روزانه های سینمایی

لاف مردی می زنی، مردانه باش!

 

کپشن و نوشتار ابتدای نسخه ویدیویی فیلم «فروشنده» و هشدار داده شده موثر واقع نشد و حالا غیر از سایت های پرشمار داخلی، تلویزیون های فارسی زبان ماهواره ای هم برای پخش این فیلم با یکدیگر کورس گذاشته اند. شبکه هایی که عموماً برای فروش داروهای تقلبی و لباس های بدن نما راه اندازی شده اند و دستبرد به گنجینه سینمای ایران دستاویزی است تا کالاهای بنجل خود را به مدد بازوهایی که در داخل دارند، به خلق الله غالب کنند. تمام کسانی که موفق به تماشای نسخه ویدیویی «فروشنده»شده اند، در ابتدای فیلم نوشتاری را می بینند که در آن به هر گونه سوء استفاده از فیلم در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای هشدار داده شده است، زیرا چند شرکت خارجی دارنده حق امتیاز پخش فیلم در خارج از ایران هستند و لابد متخلفان را از کرده خود پشیمان می سازند. خیره سری چند کانال فارسی زبان ماهواره ای که عملاً تره ای برای هشدار داده شده خرد نکرده اند، آزمون خوبی است تا معلوم شود اینگونه هشدارها چقدر ضمانت اجرایی دارند. در شرایطی که در داخل کشور عموماً مالکان فیلم ها دست شان به جایی بند نیست و حق و حقوق شان به یغما می رود، همه دلخوشی این بود که اقلاً در خارج مناسبات متفاوتی رایج است و قانون در برابر تضییع مالکیت فکری با کسی شوخی ندارد.

اگر تهدید و هشدار پخش کننده فیلم «فروشنده» برای مقابله با ناقضان حقوق فیلم در خارج از کشور توخالی نباشد، بی شک هزینه پخش غیرقانونی فیلم در کانال های ماهواره ای برای مدیران این کانال ها بسیار سنگین خواهد بود و ممکن است به تعطیلی همیشگی آنها بیانجامد و شرشان از سر کلیت سینمای ایران کوتاه شود. می شود آیا!؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید