روزانه های سینمایی

ستاد صیانت و چالش های پیش رو

 دو ماه آز آغاز بکار مدیر عامل جدید موسسه رسانه های تصویری نگذشته است که وی همزمان مسئولیت ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری را عهده دار شده است تا بر بلاتکلیفی چند ماهه در این ستاد، نقطه پایان گذاشته شود. در ادبیات و عرف اداری وقتی به تشکیلاتی عنوان «ستاد» اطلاق می شود یعنی نمایندگانی از دستگاه های دیگر و حتی سایر قوا در آن حضور دارند و معنای آن این است که موضوع و مسئله ای مهم و  فرادستگاهی انگیزه تشکیل ستاد شده است. مهار سرقت و انتشار غیرقانونی آثار سینمایی چه در گذشته که فقط به تکثیر فیزیکی و توزیع آنها در معابر محدود می شد و چه در این سالها که بیشتر در فضای مجازی نمود یافته و شالوده اقتصاد سیاهی را بنیان نهاده است، کار سازمان سینمایی و تشکل های ویدیویی و سینمایی به تنهایی نیست. به همین خاطر حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، قوه قضائیه، نهادهای صنفی و وزارت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ستاد صیانت ضروری به نظر می رسد.

در دولت یازدهم آنچه که به عنوان عملکرد ستاد صیانت هر ساله منتشر شد، کشف و نمایش هزاران لوح فشرده و تجهیزات سخت افزاری تکثیر لوح فشرده بود. البته در این سالها خطوط صنعتی تکثیر لوح فشرده هم به خدمت متخلفان درآمده اند و روزانه حجم قابل توجهی از انیمیشن ها و کارتون های مورد علاقه بچه ها و بعضاً مضر به حال آنها! به این طریق تکثیر شده و در مراکز عرضه پرمشتری ارائه می شوند. ظاهراً قانون نانوشته ای وجود دارد که نهادهای نظارتی به انیمیشن حساسیت کمتری دارند و آن را به اندازه فیلم های سینمایی خطرناک و آسیب رسان تلقی نمی کنند.! به همان دلایل پیش گفته یعنی تمرکز سارقان در اینترنت و بهره برداری آنها از پهنای باند و سرعت نسبتاً مناسب اینترنت خانگی و تلفن همراه، موانع فنی و حقوقی زیاد و پیچیده ای در مسیر شناسایی و برخورد با متخلفان بوجود آمده است و شاید به همین خاطر ستاد صیانت در چهار سال گذشته نتوانست کارنامه پر و پیمانی را از اقدامات صورت گرفته خود ارائه دهد. به هر حال دور تازه فعالیت های ستاد قبل از اینکه با سلسله عملیات نظارت و بازرسی در فروشگاه های تهران و شهرستانها کلید بخورد، بهتر است که با صورت بندی واقعی چالش های موجود آغاز شود و بار دیگر تدابیر فنی و بویژه اقدامات بازدارنده در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. تسهیلات نسبتاً خوب سرویس های استریم ویدیو از جمله رایگان بودن و بی هزینه بودن مصرف ترافیک مشترکان، اقدام خوبی است که هزینه را برای کاربران بشت کاهش می دهد و زمینه مصرف غیرقانونی و استفاده از لینک دانلود را منتفی می سازد.

در همین رابطه اگر این شرکت ها خود را با مقررات موجود در عرضه عناوین خارجی انطباق دهند و تبعیض موجود در بین ناشران فیزیکی و اینترنتی فیلم وسریال های خارجی را برطرف سازند، می توان امیدوار بود که با هم افزایی وضعیت بسامان تری را در این عرصه شاهد باشیم. در این میان دانش و قابلیت های فنی مدیران و متخصصان شاغل در شرکت های نمایش آنلاین ویدیویی می تواند توان و بنیه علمی ستاد را برای مقابله با اعمال مجرمانه در اینترنت یاری رسان باشد و به کنترل بهتر اوضاع دهشتناک کنونی کمک کند.

در خاتمه امید است طی روزهای آینده مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر ستاد صیانت مشروح برنامه های خود را در هر دو حوزه به اطلاع فعالان و دست اندرکاران سینما، نمایش خانگی و ویدیوی درخواستی برساند و سبب ساز رونق بیشتر فضای کسب و کار در آنها شود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید