روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت: انگار نه انگار که رکود است

اول: انشالله تا حدود یک ماه دیگر دایی می شوم! یک ایده ایی داشتم اما زورم نرسید. از سایر همکاران محترم تقاضا می کنم اگر مورد مشابه برایشان پیش آمد امتحان کنند شاید بالاخره جواب داد! یک رسم که در اصفهان وجود دارد (نمی دانم در شهرهای دیگر هم هست یا نه؟) این است که بعد از تهیه سیسمونی نوزاد و قبل از تولد، برخی از فامیل را برای مشاهده سیسمونی دعوت می کنند. بنده پیشنهاد دادم تعدادی از عناوین کارتونی ، ترانه و آموزشی مناسب نوزادان را تهیه و روی سیسمونی بگذارند تا از این طریق فامیلی که برای بازدید می آیند یاد بگیرند و آنها هم برای بچه ها و نوه های آینده شان همین کار را بکنند و رسم شود تا بلکه کمکی به صنف ما باشد اما حرف بنده که دوزار خریدار نداشت! نکند انتظار دارند دایی خودش اینها را روی سیسمونی کادو بدهد؟!

*
دوم: هفته قبل سرگرم نوشتن مقاله ایی درباره فیلم های مدعی فصل جوایز امسال آمریکا برای وبلاگم بودم. نتیجه کلی که گرفتم این است که اگر خانم هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز شود فیلم ” جکی ” بیشترین شانس را برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم سال خواهد داشت اما اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود به احتمال فراوان جایزه اسکار به یکی از سه فیلم ” لالا لند ”، ” سکوت ” یا ” سالی ” می رسد (اولی شانس بیشتری دارد). هالیوود همیشه خودش را با سیاست های کاخ سفید هماهنگ می کند، درست برخلاف سینمای جریان اصلی ما …

*
سوم: فصل اول سریال خانه پوشالی را دیدم. هم خود سریال کار فوق العاده ایی است و هم دوبله آن. مشتاقانه منتظر پخش فصل دوم هستم. البته نسخه هایی که در اصفهان توزیع شد به صورت والتی بود نه پکی و اینطوری از قیمت ۲۰ هزار تومانی نسخه های پکی ارزان تر تمام شد!
اما موسسه قرن ۲۱ بخش اول یک مینی سریال نه چندان معروف را با نام اصلی” جنگ آب سنگین” تحت عنوان ” قهرمانان تلمارک ”به بازار عرضه کرد و احتمالاً بخش دوم آن هم تا چند روز دیگر خواهد آمد. بنده قبلاً فیلم سینمایی قهرمانان تلمارک محصول ۱۹۶۵ انگلستان با بازی کرک داگلاس و ریچارد هریس را از تلویزیون دیده بودم. مستندهایی هم درباره این واقعه از جنگ جهانی دوم پخش شده است. با این حال باز هم این محصول موسسه قرن ۲۱ را به امید اینکه چیز تازه ایی درباره این واقعه یاد بگیرم تماشا کردم و حسابی پشیمان شدم! با وجود همه تلاشی که دوبلورهای موسسه برای بالا بردن کیفیت کار انجام داده اند اما نقطه ضعف اصلی کیفیت پایین خود محصول است که عملاً تفاوتی با آنچه فیلم های مستند نشان می دهند ندارد! بعلاوه این مینی سریال تلاش ظریفی است از سوی غرب برای تحریف تاریخ جنگ جهانی دوم: اولاً هیتلر و ژنرال هایش اعتقاد چندانی به ساخت سلاح اتمی نداشتند و برخلاف آنچه سریال می خواهد به بیننده القا کند پروژه تولید آب سنگین جزو پروژه های دست چندم و غیر اولویت دار ارتش آلمان بود وگرنه می توانستند طوری برنامه ریزی کنند که متفقین این پروژه را دچار اخلال ننمایند. ثانیاً اصرار بر اینکه نشان بدهند وضع مردم آلمان آن هم در اوایل جنگ چقدر بد بوده با بیان دیالوگ هایی مثل ” کمرم از حمل ذغال سنگ درد می کند” یا ” همه مان کمی لاغرتر شده ایم” . واقعیت ندارد. زیرا نازی ها اصلاً اعتقادی به بکارگیری زنان در صنایع و مشاغل سخت نداشتند. در حالی که در انگلستان زمان جنگ حدود ۷۰ درصد نیروی کار را زنان تشکیل می دادند، در آلمان این درصد هیچ وقت بیشتر از ۱۰ نشد. نظامی که هیتلر طرح ریزی کرده بود بر پایه رفاه ملت آلمان بود و تا دسامبر ۱۹۴۴ که متفقین به پشت مرزهای آلمان رسیدند. به استثنای بمباران های وحشتناک متفقین روی شهرهای این کشور، آلمانی ها از نظر رفاه و معیشت از سطح بالاتری نسبت به سایر مردم اروپا برخوردار بودند و فقط از زمستان ۴۵-۱۹۴۴ که عملاً آلمان منابع خارج از مرزهای خود را از دست داد، در داخل کشور با کمبود کالاهای اساسی مواجه گردید.

*
چهارم: اینترنت حجمی هم گرفتم و با اجازه ۱۰-۲۰ تا از فیلم هایی که چند سال بود منتظر دیدنشان بودم بعلاوه چند تایی از فیلم های جدیدتر را دانلود کردم. البته مطمئن باشید برای هیچکس کپی یا رایت نمی کنم. فقط مال خودم هستند! شهر پسران، آرواره ها، پلی در دور دست، شیوع و … قبلاً همه را از تلویزیون دیده بودم اما دلم می خواست برای خودم داشته باشم و هرچند بار که دلم می خواهد ببینم! موج پنجم هم هنوز در اصفهان توزیع نشده است. آن را هم دانلود کردم. با اینکه از نظر ژانری یک فیلم کلیشه ایی و تکراری بود اما کلاً اینطور فیلم ها را دوست دارم و چون فیلم در گیشه آمریکا شکست خورده و قرار نیست دنباله ایی برایش ساخته شود، تصمیم گرفته ام هر وقت پولدار شدم کتاب هایش را بخرم!
راستی گفتم کتاب؛ الان نزدیک به یک سال است که هیچ کتاب درست و حسابی نخریده ام! برای خودش یک رکورد است و احتمالاً دست نیافتنی تر هم خواهد شد چون فعلاً هیچ پولی برای خرید کتاب ندارم! انگار مسئولان ارشاد استان هم حواسشان بوده، امسال نمایشگاه کتاب در اصفهان برگزار نمی شود!

*
پنجم: مموری و فلش مموری گران شده است. قابل توجه آن دسته از همکارانی که مثل بنده فلش ۸ گیگ را ۱۲ تومان می خریدند و ۱۴-۱۵ تومان می فروختند، حالا باید ۱۵-۱۶ بخرید. حواستان باشد ضرر نکنید! البته منظورم آنهایی که فلش را ۱۲ تومان می خریدند و ۲۰ تومان می فروختند نیست! آن از گران شدن بازی های انحصاری، این هم از مموری و فلش. لابد تا یکی-دو ماه دیگر هم فیلم ها ۵ هزار تومانی می شوند. اصلاً انگار نه انگار که رکود است و همینطوری هم داریم اجاره مغازه را از جیب والدین می دهیم!

*
ششم: در مورد اختلاف نظر بر سر متولی vod که بعد از چند ماه هنوز حل نشده و تازه به جاهای باریک تر کشیده است. فکر می کنم بهترین راه حل ورود مجلس باشد. خب استناد صدا و سیما برای مداخله در vod اساسنامه ایی است که سال ۵۹ توسط مجلس تصویب شده است. بنابراین مجلس باید به این بحث ورود کرده و مشخص سازد vod مشمول بند هفتم اساسنامه صدا و سیما می شود یا خیر؟ هر نظری که مجلس داد طرفین باید تمکین کنند.

*
بادیگارد هم (سه شنبه) توزیع می شود . راستی در آخر یک درخواست عاجزانه از مسئولان محترم کمپانی والت دیزنی! دارم؛ لطفاً هرچه سریعتر تلکلیف ساخته شدن دنباله سینمایی انیمیشن فروزن را مشخص کنید! از بس نسخه های تقلبی فروزن ۲ و ۳ و … در بازار زیاد شده می ترسم وقتی دو-سه سال دیگر نسخه واقعی فروزن۲ آمد دیگر کسی باور نکند!

هفتم: آخرین آمار کرایه فیلم و سریال های ایرانی در فروشگاه بنده :
بیست فیلمی که بیشترین دفعه کرایه رفته اند :
۱- نهنگ عنبر ۳۵ بار
۲- در مدت معلوم ۳۲ بار
۳- کوچه بی نام / گینس هرکدام ۲۸ بار
۵- آتش بس ۲ ۲۷ بار
۶- عصر یخبندان / همسر دات کام هر کدام ۲۶ بار
۸- آتیش بازی / پنج ستاره هرکدام ۲۵ بار
۱۰- جامه دران ۲۳ بار
۱۱- استراحت مطلق / ایران برگر / پنجشنبه آخر ماه / طبقه حساس هرکدام ۲۲ بار
۱۵- بارکد / رخ دیوانه / مجرد ۴۰ ساله / من سالوادور نیستم هرکدام ۲۱ بار
۱۹- آنچه مردان درباره زنان نمی دانند ۲۰ بار
۲۰- آذر شهدخت پرویز و دیگران / شانس عشق تصادف هرکدام ۱۹ بار

مجموع کرایه سریال ها (همه قسمت های یک عنوان) :
۱- شهرزاد ۸۳۲ بار (از نوبت قبلی تاکنون دیگر هیچکس برای کرایه شهرزاد مراجعه نکرده است!)
۲- شاهگوش ۱۵۵ بار
۳- دندون طلا ۹۴ بار
۴- آسپرین ۷۷ بار
۵- قلب یخی ۶۹ بار
۶- قهوه تلخ ۳۹ بار
۷- عشق تعطیل نیست! ۳۴ بار
۸- عطسه ۲۵ بار
۹- ابله ۲۴ بار
۱۰- سیگنال موجود است ۹ بار
۱۱- سفر هنرمندان به برزیل ۵ بار
۱۲- گنج مظفر ۰ بار

مجموع فروش و کرایه عناوین ایرانی عرضه شده از ۱۶ شهریور تا امروز :
بارکد ۳۲ مورد
رسوایی ۲ ۲۳ مورد
اعترافات ذهن خطرناک من / شکاف هرکدام ۴ مورد
۳۶۰ درجه / قاتلین پیرمرد / کفش هایم کو؟ / گاهی / محرمانه تهران هرکدام ۳ مورد
دربست ۲ مورد
آااادت نمی کنیم / سایه روشن / شب واقعه هرکدام یک مورد
سایر عناوین تهیه نشده اند.

امین -اصفهان(با تلخیص)

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa.co

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید