روزانه های سینمایی

مکتوب هفته ۳۵- تاخیر در جلوس عالی جناب

 

این سی و پنجمین یادداشتی است که با عنوان مشترک «مکتوب هفته» قلمی می کنم که آخرین آن دیماه سال گذشته منتشر شده بود.!

۱.مدتی است در بین موسسات ویدیو رسانه، موسسه ای با نام طولانی «هنر اول پردیسان پاسارگاد» اعلام موجودیت کرده است. مدیر عامل این موسسه « مجید محسنی» است. با این تفاوت که محصولات این موسسه فعلاً با همان نام و برند تجاری سینما ۲۴ به دست مخاطب می رسد. موسسه جدید حاصل کار تیمی همان کسانی است که در یک دهه چراغ «سینما ۲۴» و پخش تخصصی «هنر اول» را روشن نگه داشته اند. به امید روزی که هر دو موسسه ناشر آثار ویدیویی باشند و هر یک با نام اختصاصی خود در بازار حضور یابد.

۲.کیفیت بد و نازل نسخه ویدیویی فیلم سینمایی«اروند» که هفته گذشته در شبکه توزیع شد، باعث شده است تا صحنه های شب این فیلم در سیاهی و تاریکی مطلق دیده شوند و چیز زیادی دستگیر بیننده نشود. به نظر می رسد تهیه کننده فیلم باید برای نسخه ویدیویی اصلاح رنگ مجددی را دست می گرفت تا این عارضه برای فیلم پدید نیاید. اگر نخواهم این نقص را به همه نسخه های منتشر شده فیلم تعمیم بدهم به هر حال نسخه ارجینال در اختیار بنده با تاریکی بیشتر مانوس است.!

۳.سخنان اخیر «سام قریبیان» در خصوص بی اطلاعی از زمان توزیع مینی سریال«عالیجناب» نشان داد که بر خلاف تصور رایج، دلیل اصلی وقفه طولانی مدت برای توزیع این سریال اختلاف بین تعدادی از عوامل این مجموعه بوده است نه وجود سریال های پرطرفداری مثل «عاشقانه» و «شهرزاد».

به هر حال امید می رود در فاصله فصل های دوم و سوم مجموعه «شهرزاد»،«عالیجناب» قدم رنجه فرماید و بر پیشخوان های فروش در شبکه نمایش خانگی جلوس فرماید.

۴.حالا که صحبت از سریال شد، بی انصافی است اگر نگوییم دو مجموعه اخیر عرضه شده در نمایش خانگی سوای همه معایب و محسناتی که داشتند، باعث آشتی دوباره سوپرمارکت داران با عرضه دوباره محصولات نمایش خانگی در مغازه هایشان شدند. بطوریکه با اتمام پخش هر  دو مجموعه خوشبختانه بازهم تازه ترین آثار عرضه شده را می توان در نزدیک ترین مغازه در شهرهای بزرگ کشور دید و تهیه کرد. گیرم که اتحادیه فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی اصفهان به اشتباه بر این تصور است که عرضه فیلم و سریال در سوپر مارکت ها، کسب و کار آنها را کساد می کند.

۵.اگر توزیع یکجای مسابقه مستند نمایشی «گاراژ» از سوی «تصویر گستر پاسارگاد» عملی شده باشد و تهیه کننده محصول پس از توزیع قسمت اول دل را به دریا زده و آن را یکجا و قلپی در اختیار مخاطب قرار داده باشد، این ادعا تقریباً ثابت می شود که نمایش خانگی محل مناسبی برای سرمایه گذاری و عرضه رئالیتی شوهایی نظیر «رالی»، «شام ایرانی» و «گاراژ» نیست. این مجموعه ها در «ویدیو استریمینگ ها» هم بعید است با استقبال قابل توجهی روبرو شوند زیرا فرهنگ تماشای انبوه فیلم و سریال و برنامه های سرگرم کننده از برکت تلویزیون رایگان حکومتی و رسانه ای که از درآمدهای نفتی و آگهی های بازرگانی تغذیه می شود و نیز شبکه های ماهواره ای اجازه نمی دهد چنین تولیداتی با صرفه و صلاح اقتصادی همراه شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید