روزانه های سینمایی

آب از آب تکان نخورد!

درست چند روز مانده به توزیع فصل دوم سریال «شهرزاد» به یکباره سایت و سامانه جدیدی که در اصل متعلق به تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سریال و یا مورد حمایت آنان است، اعلام موجودیت می کند و انتشار انحصاری و «برخط»سریال را وظیفه اصلی خود قلمداد می کند. اعتراض و شگفتی مدیران شرکت های موجود ویدیوی درخواستی(vod) که عطش زیادی برای تامین محتوای جذاب و حفظ کاربرانشان دارند، ره به جایی نمی برد و «لوتوس پلی» نه تنها «شهرزاد۲» بلکه عناوین گذشته و حال موسسه «تصویر گستر پاسارگاد»را به مخاطبان ارائه می کند. این سایت برخلاف اغلب سرویس هایی که در دو سه سال گذشته کارشان را شروع کرده اند، امکان دانلود فیلم و سریال های ارائه شده را برای کاربران فراهم می کند و همه چیز به نمایش در جریان(stream) و آنلاین خلاصه نشده است.

نکته مهم در این قضیه آن است که موسسه با سابقه و فعالی مثل «تصویر گستر پاسارگاد»که از ابتدا رابطه تنگاتنگی با سازمان سینمایی داشته است، راضی می شود قید دریافت مجوز از سازمان سینمایی را بزند و همانند سایر شرکت های ویدیوی درخواستی(vod) که در ابتدا به سراغ واحد دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مرکز رسانه های دیجیتال) می رفتند، به سراغ همان مرکز می رود.! مجوزی که حالا دیگر ظاهراً از نظر شرکت های فعال در این زمینه کافی به نظر نمی رسد و به همین خاطر آنها«لوتوس پلی» را غیرقانونی محسوب می کنند.

سوال این است که آیا ساز و کارهایی که در مرکز رسانه های دیجیتال برای پاسخگویی به چنین درخواست هایی وجود دارد، در سازمان سینمایی به چشم نمی خورد؟ در این صورت چگونه در سازمان سینمایی طی دو نوبت مجموعاً ۱۲ پروانه فعالیت به شرکت های ویدیوی آنلاین(vod)اعطا شده است؟ آیا عاملی به نام بوروکراسی اداری سبب ترجیح متقاضیان برای مراجعه به مرکز رسانه های دیجیتال است؟ این مرکز اگر تا قبل از ورود سازمان سینمایی به مقوله فعالیت شرکت های (vod) اقدام به صدور مجوز می کرد، چگونه پس از آن هم حق خود را برای صدور مجوز محفوظ داشته است؟ آیا ناهماهنگی و شکاف بین دو مرجع دولتی برای صدور پروانه فعالیت، باعث شده است تا متقاضیانی گزینه رسانه های دیجیتال را انتخاب کنند؟

این اتفاق لایه پنهانی تری هم دارد و آن این است که موسسه رسانه های تصویری که در چهار سال گذشته اعتبار و بودجه نسبتاً قابل توجهی را برای vodهزینه کرده است – البته در باره جزییات آن اطلاعاتی نداریم- و فقط برای اطلاع رسانی در باره این مقوله با حمایت مالی ویژه ای خبرنگاران و اهالی رسانه را تشویق به انتشار خبر و گزارش کرده، در این خصوص موضعی اختیار نکرده است. به نظرمی رسد اقدامات موسسه رسانه های تصویری برای آگاهی و توجیه سرمایه گذاران و متقاضیان به نتیجه ای که باید منتهی شود، نشده است؛ زیرا باز هم مثل دورانی که مرکز رسانه های دیجیتال «فعال مایشا» در صدور مجوز بود، متقاضیان با دور زدن سازمان سینمایی، راهی مرکز فوق می شوند.

بدیهی است ادامه این وضعیت ضمن دلسردی شرکت های موجود، راه را برای ظهور خلق الساعه شرکت های جدید هموار می سازد و امر نظارت و ساماندهی شرکت های فعال را برای روزی که سازمان سینمایی بخواهد نقش واقعی و مورد انتظار خود را در این زمینه ایفا کند، دشوارتر خواهد کرد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید