روزانه های سینمایی

تحلیل عملکرد موسسات ویدیو رسانه در نیمه اول سال

 

در شش ماه اول امسال و تا تنظیم این یادداشت مجموعاً ۳۱ فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته ۲ فیلم کمتر در شبکه توزیع شده است و در واقع کاهش هفت درصدی تامین و توزیع عناوین سینمایی ایرانی قابل مشاهده است.

در بین فیلم های توزیع شده سه عنوان مربوط به گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستند و مابقی در گروه های شش گانه و آزاد به اکران عمومی درآمده اند.

در میان موسسات ویدیو رسانه، موسسه سوره وابسته به حوزه هنری با تامین و پخش ۱۰ عنوان فیلم رکورددار است. پس از سوره، موسسه سینما ۲۴ با ۷ ، تصویر گستر با ۵، هنرنمای پارسیان با ۳، تصویر دنیای هنر با 2 عنوان و موسسات گلرنگ رسانه، پارسیان، فیلمسازان جوان و افق رسانه پاسارگاد هر کدام با یک عنوان نیمه اول سال را پشت سرمی گذارند. کاهش فعالیت تامینی موسسه «هنرنمای پارسیان» به آن خاطر است که در میانه تولید و پخش سریال «عاشقانه»، به جمع سرمایه گذاران این سریال پیوست و خرید رایت فیلم سینمایی را موقتاً محدود کرد. به این ترتیب در بین موسسات خصوصی «سینما ۲۴» در صدر خریداران فیلم ایرانی قرار دارد.

در فهرست فیلم های نیمه اول سال ۲۰ عنوان در سال ۹۵ اکران شده بودند و ۶ عنوان مربوط به اکران ۹۶، ۴ عنوان به اکران ۹۴ و یک عنوان سابقه اکران در سال ۹۳ را داشتند.

در بین ۳۱ کارگردان فیلم های امسال شبکه، از 4 فیلمساز زن باید یاد کرد که استثنائاً سهیلا گلستانی تنها فیلمساز اول در جمع زنان است. در بین مردان کارگردان، ۱۰ فیلمساز اول توانستند آثارشان را راهی شبکه نمایش خانگی سازند.

این پست در تاریخ ۲۹ شهریور ویرایش شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید