روزانه های سینمایی

مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه است

حرف بدی نزده است این فعال نمایش خانگی که گفته است: « عرضه غیرمجاز محصولات سمعی-بصری در اینترنت سودش برای کیست؟ اول برای سایت‌های عرضه‌کننده محصول که به واسطه این فیلم‌ها آگهی تبلیغاتی می‌گیرند، دوم برای شبکه‌های ماهواره‌ای حاضری‌خور که محصولات را مفت و مسلم روی آنتن می‌فرستند و سوم شرکت‌های عرضه کننده اینترنت(اگریگیتور) و در نهایت مخابرات که هر چه تعداد این سایت‌ها بیشتر باشد، درآمد بیشتری خواهند داشت. البته که مخابرات کاملاً ناخواسته سود می‌برد».(شهاب کاظمی مدیر اجرایی گلرنگ رسانه در گفتگو با روزنامه صبح نو)

نکته جالب در این است که بعضی از همین شرکت های عرضه کننده اینترنت، دارنده امتیاز سرویس ویدیوی در خواستی هستند و خوب می دانند که دانلود غیر مجاز مانع از گسترش بازار و افزایش کاربران آنهاست. تنها کاری که این دسته از شرکت ها برای جلب مشتری کرده اند، ارائه بسته های تشویقی خرید ترافیک است که بعضاً تماشای فیلم و محصولات این شرکت  ها ترافیک فروخته شده را مصرف نمی کند. عرضه عناوین روز سینمای جهان با ممیزی نرم از دیگر اقدامات ایجابی شرکت هایی است که به خدمات استریمینگ روی آورده اند.

با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حال حاضرهمه دسترسی های اینترنتی از مسیر این شبکه می گذرد و به همین خاطر شرکت های fcp قادرند که معطل گزارش تهیه کنندگان و یا مدیران موسسات ویدیو رسانه نمانند و راساً دسترسی سایت های غیرمجاز دانلود فیلم و سریال را قاطعانه قطع کنند. در واقعیت آنچه که مشاهده شده است شرکت های عرضه کننده اینترنت با مماشات توپ را به درون زمین ارشاد انداخته و مدعی هستند وزارت ارشاد باید با شناسایی سایت های غیرمجاز نسبت به معرفی آنها به مراجع ذیربط اقدام کند.

شهاب کاظمی در همین باره گفته است: «تعدادی سایت غیرمجاز هم داریم که به راحتی محصولاتی را که چند ۱۰۰ میلیون تومان رایت آنها خریداری شده، در فضای خود بارگذاری می‌کنند و متأسفانه برخورد جدی هم با این سایت‌ها صورت نمی‌گیرد. البته در صورت گزارش، سایت‌ها فیلتر می‌شوند اما چون جرم کپی کردن عرضه محصولات نمایشی جریمه سنگینی ندارد این می‌شود که امروز یک سایت فیلتر می‌شود و فردا ده‌ها سایت دیگر راه می افتد».

در یک جمع بندی مادام که بعضی از شرکت های عرضه کننده اینترنت به سودای فروش ترافیک و بارگذاری فیلم های خارجی فاقد پروانه، در صف شرکت های ارائه دهنده سرویس ویدیوی درخواستی قرار گرفته اند، فرهنگ سازی و حتی برخوردهای سلبی برای منع کاربران از دانلود غیرقانونی ره به جایی نخواهد برد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید