روزانه های سینمایی

سرقت های سریالی را جدی بگیرید

عمرش وصال نداد تا ببیند خانواده ها از«ننه نقلی» چگونه استقبال می کنند و حاضرند برای پذیرفتن او در خانه هایشان چقدر هزینه کنند. در سینما برای فیلم اتفاق خاصی نیفتاد؛ همانطور که برای «دزد و پری» نیفتاد و پیشتر هم گیشه «بچگیتو فراموش نکن»، «وروجک ها» و «تتل و راز صندوقچه» رونقی نداشتند. حالا دیگر مدتهاست که جای« ننه نقلی»ها را در سینما و ادبیات شخصیت های دیگری پر کرده اند و کمتر بچه ای با قصه هایی که مادر بزرگ ها برایشان تعریف می کنند، به خواب می روند. شخصیت های کارتونی کمیک بوک ها در فکر و خیال پسر بچه ها خیمه زده اند و برای دخترها هم یک دوجین شخصیت کارتونی ردیف شده اند و دنباله سازی های سریالی و سینمایی به اندازه ای هست که سالها مخاطبان کودک را با خود به سرزمین رویاها بکشانند.

«ننه نقلی» میراث مرحوم «پرویز صبری» مثل خیلی از فیلم هایی که در ماههای اخیر سر از پستوی سارقان درآورده اند، قبل از توزیع در نمایش خانگی مورد سرقت گرفت و اینک ناخواسته به عنوان پیشقراول فیلم های ۹۵ در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود. « ننه نقلی» که در مراکز عرضه جاگیر شود، پشت بندش «دراکولا» و «اژدها…» هم وارد می شوند. دیو سرقت اجازه نداد تا فاصله معقولی بین اکران فیلم ها در سینماها و عرضه آنها در نمایش خانگی پدید آید؛ به همین خاطر از پایان این هفته فیلم های اکران ۹۵ در صف توزیع در شبکه قرار می گیرند. تاجر پیشگانی که در آن سوی آبها با اجاره یک کانال ماهواره ای چشم طمع به فیلم های ایرانی دارند، این روزها قند توی دلشان آب می شود، وقتی می شنوند که فیلم های پر فروش سینمای ایران کلبه بی رونق آنها را هم صفایی خواهد داد. این عده خوب فهیمده اند که رژه نام داروهای تقلبی و انواع مواد انرژی زایی که آنها تبلیغ می کنند، هنگام نمایش فیلم های ایرانی بیننده و خواننده بیشتری خواهد داشت.

اگر تهیه کنندگان سینمای ایران هنوز از گذشته درس نگرفته اند، باید از سرقت های سریالی اخیر خوب بیاموزند که فیلم هایشان را در استودیوها بهتر مراقبت کنند و چهارچشمی مراقب آنها باشند تا از گزند وسوسه خناسان ایمن بمانند.

خاطر نشان می سازد، از ابتدای سالجاری تاکنون فیلم های: «پات»، «بهمن»، «ماهی و گربه»، «اشکان و انگشتر متبرکه»، «ملبورن»، «ناخواسته»، «دلتا ایکس»، «اشیاء از آنچه که می بینید به شما نزدیک تر هستند»، «به امید دیدار»، «اوریون»، «نگران نباش سارا»، «آمین خواهیم گفت»، «اژدها وارد می‌شود» و «ناهید» بطور غیرقانونی در فضای مجازی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • متاسفم.!
      «پشت در خبری نیست» ساخته اول شبنم عرفی نژاد در سال ۱۳۸۸و محصول گروه هنر و تجربه است و نباید با فیلم «خبر خاصی نیست» به کارگردانی مصطفی شایسته اشتباه گرفته شود. با این ترتیب مدیریت گروه هنر و تجربه حتماً باید در گردش کار و ساز و کارهای نمایش فیلم هایش تجدید نظر کند.

  • بله، پشت در خبری نیست راسالها پیش از اکران قرار بود موسسه هنر هشتم پخش کند. دیشب در شبکه قاچاق توزیع شد متاسفانه

  • هی میگید شبکه قاچاق شبکه قاچاق
    این فیلم ها از طریق سایت imvbox.com و با هماهنگی خود هنرمندان منتشر شده
    و این فیلم ها رو بازی میکنن که وزارت ارشاد بهشون گیر نده
    فیلم های اژدها و ناهید هم از طریق سایت های خارجی منتشر شدند
    شمایی که مقاله مینویسی اصلا انگار اطلاعات کافی نداری

    • این همان سایتی است که برای تماشای حلال محصولات سینمای ایران در خارج از کشور راه اندازی شده است. افراد حرفه ای – بخوانید هکرها- قادرند که به فایل فیلم ها در چنین سایت هایی دسترسی پیدا کنند و سپس آن را با دیگران به اشتراک بگذارند..!
      به این ترتیب به قول شما یکی از منابع لو رفتن بعضی از فیلم ها همین سایت است که البته بر اساس یک پروتکل جهانی در این زمینه راه اندازی شده است. چاره آن است که از این پس صاحبان فیلم ها خویشتن داری کرده و پس از توزیع نسخه نمایش خانگی فیلم های شان در ایران به ریلیز آن در سایت مذکور اقدام کنند.
      با این وجود کار زشت کسانی که فیلم های سایت imvbox.com را مورد بهره برداری غیرقانونی قرار داده اند، قابل انتقاد است. از هوشمندی و ارسال اطلاعات شما سپاسگزارم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید