روزانه های سینمایی

زیان انباشته ناشی از تامین فیلم های خارجی

طی ده ماه گذشته از سالجاری مجموعاً ۷۱ عنوان سینمایی ایرانی(با احتساب ۹ عنوان فیلم از گروه هنر و تجربه درست معادل تعداد فیلم های این گروه در سال گذشته)) در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است که در نوع خود بی سابقه است. به عنوان مثال در دیماه سالجاری ۱۰ عنوان سینمایی ایرانی بصورت پی در پی به بازار عرضه شد و رکوردهای پیشین را جابجا کرد. در مدت ۱۶ سالی که از پایان دوران انحصاری موسسه دولتی رسانه های تصویری و آغاز فعالیت موسسات خصوصی می گذرد، معمولاً تعداد عناوین ایرانی عرضه شده در طول یکسال بین ۴۵ تا ۵۵ عنوان در نوسان بود. با توجه به اینکه تا پایان سال چند هفته ای باقی مانده است، پیش بینی می شود رکورد توزیع عناوین سینمایی ایرانی بازهم شکسته شود و تعداد فیلم ها از مرز ۸۰ عنوان نیز بگذرد. توزیع فیلم های «لانتوری»، «سایه»، «سایه های موازی» و «این زن حقش را می خواهد» تا پایان این ماه قطعی به نظر می رسد و اوج کار و رقابت سه شرکت پخش در اسفند ماه به اوج خود می رسد. البته توزیع هفتگی سریال «عاشقانه» از سوی پخش «هنرنمای پارسیان» که از هفته آینده آغاز می شود، ممکن است به کاهش شیب فیلم های ایرانی از سوی این شرکت بیانجامد و بار اصلی به دو شرکت پخش دیگر شبکه منتقل گردد.

کارشناسان شبکه دلایل افزونی فیلم های ایرانی شبکه در مقایسه با سال های گذشته را کاهش شدید و حذف عناوین خارجی در سبد محصولات شبکه می دانند. به زعم این عده با توجه به اینکه تکثیر صنعتی و توزیع عناوین روز سینمای جهان و عمدتاً انیمیشن های پرمخاطب آمریکایی به شهرستانها انتقال یافته است و بازار تهران این بار بصورت معکوس از شهرستانها تغذیه می شود!، تامین و توزیع عناوین درجه ۲ و ۳ خارجی که رایت آنها قابل خریداری است، خریداری ندارد و معدود موسسات دست اندرکار تامین و توزیع عناوین خارجی در سالجاری متحمل ضرر و زیان شده اند. به این خاطر در غیاب محصولات خارجی موسسات صاحب پخش تخصصی، توان خود را مصروف تامین عناوین سینمایی ایرانی کرده اند تا زنجیره پخش مویرگی آنها دچار کمبود کالا نگردد و بازاریابان و توزیع کنندگان بیکار نشوند. بعضی از گزارش ها حکایت از دپوی عناوین خارجی خریداری شده در موسسات ویدیو رسانه دارد و فعلاً برنامه ای برای آماده سازی و توزیع آنها در بازار وجود ندارد.

با اینکه رقم دقیقی از میزان تیراژ عناوین پرمخاطب خارجی در بازار کشور وجود ندارد، با این حال پیش بینی می شود، گردش مالی توزیع نسخه فیزیکی عناوین غیرمجاز و غیرقابل خریداری و نیز انتشار نسخه اینترنتی آنها توسط سرویس های رسمی «ویدیوی درخواستی» و سایت های خلق الساعه چندین برابر شبکه رسمی است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید