روزانه های سینمایی

بازتاب انتشار یک یادداشت: سند و مدرک این ادعا چیست؟

به دنبال انتشار خبری تحت عنوان : «یک رکورد داخلی رقم خورد؛ تماشای ۱۰ میلیون ساعت فیلم و سریال» از سوی «روزانه های سینمایی»،(اینجا) آقای »علیزاده»کارشناس انفورماتیک و ویدیوی درخواستی، یادداشتی را ارسال کرده و صحت ادعای مطرح شده از سوی سایت«نماوا» را در گروی انتشار آمار و مستندات مربوطه» دانسته است. «علیزاده» در یادداشت کوتاهش از «سامانه ملی ندا»سخن به میان آورده است که باید در این زمینه روشنگری بیشتری کند. لطفا بخوانید:

جناب آقای فروتن  سلام و ارادت  
این آمار را سایت نماوا مستند به چه گزارشی اعلام کرده است.؟

 گردش کوتاهی را در سایت شاتل و سایت نماوا زدم؛  بجز  یک جمله (سپاس از همراهی شما ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ساعت تماشای آنلاین فیلم ) گزارشی را در سایتشان ندیدم. سایت نماوا فاقد آمار عمومی از تعداد فیلم ها و سریال ها برای کاربرانی  که برای اولین بار وار سایت میشوند، تا از این منظر مجاب بشوند یا نه که اشتراک سالیانه ۷۰ هزار تومانی را بپردازند ویا بروند سراغ سرویس دهندگان دیگر .

هر فیلم را اگر ۲ ساعت در نظر بگیریم نتیجه میگیریم که در واقع ۵ میلیون بار از فیلم ها دیده شده است ، اگر در آرشیو نما وا  500 فیلم بوده باشد که آمار آن را نداریم ، و مشترکین تمام این ۵۰۰ عنوان را بصورت مساوی درخواست کرده باشند.در نتیجه از هر فیلم ۱۰۰۰۰ بار دیده شده است ، که در عالم واقعی شاید از بین ۵۰۰ فیلم فرضی ، بعضیها اصلا دیده نشده باشند، و یا بعضی ها ۱۰۰ هزار و یا بیشتر دیده باشند.
از در آمد دیده شدن این فیلم ها چند در صد به تولید کنندگان محتوای رسیده است.؟
اگر نماوا بتواند بطور شفاف از وضعیت عملکرد کاربران در مورد درخواست فیلم ها گزارش کامل مستدل و مستند بدهد که بر مبنای آن بتوان درستی و صحت را تائید کرد، ارزش این آمار برای مدیران تصمیم گیر سینمایی قابل ارزش خواهد بود؛ در غیر اینصورت دادن آمار بدون دسترسی به تراکنش های انجام گرفته در اپلیکیشن نماوا از طرف سامانه فراگیر و ناظر اپلیکیشن های سرویس دهندگان نمایش درخواستی، نمی تواند مورد تصدیق باشد.
راه حل این موضوع هم  سامانه ملی ندا (سامانه ملی نمایش درخواستی ایران)می باشد که بصورت شفاف و هوشمند در هر لحظه گزارشات آماری خود را از اپلیکیشن های سرویس دهندگان ندا استخراج و برای کاربران، تامین کنندگان محتوای فیلم و مدیران تصمیم گیر سینمایی آماده می کند و گزارشات آماری تحلیلی آن قابل استناد خواهد بود.

گفتنی ها زیاد است و در اینجا شاید طرح آن در حد یک یادداشت نتواند مشکلی را حل کند. جا دارد تا با دید کارشناسانه از سال ۹۰ تا کنون پروژه vod استارت خورد مورد بررسی کامل قرار گیرد؛ تا سامانه ملی ندا منافع همه ذینفعان این حوزه (مشتریان ، تامین کنندکان محتوا ،تهیه کنندگان سینما و موسسات ویدئو رسانه که حلقه ارتباط سینما و مردم بوده و خواهند بود و همچنین سرویس دهندگان نمایش درخواستی)را تامین و برآورده کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید