روزانه های سینمایی

اتفاق خوبی که دیشب افتاد

بعضی از مشترکان شش اپراتور تلفن همراه و اینترنت پرسرعت خانگی دیشب پیامکی را دریافت کردند که در آن نوشته شده بود: کنسرت آنلاین سالار عقیلی را از ۲۰:۳۰ بصورت رایگان تماشا کنید.

کنسرت مجازی دیشب به گفته معاون وزیر ارتباطات کشور «حاصل راه اندازی زنجیره های مختلف شبکه ملی اطلاعات است.» شبکه ای که پس از سالها انتظار سرانجام در هفته دولت امسال به خواست خدا رونمایی خواهد شد. کنسرت دیشب نشان داد که به رغم ممنوعیت نمایش ساز در رسانه ملی نمایش ادوات موسیقی و هنرنمایی زنان و مردان نوازنده بر محمل اینترنت ملی مباح و جایز است.! بی شک ادامه پخش این کنسرت ها بیش از گذشته سیاست سه دهه گذشته صدا و سیما را به چالش خواهد کشید و موسیقی از جمله جذابیت هایی خواهد بود که سبب گرایش مردم به مصرف رسانه ای از طریق اینترنت و تماشای محتوای موسیقیایی شرکت های ویدیوی درخواستی خواهد شد.

برگزاری کنسرت مجازی در شب گذشته و آغاز بکار تدریجی یازده شرکت سرویس دهنده ویدیوی درخواستی که عصر دیروز در کادر مشترکی با تهیه کنندگان سینمای ایران قرار گرفتند، حکایت از به نتیجه رسیدن تلاش های دولت یازدهم برای راه اندازی اینترنت ملی یعنی همان شبکه ملی اطلاعات است. شاید از رئیس جمهور این انتظار نبود که در گفتگوی چند شب قبل خود با مردم اشاره ای به خروج سینما و دیگر هنرها از رکود بکند و از رونق نسبی آنها سخن به میان آورد(واقعاً چرا!؟) اما ایشان می توانست به مردم نوید بدهد که زیرساخت های گسترده ای برای برقراری شبکه ملی اطلاعات کشور تامین و مستقر شده است و این اقدام می تواند سهولت زیادی در فضای کسب و کار، انتقال اطلاعات و ارتباطات، امنیت شبکه، خدمت رسانی دستگاه های دولتی و عمومی به مردم،  دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند ۲۰ مگابیت بر ثانیه و راه اندازی تلویزیون اینترنتی و ایجاد نهضت محتوای دیداری و شنیداری در لوای ویدیوی درخواستی و خروج از انحصار رسانه ای در این زمینه کند

رئیس جمهور ادعای بزرگی نمی کرد اگر اظهار می داشت تا پایان کار دولت یازدهم کاربران دریافت کننده خدمات ویدیوی درخواستی به یک میلیون نفر خواهد رسید. زیرا به گفته نماینده شرکت های تجمیع کننده در مراسم روز گذشته موزه سینما، در حال حاضر یکصد هزار نفر از خدمات چند شرکتی که فعالیت خود را بصورت رسمی و آزمایشی آغاز کرده اند، استفاده می کنند.

به هر حال در جریان پخش آنلاین کنسرت موسیقی که دستاوردی برای صنعت مخابرات کشور است، به رغم سکوت رئیس جمهور مدیران شرکت‌های همراه اول، ایرانسل، آسیاتک، پارس آنلاین، شاتل و مخابرات تهران به عنوان بزرگترین شرکت‌های تأمین کننده خدمات اینترنتی، تقدیر نامه‌ای را به معاون وزیر ارتباطات ارائه کردند که متن آن به شرح زیر است:

“راه‌اندازی سریع مراکز تبادل اینترنت داخلی و رایگان‌سازی پهنای باند در این مراکز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، که در دوره مسئولیت جنابعالی تحقق یافت، شایسته پاسداشت و گرامیداشت است. این اقدام بزرگ و شجاعانه، از یک سو بازار فروش شرکت‌های تأمین کننده محتوا و خدمات داخلی به ویژه صنایع فرهنگی و هنری را رونق خواهد داد و از سوی دیگر برای کاربران عزیز و شریف‌مان کاهش قیمت و افزایش سرعت و کیفیت و همچنین رجحان خدمات و محتوای دیجیتال داخلی نسبت به خارجی را به ارمغان خواهد آورد.»

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید