روزانه های سینمایی

خریداران به دنبال فروشنده-مکتوب هفته ۳۴

ای غریو تو ارغنون دلم/  سطوت خطبه ات ستون دلم

اگر بخواهم احساسم را در باره مرحوم «هاشمی رفسنجانی» بگویم، واگویه «شهریار»سخن بهترین چیزی است که دلم را آرام می کند. هم نسلان من «هاشمی» را با خطبه های نماز او در سرما و گرمای داتشگاه تهران در دهه های ۶۰ و ۷۰ می شناسد خطبه هایی که تفاوتی زیادی بین مضمون خطبه اول و دومش نبود. در خطبه اول که معمولاً مباحث اعتقادی مطرح می شد، نقبی به عالم سیاست می زد و تفسیر و تاویل های سیاسی و اجتماعی از آیات قرآن و سیره پبامبر و امامان(ع) ارائه می داد و در خطبه دوم که تحلیل و تفسیر رویدادهای سیاسی هفته شاکله اصلی آن را تشکیل می داد، نمازگزاران را به حوادث مشابه در تاریخ صدر اسلام ارجاع می داد. سخنان «هاشمی» برای ما که همه تعلقات و آرمان هایمان را در سبد انقلاب اسلامی ریخته بودیم، گرمی و حلاوت خاصی را داشت و تا نماز بعدی و خطبه های تازه تر طعم شیرین آن را مزه مزه می کردیم. «هاشمی» به مرور جزیی از باورهایم شد و رابطه احساسی و عاطفی ام با او در گدر زمان هیچگاه گسسته نشد و گردبادهای سیاسی له و علیه او نتوانست از منزلت او در یاد و خاطرم بکاهد. شاید از همین روست که زمان در این روزها و ساعات برایم به سختی و تلخی می گذرند و آرامشی را جستجو می کنم تا بی قراری ام را درمانگر باشد.

دوبله ای کرده ام که مشمئز کننده است

ناصر ممدوح در گفتگویی که اخیراً با «صبح نو» داشته نشان داده که مثل بسیاری از دوبلورها دل خوشی از اوضاع دوبله ندارد و او و مثل بسیاری از مردم با اکراه تن به تماشای فیلم و سریال های کره ای می دهد. او گفته است: «تنها سریال‌هایی که مدیران می‌توانند وارد کنند از کره است. فیلم‌هایی از آمریکا، آلمان و فرانسه به‌ویژه فیلم‌های آمریکایی که سریال‌های بسیار خوب و آموزنده دارد نمی‌آورند. از گذشته سریال‌های کره‌ای آورده‌اند و این روند ادامه داشته، دارد و خواهد داشت تا سریال‌هایشان تمام شود و به برنامه‌های دیگر برسند.»

ممدوح در این گفتگو بدون اشاره به همکاری ادامه دار گویندگان عضو سندیکای متبوعش با سایت های مرجع فیلم و سریال و شرکت هایی که فیلم و سریال های روز جهان را بدون دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی در فضای مجازی انتشار می دهند فقط به این مطلب بسنده کرده است که« زیر زمینی بودن این آثار یک معضل است که ارشاد باید فکری برای آن بکند. متاسفانه ما بارها این مساله را با این نهاد مطرح کرده‌ایم اما متاسفانه نتیجه‌ای نداده است. باید از مسوولان ارشاد پرسید که چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد. فیلم‌هایی که انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم دوبله می‌کنند تحت ضوابط جمهوری اسلامی است یعنی چه کارتون و چه غیر از کارتون هیچ‌گونه بد آموزی در آن دیده نمی‌شود.»

ممدوح از نبود تعادل در عرضه و تقاضا هم گفته است و از کمبود فیلم برای اشتغال بکار ۲۵۰ عضو «انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم» گلایه کرده است:«الان تعداد گویندگان به مراتب بیشتر از تعداد فیلم‌هایی است که در حال دوبله‌اند. یک زمانی سینماها فیلم‌های خارجی دوبله شده اکران می‌کردند اما در حال حاضر قطع شده است و اکران فقط مختص فیلم‌های فارسی زبان است. بنابراین تنها دوبله در سازمان رادیو و تلویزیون و در واحد دوبلاژ انجام می‌شود که در آنجا هم تعداد گویندگان با اینکه عضو رسمی ما هستند و حدوداً ۲۵۰ نفر عضو داریم شاید در ماه صد نفر آنها شاغل باشند یا نباشند چون در حال حاضر کاری نیست. باید از مدیران تلویزیون، واحد دوبلاژ و رده‌های بالاتر پرسید که علت کمی دوبله فیلم‌ها چیست‌؟»

ممدوح در پایان گفتگو از دل مشغولی های این روزهایش چنین گفته است:« خود من به شکل گذشته کار نمی‌کنم، جست و گریخته می‌روم و دوبله می‌کنم چون معتقدم جوان‌ها باید در این رشته کار کنند. در حال حاضر کاری مستند درباره حشرات را برای شبکه چهار دوبله کرده‌ام که مشمئز کننده است و سوسک را در آن تشریح می‌کنند. در دوبله همه کار انجام داده‌ام و به تشریح کردن سوسک رسیده‌ام.»

اینترنت داخلی از ماه آینده ارزان می شود

برای کسانی که فیلم و برنامه های ایرانی را بیشتر از طریق سرویس های ویدیوی های درخواستی دنبال می کنند، ارزان شدن اینترنت داخلی و تحقق وعده های پیشین خبر خوبی است. قضیه از این قرار است که «پیرو مصوبه شماره ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تفکیک ترافیک داخل و بین‌الملل اینترنت، با هدف اعمال سرعت و تعرفه متفاوت، برای همه اپراتورها الزامی شد.

برمبنای این مصوبه تمامی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات دسترسی، اعم از دارندگان پروانه حوزه ثابت و یا همراه موظفند تا ۳۰ دی‌ماه جاری امکان تفکیک ترافیک اینترنت داخل از بین‌‌الملل را به نحوی برای همه کاربران ایجاد کنند که امکان اعمال تعرفه و سرعت متفاوت فراهم شود.

منظور از ترافیک داخل، هر ترافیک با میزبانی داخلی است. برای تحقق این امر سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت باید شرایطی را فراهم آورند که ترافیک داخل شرکت مخابرات ایران به صورت مجزا از ترافیک بین‌الملل، در دسترس سایر اپراتورها باشد.»موضوعی که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به آن اشاره کرده است: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به بیش از پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و به موازات آن مصرف داده نیز افزایش خواهد یافت تا آنجا که سهم ویدئو از ترافیک داده دنیا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.

ماهی که پشت ابر ماند

خبر توقف تولید سریال «شهرزاد»کم بود چند روزی است که «ماه تی تی» هم به محاق رفته است.! اگر عارضه دیسک کمر «حسن فتحی» دلیل اصلی تعطیلی یک هفته ای و حالا یک ماهه «شهرزاد» بود، توقف سریال «ماه تی تی» صراحتاً به دستگیری و گرفتاری های قضایی یکی از سرمایه گذاران اصلی این مجموعه مربوط شده است. هر چه زمان می گذرد بهتر می توان دریافت که برخلاف پیش بینی ها در نمایش خانگی اتفاق تازه ای نیفتاده است و کماکان ریسک بالای سرمایه گذاری عمده ترین مانع برای تولید محتوای اختصاصی است. پدیده هایی مثل «شهرزاد» اگر توانسنتد خوش بدرخشند، به خاطر آن بوده است که برای سرمایه گذار آن سوددهی و حتی سر به سر شدن هزینه و درآمد اهمیتی نداشته است و بیشتر سوار شدن بر موج شهرت و مقبولیت اجتماعی هدف نخست کسانی بوده است که فیلم و سریال را محملی مناسبی برای این کار دانسته بودند. با ابهامی که پیرامون سریال دو تن از مجموعه سازان بزرگ تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است، متاسفانه مینی سریال «عالیجناب»(سام قریبیان) قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را ندارد و همه  امیدها به «عاشقانه» ای است که «منوچهر هادی» سرانداخته است. سریالی که ۲۲ شهریور امسال کلید خورد و با سرعتی مثال زدنی پس از گذشت چهار ماه آماده عرضه در شبکه نمایش خانگی است.

خریداران به دنبال فروشنده

انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی«فروشنده» باعث نشد تا اشتیاق طرفداران فیلم های «اصغر فرهادی» برای تهیه نسخه اصلی فیلم فروکش کند. از بیستم دیماه که فیلم بر پیشخوان های فروش نشست، تماشاگران متمدن دست به جیب شدند و از کیوسک های مطبوعاتی و سوپر مارکت ها و سایر مراکز تازه ترین فیلم تحسین شده «فرهادی» را تهیه کردند. این تماشاگران حالا یک چشم به تقویم و موعد برگزاری اسکار و اعلام جوایز آن دارند. «فروشنده» تا همین جای کار یک دوجین جایزه معتبر بین المللی را درو کرده است که در صدر آنها نخل طلای بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد(شهاب حسینی)قرار دارد. آخرین افتخاری که «فروشنده» به دست آورده است نامزدی بهترین فیلمنامه در جشنواره آسیا به میزبانی هنگ کنگ است.

  

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید