روزانه های سینمایی

سود در تولید است نه در تامین!

سال گذشته طوفان اتفاقاً از همین ماه یعنی آبان ماه شروع شد. تا اوایل آبان ماه ۴۱ فیلم سینمایی در شبکه عرضه شده بودند که سهم فیلم های گروه هنر و تجربه در آن ۶ فیلم بود. پس از آن تا پایان سال طی ماه پنج ماه در اقدامی بی سابقه، فیلم هایی که در شبکه توزیع شدند از نظر عددی با فیلم های هفت ماه نخست سال برابر شدند و رکورد مجموع ۸۱ فیلم را در شبکه نمایش خانگی ثبت کردند.

امسال و تا اینجای کار تعداد فیلم های سینمایی ایرانی عرضه شده در مراکز فروش با مدت مشابه سال گذشته تقریباً یکسان است اما مشخص نیست که آیا در پنج ماه پیش رو شبکه می تواند به نصاب سال گذشته برسد یا نه.

در بین موسسات ویدیو رسانه که یگانه تامین کننده محتوای شبکه هستند، دو موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» و «هنرنمای پارسیان» درگیر پیش تولید و تولید دو سریال «شهرزاد» (فصل سوم) و «گلشیفته» شده اند. دو موسسه ای که از ابتدای سال تاکنون مجموعاً ده فیلم سینمایی ایرانی را تامین و توزیع کرده اند که افت محسوسی نسبت به عملکرد آنها در سال گذشته دارد. به همین خاطر باید دلخوش به تشدید فعالیت سه موسسه تصویر دنیای هنر، سوره و سینما ۲۴ بود که جبران کم کاری و بی عملی بسیاری از موسساتی که دوران افولشان را پشت سر می گذارند، بکنند. البته انتظار اینکه فقط سه موسسه در شرایط رکود اقتصادی حاکم بتوانند نقدینگی لازم را برای تامین بیش از ۵۰ فیلم باقی مانده در صف توزیع تامین کنند، چندان با واقعیت سازگاری ندارد. به همین خاطر پیش بینی می شود سبد نمایش خانگی تنوع و تکثری به اندازه سال گذشته نداشته باشند؛ زیرا تامین کنندگان دریافته اند که سود در تولید مجموعه ها و سریال های جذابی است که مردم حاضرند هر هفته دست به جیب شوند و برای خرید آنها تعلل نورزند. تولید و عرضه سریالی حداقل در ۲۵ قسمت می تواند سودی به مراتب بیش از تامین و توزیع همین تعداد فیلم سینمایی ایرانی داشته باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید