روزانه های سینمایی

چی فکر می کردیم، چی شد!؟

به ذهن کمتر کسی خطور می کرد که موسسات ویدیو رسانه یعنی موسساتی که هفت خوان بوروکراسی را طی کرده اند تا با اخذ مجوز رسمی، بی دغدغه به کار و فعالیت بپردازند و خط و مرز روشن و قاطعی با افراد و گروه های غیرمجاز داشته باشند، روزی مجبور باشند دست همکاری به سوی سایت های غیرمجاز دراز کنند و برای عرضه گسترده تر محصول و مبارزه با دانلود حرام، وارد معامله دو سر سود با مدیران سایت های مرجع فیلم و سریال شوند و با این امید که از دست درازی به اموال آنها خودداری کنند، با رضایت کامل تخفیف های قابل توجهی به آنها بدهند. موضوع چیست؟

در شرایطی که مبارزه و یا کنترل سایت های غیرمجاز به یک آرزو و حسرت ابدی برای فعالان سینمایی و نمایش خانگی بدل شده است و در چشم به هم زدنی محصولات شبکه در صدها سایت بارگذاری می شوند تا بساط دانلود حرام رنگین شود، بعضی از موسسات ویدیو رسانه در توافقی نانوشته رضایت داده اند تا در هفته های نخست عرضه محصول در بازار، سایت های غیرمجاز لینک دانلود آنها را به بهای نازل در اختیار مشتریان انبوه این سایت ها قرار دهند و درصدی از درآمد حاصل را به مالکان این آثار یعنی همان ناشران نسخه فیزیکی پرداخت کنند. به این ترتیب هم آب باریکه ای به سمت ناشران سرازیر می شود و هم سایت های کذایی با دعوت مشتریان به دانلود حلال، خود را از ارتکاب عمل متخلفانه مبرا نشان می دهند.!

این اقدام که در واقع مشروعیت بخشی به سایت های خلق الساعه و پرشمار فیلم و سریال در فضای اینترنت است، در ابتدا فقط همکاری معدودی از سایت های معروف را به دنبال داشت، اما مدتی است که سایت های بیشتری را دربرگرفته است. مدیرانی که راضی به معامله با لیدرهای این سایت ها شده اند، خیالشان آسوده است که محصولاتشان حداقل در چند هفته اول مصون از سرقت و دانلود حرام است. این اتفاق کم سابقه در شرایطی افتاده است که ستاد دولتی صیانت مجداً آغاز بکار کرده است و بر طبق وعده های اعلام شده بناست به مبارزه با سارقان و ناقضان حقوق ناشران ویدیویی شدت بیشتری ببخشد.

البته در این میان سامانه های رسمی ویدیوی درخواستی(vod) ناگزیرند امتیازات بیشتری به اعضای خود بدهند تا همین کسب و کار نصف و نیمه اشان از سکه نیافتد.! زیرا مشتری با یک حساب ساده دو دو تا چهار دستش خواهد آمد که صرف با دیدن فیلم بصورت استریم است و یا دانلود همان فیلم از طریق سایت هایی که اخیراً پوست اندازی کرده اند و کار حلال هم می کنند.؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید