روزانه های سینمایی

این نگرانی در مورد نمایش خانگی هم صادق است؟

رئیس کانون پخش کنندگان فیلم های سینمایی از نبود فیلم های پرمخاطب در ماه های آینده اظهار نگرانی نموده و پیش بینی کرده است که فروش سینماها در نیمه دوم سال به مرحله وضعیت قرمز برسد. «سرتیپی» دلیل این امر را یکسانی موضوع فیلم های اجتماعی و پررنگ بودن رئالیزم موجود در آنها پنداشته و اینگونه فیلم ها را فاقد پتانسیل لازم برای جذب مخاطب دانسته است.(اینجا)

بر این اساس سینمای ایران با نمایش فیلم های «گشت۲ »، «خوب، بد، جلف»، «نهنگ عنبر۲»، «5 عصر» و «اکسیدان» همه داشته های پرمخاطب خود را در نیمه اول سال رو کرده است و برای ماه های باقیمانده از سال باید دلخوش به فروش فیلم های متوسط باشد.

در نمایش خانگی وضعیت کمی متفاوت است. در این شبکه از ابتدای سالجاری تاکنون فیلم های: «سلام بمبئی»، «گشت ۲»، «ماجرای نیمروز»، «50 کیلو آلبالو» و «خوب، بد، جلف» رونق خوبی را به مراکز عرضه و همچنین کسب و کار کپی کاران و سارقان اینترنتی بخشیدند. این شبکه در ادامه می تواند از پتانسیل نسبتاً خوب فیلم های «محمد(ص)»(ااکران ۹۴) و از اکران امسال «نهنگ عنبر۲»، «اکسیدان»، «رگ خواب» و «پنج عصر» بهره ببرد.

شبکه نمایش خانگی به جز آثار ضعیف و متوسط سالجاری که رئیس کانون پخش کنندگان فیلم های سینمایی معتقد است، گیشه ای از نمایش آنها گرم نمی شود! حدود ۴۰ فیلم در نوبت عرضه از سال های ۹۳ تا ۹۵ دارد که شاید تعدادی از فیلم های «هنر و تجربه» که مناسب عرضه در شبکه‌هستند، بر شمار چنین فیلم هایی بیفزایند. البته نمایش خانگی جدا از ۵ فیلم داغ در نوبت عرضه، دلخوش و امیدوار به ادامه قسمت های باقیمانده از سریال «شهرزاد» است. «شهرزاد» تا قسمت ششم شخصیت های جدید و داستانک های زیادی را به خود دیده است و هنوز مشخص نیست که این مقدمات می توانند زمینه را برای اتفاقات دلهره انگیز و پرکشش آتی فراهم سازند یا نه!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید