روزانه های سینمایی

فیلیمو: تخلف نکرده ایم

به دنبال برخورد نظارتی از سوی دولت، وب سایت فیلیمو هفته گذشته به مدت ۴۸ ساعت اپیزودهای فصل هفتم سریال «گیم آو ترونز» را از روی سایت خود برداشت و بدون هیچگونه توضیحی مخاطبان این مجموعه را در بی خبری باقی گذاشت. این اقدام پس از آن صورت گرفته بود که بنری از این سریال روز و پرطرفدار آمریکایی در سطح شهر تهران نصب شده بود و واکنش های تندی را از سوی مخالفان به همراه آورده بود.

در ادامه «فیلیمو»دوباره جهش تازه ای برای انتشار سریال آغاز کرد و این بار با قید سنی +۱۷ شش قسمت از سریال «گیم آو ترونز» را با زیرنویس فارسی بارگذاری کرد. البته وب سایت های رسمی و غیر رسمی دیگری به جز «فیلیمو» هم مشغول بهره برداری از این مجموعه هستند و سرشان به کارخودشان گرم است. مدیر عامل «فیلیمو» در گفتگو با هفته نامه «همشهری جوان» تاکید کرده است که شرکتش کار غیرقانونی انجام نداده است و همه فعالیت های آن شرکت با اخذ مجوزهای قانونی انجام می شود.

به نظر می رسد اشاره مدیر «فیلیمو» به آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال مصوب ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ هیات وزیران باشد که دارندگان مجوز مستند به این آیین نامه خود را از دریافت مجوزهای دیگر بی نیاز می دانند.(اینحا) این در حالیست که ماده ۲۲ آیین نامه مذکور تصریح می کند: «ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی این آیین‌نامه از جمله چگونگی ثبت رسانه‌های برخط اختصاصی، صدور، ابطال و تعلیق مجوز، ضوابط فعالیت دارندگان مجوز‌ها و اعمال نظارت بر فعالیت‌ها، ضوابط ارائه خدمات یا محصولات برای فعالیت‌ها و واحدهایی که نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و همچنین محور‌ها و اولویت‌های شکلی و موضوعی و ساز و کار ارزیابی تقاضای دریافت تسهیلات و حمایت‌ها، در چارچوب قوانین مربوط و احکام این آیین‌نامه با همکاری تشکل‌های صنفی مربوط، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا حسب مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه اجرایی ذیربط تدوین و ابلاغ می‌گردد.» ضوابط مورد اشاره با تاخیری شش ساله! در خرداد ۱۳۹۵ به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و به موجب آن مسئولیت و اختیار صدور مجوز و نظارت بر محصولات و آثار دیداری و شنیداری از طریق رسانه های برخط به یک هیات نظارت، مشتمل بر رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، نمایندگان معاونت های تخصصی از جمله سازمان امور سینمایی و چهار نفر به نمایندگی از صنوف سینما، بازی، موسیقی و رسانه های دیجیتال واگذار شد. به موجب ماده ۵ ضوابط تهیه شده، ناشران دیجیتالی می بایست پروانه نشر ویدیویی محصولی که مالکیت مادی آن را در اختیار دارند، از سازمان امور سینمایی اخذ کنند. ممانعت سازمان سینمایی از انتشار و بارگذاری فیلم و سریال های روز جهان توسط سایت های اینترنتی مجاز دقیقاً به خاطر آن است که ناشران ملزم به دریافت پروانه نمایش و نیز مستندات مالکیت حقوق اینترنتی صدها عنوانی هستند که طی دو سال گذشته منتشر کرده اند.

به نظر می رسد توجیه مدیران سایت های نمایش آنلاین ویدیویی طی روزهای آینده نسبت به مقررات موجود و اعطای فرصت منطقی برای انطباق آنها با ضوابط، به مرور زمینه را برای ادامه فعالیت های قانون مند آنها فراهم می سازد و تبعیض موجود در بین موسسات ویدیو رسانه و شرکت های نمایش آنلاین ویدیویی در زمینه انتشار فیلم و سریال های خارجی را از میان برمی دارد. یادآور می شود از آذرماه سال ۱۳۹۳ موسسات ویدیو رسانه از انتشار و توزیع نسخه فیزیکی عناوین خارجی غیر قابل خرید از شرکت های آمریکایی، منع شده اند. در حالیکه طی همین مدت بازنشر اینترنتی عناوین متعدد خارجی از سوی شرکت های نمایش آنلاین ویدیویی(vod) بلامانع بوده است. اگر شرکت های آمریکایی به خاطر تحریم، ایران را از بازار هدف خود حذف کرده اند، روا نیست که دولت در برابر نشر و توزیع بدون ممیزی فیلم و سریال های پرمخاطب که امکان جلوگیری از آنها آسان نیست، بی تفاوت بماند. اگر تلویزیون با در اختیار داشتن فناوری دریافت تصویر از طریق گیرنده های دیجیتال(ستاپ باکس) می تواند ترفندی برای دور زدن تحریم فروش فیلم و سریال های قابل نمایش پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات(اینترنت ملی) نیز بستر مناسبی است که ناشران دیجیتالی و استارتاپ ها در صورت موافقت دولت می توانند از آن برای مقابله با تحریم ها سود ببرند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید