روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت: هیجکس مسئول هیچ چیزی نیست!

با عرض سلام مجدد و تبریک بابت حماسه بزرگی که مردم ایران روز جمعه خلق کردند .

۱. فعلاً مشکل مجمع توزیع کنندگان با پخش کننده سریال عاشقانه حل شده و قرار است طبق روال قبلی، شماره های باقی مانده توزیع شود. بنده که قسمت های ششم، هفتم و هشتم را فقط برای کرایه از سوپرمارکت خریدم و همین عدم ارائه برای فروش باعث افزایش ناگهانی تقاضا برای کرایه سریال شد!

۲. اتحادیه فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی سمعی و بصری اصفهان با صدور اطلاعیه ایی اعلام کرد با مجمع اصناف و برخی صنوف به توافق رسیده اند تا از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه (چهار روز قبل) عرضه فیلم و بازی و سایر محصولات فرهنگی سمعی و بصری در فروشگاه های غیر از صنف محصولات فرهنگی ممنوع شود! این اطلاعیه صرفاً از طرفین توافق اسم برده و هیچ مهر و امضایی پای آن دیده نمی شود! بنده هم که به صورت میدانی به برخی سوپرمارکت های منطقه مان سرکشی کردم، دیدم بجز یک مورد، بقیه همچنان مشغول عرضه هستند. تازه با اینکه در این اطلاعیه تاکید شده فروش محصولات فرهنگی خارج از صنف محصولات فرهنگی ممنوع می باشد، به نظر نمی رسد این ممنوعیت اصناف خدمات رایانه، کتابفروشی ها، و روزنامه فروشی ها را شامل شود و فقط با هدف حذف فیلم و بازی از سوپرمارکت ها توافق شده است!

 

۳. در روزهای اخیر خبر توزیع نسخه قاچاق گشت ۲ حسابی در رسانه ها سر و صدا به پا کرده. البته ممکن است بعضی از دوستان بگویند این هم نقشه توزیع کننده است برای جلو انداختن توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی . اما دست کم این بار مسئله چیز دیگری است چون بنده دو هفته قبل از رسانه ایی شدن موضوع نسخه قاچاف فیلم را دست یکی از همکاران دیدم (نه اینکه آن همکار قصد فروش داشته باشد بلکه آورده بود تا به صادر همکاران هشدار بدهد)

۴. بنده از وضعیت صنف شبکه نمایش خانگی شدیداً ناراضی هستم و از عملکرد دولت فعلی در این حوزه شاکی هستم که یکی از دلایلم در عدم رای دادن به آن در انتخابات جمعه گذشته بود . قبل از انتخابات با یکی از همکاران سر این مسئله که بی قانونی در بازار شبکه موج می زد و هیچ چیز و هیچکس مسئول هیچ چیزی نیست! می گفتم . استدلال آن همکار این بود که در عوض این همه فیلم های روز خارجی می آوریم و بدون اینکه کسی گیر بدهد می فروشیم و سود می کنم . اما بنده گفتم هرچقدر هم سود داشته باشد، وقتی قانون نباشد، این سود دوام و پشتوانه ندارد. خلاصه دولت مستقر باز هم رای آورد و حرف بنده و امثال بنده به جایی نرسید. حالا این همه مقدمه چینی کردم که چه بگویم؛ نیم ساعت قبل توزیع کنندگان اصفهان در کانال های تلگرامی شان اعلام کردند " سریع و خشن ۸ " رسید!

۵. راستی حرف از کانال تلگرام شد! بنده اگر یادتان باشد گفتم یک کانال تلگرام برای فروشگاهم درست کرده ام، اما چون خودم گوشی هوشمند ندارم، یکی از دوستانم کانال را برایم درست کرد و با رایانه در آن مطلب می گذارم در نتیجه نمی توانم کسی را در کانال add کنم . هرچقدر لینک کانال را اینطرف و آن طرف می گذارم و برای مشتریانم روی کاغذ می نویسم و دستشان می دهم، اما تعداد دنبال کنندگان کانالم همچنان بسیار اندک است. حالا نمی دانم چون مردم به add شدن عادت کرده اند اینطور است یا چون در کنار اخبار فروشگاه، مطالب سیاسی و تاریخی و علمی و … هم می گذارم و ملت حال خواندشان را ندارند؟!

۶.در آخر ، باز هم دوستان را دعوت می کنم که در صورت آمدن به اصفهان حتماً از مجموعه کم نظیر تخت فولاد بازدید داشته باشید. خیلی ها وقتی می فهمند تخت فولاد در واقع یک قبرستان وسیع است، چپ چپ به آدم نگاه می کنند، اما باید بیایید و ببینید تا متوجه شوید چرا بنده اینقدر تبلیغ این منطقه را می کنم. چند روز قبل یکی از دوستان پدرم مهمان ما بود که شخصی فرهنگی، از مسئولان سابق آموزش و پرورش و گوینده رادیو است. قصد داشت برای گردش چرخی در شهر بزند که به او پیشنهاد رفتن به تخت فولاد را کردم. با اینکه فقط بخش کوچکی از این منطقه را توانستم به او نشان دهم چنان خوشش آمده بود که اعلام کرد قصد دارد بعداً سر فرصت یک سفر به اصفهان داشته باشد برای بازدید از کل مجموعه تخت فولاد!

اما بعد از مدتها آمار های کرایه تا خرداد ۹۶ را خدمتتان عرض می کنم :

پرطرفدار ترین فیلم ها :

نهنگ عنبر   42 بار، در مدت معلوم   35 بار، من سالوادور نیستم   32 بار، کوچه بی نام   31 بار، گینس   29 بار، آتیش بازی و فروشنده   هرکدام   27 بار، بارکد / عصر یخبندان / همسر دات کام   هرکدام   26 بار، پنج ستاره / جامه دران   هرکدام   25 بار، ایران برگر   24 بار، رسوایی ۲   23 بار، ابد و یک روز / استراحت مطلق / پنجشنبه آخر ماه / طبقه حساس   هرکدام   22 بار، ۱۹- رخ دیوانه / مجرد ۴۰ ساله   هرکدام   21 بار کرایه رفته اند

 

مجموع دفعات کرایه همه قسمت های یک سریال:

۱- شهرزاد   832 بار، شاهگوش   167 بار، عاشقانه   115 بار، دندون طلا   94 بار، آسپرین   79 بار، قلب یخی   69 بار، قهوه تلخ   39 بار، عشق تعطیل نیست!   34 بار، عطسه   25 بار، ابله   24 بار، سیگنال موجود است   9 بار

 

مجموع فروش و کرایه عناوین فیلم ایرانی جدید عرضه شده از ۲۳ بهمن ۹۵ تا ۲ خرداد ماه ۹۶:

سلام بمبئی   28 مورد، بازگشت لوک خوش شانس   22 مورد، آس و پاس   21 مورد، خشکسالی و دروغ و لاک قرمز   هرکدام   15 مورد، متولد ۶۵   14 مورد، سیانور   12 مورد، جنجال در عروسی   10 مورد، رفقای خوب   9 مورد، نیم رخ ها    7 مورد، این زن حقش را می خواهد   6 مورد، مشکل گیتی   5 مورد

چهارشنبه خون به پا می شود و نیمه شب اتفاق افتاد   هرکدام   3 مورد، ابوزینب / اینجا کسی نمی میرد، مثبت.منفی و ناشناس   هرکدام   2 مورد، شروع یک پایان، کی داده کی گرفته و لامبورگینی   هرکدام   یک مورد، به من نگو قراضه، دو، نعل واررونه     صفر مورد

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید