزیون براحتی برای تسخیر چنین بازاری هدف گذاری کنند و به درآمدهای آن امید ببندند.

بعید است سیمای جمهوری ایران بعد از در باغ سبزی که به سینما نشان داده است، راضی به خرید فیلم های سینمایی برای پخش از تلویزیون شود؛ زیرا نه بودجه ای درخور برای خرید دارد و نه بسیاری از محصولات سینمایی در هنگام تولید، ضوابط پخش از تلویزیون را مد نظر قرار داده اند. حجاب عرفی بازیگران زن در سینما با حجاب شرعی زنان در فیلم و سریال های تلویزیونی تفاوت آشکاری دارند و تلویزیون ولو در مناسبت ها، راضی به عدول از معیارهای خود نیست.

تلویزیون اگر در باکس نوروزی خود تعدادی فیلم سینمایی ایرانی نیز بگنجاند، برای خانواده هایی جذابیت خواهد داشت که به ماهواره دسترسی نداشته باشند. نباید از یاد برد که متاسفانه در طول سال شبکه های ماهواره ای به دفعات تازه ترین فیلم های ایرانی را پخش کرده و به روی مبارکشان نیاورده اند.

با این حال پوشش گسترده وقایع جشنواره فیلم فجر، سبب کنجکاوی بسیاری از بینندگان برای تماشای فیلم های بخش مسابقه، بویژه فیلم های بحث برانگیز آن در سال پیش رو شده است و به این خاطر در سال سینمایی آینده، روند به رشد تماشاگران  دور از دسترس نخواهد بود. این اتفاق بی گمان از اکران نوروزی که از آخرین چهارشنبه اسفند ماه آغاز خواهد شد، خود را نشان می دهد.

به هر حال مدیران صدا و سیما به هر دلیل و با هر نیتی که انعکاس وسیع برنامه های جشنواره را مباح دانسته اند، شایسته تقدیرند و دولت یا خانه سینما باید واکنش مناسبی در برابر این اقدام نشان دهند و به بهبود روابط همسایگی دو رسانه پر نفوذ یاری برسانند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید