روزانه های سینمایی

سیلی نقد به از حلوای نسیه-مکتوب هفته ۲۸

مسئولان امر خوشبختانه در برابر سایت هایی که مدت هاست فیلم های خارجی را به تشخیص خود انتخاب، دوبله و ممیزی می کنند، واکنش نشان دادند و از این به بعد قرار است که سایت های شناسنامه دار به دریافت مجوز هدایت شوند و دامین سایر سایت های پرشمار خلق الساعه حذف شود. آنطور که رئیس ستاد صیانت گفته است، بطور خاص سه سایت که نامی از آنها برده نشده است، مایلند که پویش قانونی داشته باشند. بخوانید:. «مدیران سه سایتی که فیلم‌های خارجی را دانلود می‌کنند و بعد آنها را بدون مجوز ارائه می‌کنند از ما تقاضای مجوز کرده‌اند و ما هم در حال بررسی هستیم تا مجوز لازم را به آنها بدهیم.» قانونمند شدن سایت هایی که ظرفیت مناسبی هم در اختیار دارند، قطعاً اتفاق مبارکی است ولی مسئولان محترم خوب می دانند که اکثر سایت هایی که مبادرت به بارگذاری و نمایش فیلم و سریال خارجی می کنند دامین ir. ندارند و از دامین هایی همچون:Com, net, biz, info, tv, …سود می برند که حذف چنین دامین هایی امکان پذیر نیست. توجیه reseller های داخلی نسبت به این موضوع هم مشکلی را حل نمی کند.

با این حال معلوم نیست سه تجمیع کننده ای که به جمع هفت شرکت دارای مجوز از سازمان سینمایی اضافه شده اند، شرکت هایی هستند که همین سه سایت را راه انداخته اند یا خیر؟ همین مسئول اعتقاد داره : «به این سایت‌ها به شرطی مجوز داده می‌شود که تحت شرایط و مقرراتی که ما تعیین می‌کنیم؛ کار کنند و معتقدیم تنها با قرار دادن سایت‌ها تحت پوشش VOD آنها کمتر تخلف می‌کنند.» یکشنبه در جلسه عمومی تهیه کنندگان سینما با مدیران ده شرکت تجمیع کننده و روشن شدن نحوه همکاری طرفین برای راه اندازی VOD ماهیت این سه شرکت روشن خواهد شد.

هر چند از حضور رسمی نمایندگان دو تشکل مدیران موسسات ویدیو رسانه در نشست روز یکشنبه در موزه سینما خبری منتشر نشده است، از یاد نبریم که موسسات ویدیو رسانه سالهاست حق رایت اینترنتی فیلم های سینمایی ایرانی را هنگام خرید رایت ویدیویی آنها خریداری کرده اند و شاید به همین خاطر است که این دسته از موسسات با یکی از شرکت های «تجمیع کننده» کنار آمده و با هم به توافق رسیده اند. از این پس هم تهیه کنندگان سینما مادام که انتشار نسخه فیزیکی فیلم ها منسوخ نشده است، ترجیح می دهند حقوق فیزیکی و مجازی فیلم هایشان را به موسسات خوشنام و خوش حساب نمایش خانگی یکجا واگذار کنند و معامله نقد را با نسیه عوض نکنند. زیرا آنطور که مشخص است سهم تهیه کنندگان سینما از عرضه فیلم هایشان بر سامانه VOD شصت درصد است و شرکت «تجمیع کننده» معادل ریالی آن را بر اساس مجموع کلیک ها و بازدیدهای کاربران پس از یک دوره زمانی محاسبه کرده و به صاحبان فیلم ها خواهد داد.

با این حال جعفری مدیر موسسه قرن ۲۱ در گفتگویی به تحولات اخیر شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد و گفت: «به عقیده من اوایل سال ۹۷ استفاده ازVOD  فراگیر خواهد شد. زیرا علاوه بر آماده سازی زیر ساخت ها باید اقبال مخاطب هم وجود داشته باشد در دنیا فیلم های سینمایی برای گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال آماده می شود و درام های اجتماعی که برای گروه سنی بزرگسال طراحی و آماده می شود با اقبال آنچنان مواجه نیست. به همین دلیل درVOD هم باید جمعیت هدف علاقه ای به دیدن فیلم و دانلود آن از طریق اینترنت باشند و به عقیده من این عرضه و تقاضا و تغییر ذائقه مخاطب اوایل سال ۹۷ انجام می شود.» جعفری مدیر عامل موسسه قرن ۲۱ در هفته ای که پشت سرگذاشتیم یک چشم هم به تلویزیون و پخش زنده مسابقات قهرمانی بسکتبال نوجوانان آسیا داشت. جایی که پسر ۱۸ ساله او در بازی های تیم ملی ایران خوش درخشید و به عنوان یکی از امتیازآورترین ملی پوشان ایرانی در این تورنمنت شناخته شد. سال آینده که «محمد حسین» جوان در رقابت های جام جهانی در قاهره به میدان می رود، جعفری پدر هم می تواند جمع بندی روشن تری از میزان استقبال مردم از VOD داشته باشد.

تکمله: 

دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور درباره ارایه مجوزهای لازم برای محتوای آثار ارایه شده در VOD در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: ما در صدور مجوزهای محتوایی برای  VOD ورود نخواهیم کرد ما سیاستگذاری می کنیم. دراین حوزه مرزهای مشترکی بین صدا و سیما و وزارت ارشاد وجود دارد که در حال مذاکره هستیم که این مرزها شفاف کنیم. وی در ادامه گفت: در جلسات آینده مشخص خواهد شد چقدر سازمان صدا و سیما و چقدر وزارت ارشاد ورود خواهد کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید