روزانه های سینمایی

داستان «لوتوس پلی» و باقی قضایا

درست مثل روزهایی که تهیه کنندگان سینما پا را تو یک کفش کرده بودند و مصرانه خواهان مجوز تاسیس موسسه ویدیو رسانه بودند تا فیلم های خودشان و دوستان همکار را توزیع کنند، حالا خبر می رسد که سرمایه گذاران و پخش کنندگان فصل دوم سریال «شهرزاد» به یادشان افتاده است که بی منت شرکت ها و سرویس های ویدیوی درخواستی، دست به زانوی خود بگیرند و با راه اندازی یک سامانه اختصاصی، پخش اینترنتی سریال را به موازات توزیع نسخه فیزیکی آن در دستور کار خود قرار دهند.

ماه گذشته با بر هم خوردن موقت توافق اولیه تهیه کننده سریال «عاشقانه» با شرکت های vod منتشر کننده سریال به بهانه بالا بردن قیمت پخش اینترنتی محصول از سوی تهیه کننده، قابل پیش بینی بود که دیگر محصولات مرغوب و اصطلاحاً «تجاری شده» نیز همین راه را در پیش گیرند. اصل ماجرا را از زبان دبیر انجمن شرکت های vod بخوانید تا همه چیز دستگیرتان بشود.:

«رییس انجمن صنفی VOD و IPTV اعلام کرد که سایت لوتوس‌پلی که قرار است «شهرزاد ۲» در آن عرضه شود مجوز قانونی ندارد و خبر عرضه آن در نتفلیکس هم تایید شده نیست.» وی عنوان کرد: «پیش از این صنف VOD و IPTV در نامه‌ای از تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» درخواست کردند که وارد مذاکره شوند و برای انتشار این سریال در سامانه‌های قانونی ایران قرارداد منعقد شود. مذاکراتی هم از قبل انجام شده که ظاهرا به نتیجه‌ نرسیده و قصد دارند روی سایت لوتوس‌پلی که سایت خودشان است سریال را منتشر کنند. این کار خلاف قوانین و مجوزهایی است که صادر شده است. مثل این است که کارگردانی برای اکران فیلمش در سینما به جای آنکه با دفاتر پخش‌کننده‌ سینمایی قرارداد ببندد، برود خودش سینما تاسیس کند.»

«روزانه های سینمایی» در یادداشت های پیشین به فروش اینترنتی و دانلود مجاز آثار سینمایی و سریالی از سوی سایت های دو «موسسه هنرنمای پارسیان» و «تصویر گسترپاسارگاد» اشاره کرده بود و این اقدام را نشانه ای از میل و علاقه پخش موسسات نسخه فیزیکی به فعالیت در فضای مجازی تعبیر کرده بود. در ادامه قابل پیش بینی است که تهیه کننده سریال«شهرزاد۲»و موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» با اخذ مجوز از دولت، خرج خود را از شرکت های موجود جدا کنند و با این راهبرد جدید، عوائد حضور در بازار مجازی را نیز از آن خود نمایند. فراموش نکنیم که تدارک امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای موسساتی که در دهه گذشته دهها میلیارد تومان سرمایه را صرف راه اندازی خطوط تولید و تکثیر فناوری پیشرفته لوح فشرده کردند، کار چندان دشواری نیست و اصولاً انتظار می رفت موسسات ویدیو رسانه به دلیل سابقه و تجربه نزدیک به دو دهه در تامین و توزیع آثار تصویری، در راه اندازی سرویس های ویدیوی درخواستی پیشگام شوند.

واکنش انجمن شرکت های اینترنتی در قبال اینگونه اقدامات بی تردید گله و گله گذاری نباید باشد زیرا راه به جایی نخواهد برد و در خوشیبنانه ترین حالت آنها را وادار به پرداخت بهای سنگینی برای خرید امتیاز نشر اینترنتی فیلم و سریال های پرطرفدار خواهد کرد. شاید راه اصولی تر آن باشد که این شرکت ها در مرحله تولید اقدام به مشارکت در ساخت و تولید آثار تصویری کنند و البته با استخدام مشاوران کاربلد، مانع از برهم خوردن مناسبات مالی در عرصه سینما و تولیدات خاص نمایش خانگی شوند. نگاهی به کارنامه موسسات ویدیو رسانه نشان می دهد که تعدادی از این موسسات در گذشته این راه را رفته و در تولید چند اثر سینمایی پر فروش سرمایه گذاری کرده اند. اشاره به این نکته مهم نیز خالی از فایده نیست که در دوران پیش رو، سازمان سینمایی بر آن است تا زمینه توسعه فعالیت سازمان های بزرگ تولید و پخش را در بخش خصوصی بیش از گذشته فراهم کند تا این موسسات سوای تولید انواع محتوا، مجموعه کاملی از خدمات و سرویس های پخش و توزیع را با جلب مشارکت و یا در اختیار گرفتن سالن های سینما، راه اندازی لابراتوارهای دیجیتال، تکثیر و توزیع نسخه نمایش خانگی، اکران خارج از کشور و نشر اینترنتی توامان ارائه کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید