روزانه های سینمایی

سیمرغ فجر در سی استان آشیانه دارد

امسال برای نخستین بار بطور تقریباً همزمان با تهران سی استان کشور میزبان تعدادی از فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هستند. شور و نشاطی که از رهگذر این اقدام ارزشمند در مراکز استانها ایجاد شده، موجبات مسرت و انبساط خاطر فرهنگ دوستان را فراهم کرده است. خوشبختانه امسال استثنائاً با تدبیر دولت یازدهم کسی منتظر همراهی و معاضدت مراجع استانی نشد تا بخشی از هزینه های مالی مترتبه را تامین کنند. سازمان سینمایی همزمان با تهران سی مرکز استان را درگیر نمایش منتخبی از فیلم های جشنواره کرد تا به نوعی عدالت همگانی تعمیم یاید و استان های برخوردار و محروم به یک اندازه از خوان نعمت سینما بهره مند گردند. سال های گذشته به دلیل تنگناهای مالی موجود در استان ها، شهرهای معدودی توانستند میزبان فیلم های جشنواره فجر شوند و بسیاری از استانها به دلیل ناتوانی در تامین اعتبار موردنیاز از برپایی این ضیافت کاملاً سینمایی بازماندند.

البته این اقدام دولت مخالفانی هم دارد و این گمانه را تقویت می کند که نمایش تعداد قابل توجهی از فیلم های سینمایی و رونمایی از آنها در دهها سینمای کشور، جشنواره فیلم فجر را از حالت استاندارد و رقابتی بودن دور کرده و به یک دورهمی در ابعادی بزرگ، بدل ساخته است.

رسم بر این بوده و هست که استان های میزبان فیلم های فجر، به فراخور امکانات و توانایی های خود، برنامه های جنبی مناسبی را برای تماشاگران و سینماگران بومی تدارک ببینند. به عنوان مثال در ایام برگزاری جشنواره و یا در اختتامیه آن می توان، با دعوت از سینماگرانی بومی که از نکوداشت آنها غفلت ورزیده ایم، قصور سال های گذشته را جبران نموده و پل علائق مشترک با آنها را تحکیم کنیم. می توان مدیران و کارکنان سینماهای استان را تقدیر کرد و برداشته شدن موانع موجود در مسیر بازسازی هر چه سریعتر سینماهای قدیمی را تا قبل از تعطیلی همیشگی آنها، مورد تاکید قرار داد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید