روزانه های سینمایی

خیمه سنگین اهالی سیاست در اینترنت

برنامه های تولیدی گفتگو محور اینترنتی به دامنه موضوعات غیرهنری نزدیک شد. به موجب این گزارش اگر در ابتدای  فعالیت سایت های اینترنتی و شرکت های نمایش ویدیویی آنلاین، تولید و انتشار ویدیوهای گفتگو محور با حضور هنرمندان و ستارگان سینما و ورزش نخستین گزینه انتخابی مدیران سایت ها بود، حالا مدتی است که دامنه موضوعی چنین برنامه هایی به قلمرو سیاست نیز کشیده شده است و هیچ بعید نیست که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تولید محتوا در این زمینه شتاب بیشتری به خود گیرد. محدودیت های موجود در صدا و سیما و اعمال سیاست های گزینشی در دعوت از جهره ها و شخصیت های سیاسی از سوی رسانه ملی، باعث شده است تا اخیراً بعضی از سایت ها گرایش کاری خود را معطوف تولید و انتشار برنامه های سیاسی با حضور چهره های ممنوع التصویر کنند. به عنوان مثال سایت «تاریخ ایرانی» با برنامه «خشت خام» و نیز برنامه «خط قرمز» که بطور اختصاصی از سوی «آپارات» پخش می شوند، پیشگام تر از سایر سایت ها در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده اند و خلاصه برنامه های آنها در شبکه های اجتماعی نیز بشدت مورد استقبال قرار گرفته است. در برنامه «خشت خام» که اجرای آن را «حسین دهباشی»تاریخ پژوه و مستند ساز برعهده دارد، تاکنون شخصیت های اصلاح طلبی نظیر سید هادی خامنه ای، مصطفی تاجزاده، هادی غفاری، محمد عطریانفر و …به گفتگو حول وقایع پس از انقلاب پرداخته اند. یکی از رموز موفقیت «خشت خام» تسلط و پیگیری توام با علاقه «دهباشی» به تاریخ معاصر است که اوج آن در تولید مجموعه «تاریخ شفاهی ایران عصر پهلوی دوم» بروز یافت. وی در این مستند برای اولین بار با ۵۸ نفر از سران حکومت پهلوی دوم مصاحبه کرده که از میان آن‌ها می‌توان به افراد سرشناسی همچون اردشیر زاهدی، منوچهر رزم آرا، سید حسین نصر، شجاع الدین شفا و علینقی عالیخانی اشاره کرد. بیشتر این مصاحبه‌ها در طول چند سال حضور حسین دهباشی در ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی انجام شده است.

یکی از نکات جالب توجه در خصوص برنامه های گفتگو محور در سایت های مولتی مدیا آن است که شهرت آنها بیش از آنکه در گروی اجرای پروژه های تبلیغاتی خاص باشد، دقیقاً برخاسته از سخنان جنجالی مهمان مدعو است. برنامه «خط قرمز» زمانی نقل محافل و مجالس شد که سخنان «حجت الاسلام نقویان» ابتدا در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و سپس بازدیدکنندگان را به سایت «آپارات» و کانال اختصاصی «آپارات» رهنمون کرد.

در یک جمع بندی همانطور که پیشتر هم گفته شد، بی عملی تلویزیون و دست خالی شبکه های آن در تولید و پخش برنامه های خلاقه و جذاب و محصور ماندن در دایره ممنوعیت های عجیب و غریب، عامل اصلی رویگردانی بخش قابل توجهی از مخاطبان رسانه ملی به سوی سایر منابع خبری و تحلیلی است. از بد شانسی تلویزیون همین بس که وقتی برنامه ای هم مورد توجه و اقبال بینندگانش قرار می گیرد، ناخواسته تعطیل شود و انبوه تماشاگرانش را از دست بدهد. به عنوان مثال طی بیست روزی که از توقف پخش برنامه «حالا خورشید» با اجرای «رضا رشید پور» در شبکه سوم سیما می گذرد، هیچ برنامه جایگزینی نتوانسته است، مخاطبان میلیونی برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» را به خود جذب کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید