روزانه های سینمایی

حرف حساب جواب نداره

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن برشمردن برخی موانع موجود در مسیر سامان‌دهی بازار بازی‌های رایانه‌ای، کنترل این بازار در نبود قانون «کپی‌رایت» را محال توصیف می‌کند. این مدیر جوان شاید از نوادر مدیران فرهنگی کشور باشد که طی این سالها بر بی تاثیر بودن مبارزه و مقابله مقطعی با آثار غیر مجاز خارجی از جمله فیلم و بازی در بازار محصولات فرهنگی کشور صحبت کرده است.  

کریمی قدوسی به خبرنگار مهر گفته است: واقعیت این است از آنجا که ما در کشور قانونی برای کپی‌رایت نداریم، اساسا هم نمی‌توانیم هیچ مدیریت کنترل منطقی بر این بازار داشته باشیم. این به معنای نبود مدیریت کنترل نیست؛ مدیریت هست اما تحقق آنچه به عنوان مدینه فاضله برای نظارت دقیق و کنترل کامل بر عرضه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، محال است.

کریمی قدوسی تأکید می‌کند: ما به صورت سالانه در ایران بین هشت تا نه میلیون هولوگرام برای درج بر روی بازی‌های خارجی میان شرکت‌های توزیع پخش می‌کنیم. این تازه حجم بازی‌های مجاز خارجی در بازار است. حجم بازی‌های غیرمجاز خارجی در بازار به مراتب بیش از این آمار است. توجه داشته باشید که تکثیر یک بازی غیرمجاز در بازار به راحتی خرید یک دی‌وی‌دی خام، دانلود محتوای یک بازی، رایت و تکثیر آن در بازار است. مقابله با این فرآیند هم فقط به صورت لحظه‌ای و ضربتی ممکن است.

وی افزود: مثلا در یک عملیات می‌توان تعدادی از این بازی‌های غیرمجاز را کشف کرد کمااینکه همین سال گذشته یکی دو میلیون نسخه از این قبیل بازی‌ها کشف شد. فرد عامل اما به راحتی می‌تواند باردیگر همین تعداد بازی را تکثیر و در بازار توزیع کند؛ به خصوص که جریمه سنگینی هم برای افراد متخلف در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل است که معتقدم تا زمانی که قانون کپی رایت به صورت رسمی وجود نداشته باشد و برای تخلفات جرایم سنگین تعریف نشود هیچ گاه نمی‌توانیم بازار مدیریت‌شده‌ای در عرصه بازی‌های رایانه‌ای داشته باشیم.

کریمی قدوسی تأکید می‌کند: ما اگر عضو قانون کپی‌رایت شویم خود شرکت‌های تولیدکننده این ویرایش را انجام می‌دهد چراکه می‌خواهند این بازار را از دست ندهند، ولی وقتی در شرایط فعلی شرکت اصلی بازی‌ساز هیچ نفعی از توزیع بازی در ایران نمی‌برد چرا باید برای خواست ما فرصت بگذارد؟

خاطر نشان می سازد، بنیاد ملی بازی های رایانه ای طی دهسال گذشته در یک اقدام مدیریتی برای کنترل بازار، مجوز انتشار هزاران بازی خارجی را با ملزم کردن ناشران به الصاق هولوگرام صادر کرده است. این اقدام کمک زیادی به شناسایی و تفکیک آسانتر محصول مجاز از غیر مجاز در بازار نموده است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    بنده حرف ایشان را تا حدود زیادی قبول دارم . اما یک نکته ؛ ایشان می گویند در سال ۸ تا ۹ ملیون هلوگرام بین شرکت ها توزیع می کنیم ، اما نمی گویند که در سال چند بازی جدید خارجی مجوز توزیع دریافت می کنند؟
    خب ، اگر یک نگاهی به لیست مجوزهای صادر شده از ابتدای امسال که در سایت بنیاد موجود است بیاندازیم می بینیم که از ابتدای سال تاکنون ۵۲ مجوز صادر شده که دو تایش اصلاً ربطی به بازی ندارد! ، ۱۴ مجوز برای بازی های غیرکامپیوتری صادر شده و ۸ مجوز برای بازی های کامپیوتری ایرانی صادر شده که هیچکدامشان در اصفهان توزیع نداشته اند! می ماند ۲۸ مجوز دیگر که براساس تجربه ایی که دارم ۱۳ عنوان را براساس میزان استقبال بازار به عنوان درجه ۳ کلاً قلم می گیرم . ۱۱ عنوان را درجه دو طبقه بندی می کنم که از این ۱۱ عنوان فقط چهار تایش محصول ۲۰۱۶ می باشد . و چهار عنوان را به عنوان محصولات تاپ و بازار پسند درجه یک دسته بندی می کنم که دو عنوانش محصول ۲۰۱۶ می باشد . از این ۴ عنوان تاپ فقط یکی در بازار اصفهان توزیع شده و از ۲۴ عنوان درجه دو و درجه سه هم حدود یک سومشان تاکنون به بازار اصفهان راه یافته اند .
    خب ، به نظر شما چطور می شود فقط از فروش بازی های مجاز درآمد داشت و سمت بازی های غیرمجاز نرفت؟!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید