روزانه های سینمایی

این شتری است که در هر خانه ای می خوابد

تغییر اعضای شورای پروانه ساخت سینمایی با معرفی اعضای تازه ای  برای پروانه نمایش سینمایی ادامه یافت و عن قریب شوراهای باقیمانده ازجمله پروانه ساخت ویدیویی و پروانه نمایش خانگی را هم در برخواهد گرفت.

تغییر کادر مدیریتی و شوراهای نظارتی در سازمان سینمایی متعاقب تغییر دولت ها به سنت رایج و قابل انتظاری مبدل شده است. کمترین پیامد تغییر اعضای شوراها آن است که نسیم دیدگاه های تازه ای در مناسبات تصمیم گیری وزیدن می گیرد و آثار سینمایی در معرض داوری شخصیت های صاحب فکر و ذوق متفاوتی قرار می گیرند. بنابراین نفس چنین تغییراتی خوب است و گردش و چرخش نخبگان در چنین عرصه هایی هم نمود و بروز می یابد. این فرض و گمان که ثابت بودن موازین و معیارهای ممیزی، تاثیری در آمد و رفت اعضای شوراها ندارد، ادعای درستی نیست زیرا آنچه که به تشخیص و رای هر شورایی اعتبار ویژه ای می بخشد تجربه و زاویه دید اعضا به جنبه های تماتیک هر اثر هنری و نیز قدرت و عمق تحلیل آنها از شرایط اجتماعی گذشته و حال جامعه ای است که بستر وقوع و شکل گیری اثر سینمایی است.

خوشبختانه طی سالهای گذشته عملکرد شوراهای ویدیویی و نمایش خانگی در مجموع مثبت ارزیابی می شود و تصمیمات این شوراها مورد احترام و وثوق فعالان شبکه نمایش خانگی بوده است. موفقیت بعضی از سریال های نمایش خانگی به جز خلاقیت تیم سازنده تا حدی مرهون افق فکری، راهنمایی ها و دیدگاه های کارشناسی شوراهای پروانه ساخت و نمایش نیز هست که قطعاً با تغییر قریب الوقوع ترکیب شوراها، این روند در آینده نیز ادامه می یابد.

تنها این نکته باقی می ماند که همکاران مسئول در دولت، ادب و آداب تودیع و معارفه را برای جایگزینی اعضای جدید بدرستی بجا آورند و اعضای پیشین را با احترام و عزت بدرقه نمایند که در اینصورت خدا و بندگانش راضی تر خواهند بود.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام خدمت آقای رجبی فروتن لطفاازسازمان سینمایی کشورو بنیاد سینمایی فارابی پیگیری کنید که چرانسخه ویدئویی فیلم سینمایی عروس رومشکان(رومشکان)به کارگردانی وتهیه کنندگی آقای ناصر غلامرضایی که درسال ۱۳۸۲درسینماهای کشور اکران شده با بازی آقای رضا کیانیان و خانم هیلا اکرانی واستادفرج علیپور خواننده لرستان در شبکه نمایش خانگی وجودنداردونسخه ویدئویی این فیلم سینمایی کی وارد شبکه نمایش خانگی میشود منتظر جوابتان هستم.باتشکرمهدی میرزایی

    • به موجب روند موجود تهیه کننده فیلم باید متقاضی عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی و واگذاری رایت آن به یکی از ناشران ویدیویی باشد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید