روزانه های سینمایی

فیلم دارم پس هستم-مکتوب هفته ۳۱

۱.سید غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما در گفتگوی تازه ای(اینجا)ضمن مقایسه شوراهای پروانه ساخت و نمایش «سینمایی» با شوراهای مشابه در حوزه «نمایش خانگی» خواستار حضور اعضای کارکشته و متبحر در شوراهای نمایش خانگی شد و تجمیع دو شورای موجود در نمایش خانگی را راهی برای کیفیت بخشیدن به خروجی آنها دانست. وی بطور تلویحی حضور تهیه کنندگان سینما در این شوراها را مورد تاکید قرار داد. این تهیه کننده سینما اخیراً از عدم عضویت «محمد امامی» تهیه کننده سریال «شهرزاد» در تشکل های تهیه کنندگان سینما صحبت کرده بود، اما مشخص شد که این ادعا صحت ندارد و امضای «فرشته طائر پور» در پای کارت تهیه کنندگی «امامی» دیده می شود. با این حال «موسوی» از کنار این مسئله عبور کرد و یادآور شد اقداماتی برای پالایش تهیه کنندگان تشکل های چهارگانه در دست انجام است و ضوابط و شرایط تازه ای برای ادامه عضویت تهیه کنندگان موجود پیش بینی شده است.

۲.توزیع فیلم سینمایی «آددت نمی کنیم» از سوی موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» نشان از ادامه فعالیت های این موسسه پس از بازداشت سید محمد امامی و شایعات و خبرهای ضد و نقیض در باره وی دارد. بر خلاف اخبار منتشر شده مدیر عامل موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» حداقل روی کاغذ «تورج شفیعی» است و طی سال های اخیر سرمایه گذاران مختلفی با این موسسه در پروژه هایی خاص حضور داشته اند که «سید محمد امامی » نیز یکی از آنهاست. به رغم درگیری « تصویر گستر پاسارگاد» با فصل اول و دوم پروژه «شهرزاد» این موسسه تاکنون هفت عنوان فیلم سینمایی ایرانی در شبکه تامین و توزیع کرده است و محصولات متنوع ایرانی و خارجی زیادی را هم با نشان الکترونیکی «فیلم نت»بطریق استریمینگ منتشر کرده است.

۳.بر روی کاغذ یازده شرکت مجوز سرویس ویدیوی درخواستی را از سازمان سینمایی دریافت کرده اند. در این بین فعالیت و خدمات نیمی از شرکت ها مشهود است و تحرک خاصی از سایر شرکت ها دیده نمی شود. این روزها در جراید آگهی فراخوانی منتسب به «اول مارکت» انتشار یافته است که در آن از دارندگان محتوای دیجیتال در زمینه کتاب صوتی و الکترونیک، فیلم و سریال، موسیقی، کلیپ و هر گونه محتوای تصویری دعوت به همکاری شده است. «اول مارکت» که با برنامه «دورهمی» در شبکه نسیم و با اجرای «مهران مدیری» به عنوان حامی مالی شناخته شد، از جمله شرکت های وابسته به «همراه اول» اولین اپراتور مخابراتی کشور است. همانطور که نام «نماوا» در بین یازده برند مجاز دیده نشد، برای اولین بار است که نام «اول مارکت» به عنوان ارائه دهنده سرویس استریمینگ به گوش می رسد. به این ترتیب «اول مارکت» یا تحت یکی از عناوینی که پیش از این از سازمان سینمایی مجوز دریافت کرده است، آغاز به کار می کند و یا آنکه این برند دریافت مجوز را فعلاً در اولویت کارهای خود قرار نداده است.

اخیراً در جریان شکایت سازمان صدا و سیما از «آپارات» مشخص شد که آن سازمان خود را یگانه مرجع صدور مجوز در زمینه انتشار هر گونه محتوای دیجیتال صوت و تصویر می داند. ظاهراً با وجود اختلاف بین دستگاه های مسئول در زمینه صدور مجوز، شرکت هایی نظیر «اول مارکت» ترجیح می دهند تا رفع اختلافات موجود، کارهای مقدماتی خود را برای تامین محتوا به سامان رسانند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ایا ربطی بین تهیه کننده بازداشتی وتوزیع ابد ویکروز است در موسسه تصویر‌گستر وجوددارد! چون حدسهایی زده شده در مورد این فیلم؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید