روزانه های سینمایی

مدیران دولتی دیروز بانی اتفاقات تازه ای شده اند-ویرایش دوم

لطف الله سیاهکلی معاون رسانه های نوین دوران مدیریت مهندس ضرغامی پس از بازنشستگی، در یکسال گذشته همکاری اش را با «موسسه رسانه های تصویری» شروع کرد و تمام وقتش را مصروف راه اندازی پروژه IPTV در آن موسسه کرد. حالا حسن نجفی سولاری مدیر سابق «مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» هم در قامت مدیر پروژه «سامانه سینما آنلاین» خبر از نمایش آنلاین فیلم های ایرانی روی پرده داده است.

این دو مرد ظاهراً قرار است در دوران تازه با کمک به بخش خصوصی فصل تازه ای را در زندگی حرفه ای شان بگشایند. سیاهکلی کار مطالعاتی پروژه IPTV را پس از سالها معطل ماندن در «موسسه رسانه های تصویری» سال گذشته به سرانجام رساند و وقتی مجوز فعالیت به هفت شرکت طی مراسمی اعطا شد، باورمان شد که «حرف درمانی» به پایان رسیده و زمان تازه ای آغاز شده است. حالا نجفی سولاری هم که فقط یکسال با وزارت ارشاد دولت یازدهم همکاری داشت، با شرکت «آسمان» مجری خدمات IPTV از پروژه تازه اش سامانه سینما آنلاین» رونمایی کرده است.

نجفی هدف از راه اندازی این سامانه را نمایش فیلم در سراسر کشور همزمان با اکران عمومی آن در سینماها دانسته است. زیرا پس از این با بسط فرصت های فرهنگی ساکنان شهرها و روستاهای فاقد سینما می توانند فیلم های روز سینمای ایران را از طریق سامانه و بر بستر اینترنت ببینند. کاری که مدتی است «سینما سیار» هم به دنبال آن است تا هموطنان علاقمند بتوانند در سالن های اجتماعات مراکز دولتی آثار سینمای ایران را بر پرده ببینند.

سولاری نوید داده است: «بنابر مذاکرات و تفاهم‌های صورت گرفته با تهیه کنندگان، تمامی حقوق مرتبط با نشر آثار رعایت شده و علاقمندان با خیالی آسوده می‌توانند به تماشای محتوای موجود بپردازند.

سینما آنلاین هفته آینده، نسبت به نمایش یکی از فیلم‌های مطرح سینمای ایران همزمان با اکران، اقدام خواهد کرد.»

پیامد توسعه «سینما آنلاین» و موفقیت آن در جذب مشتری به جز ریزش تماشاگران سینماها در مورد فیلم های همزمان با اکران، قطعاً کاهش بیش از پیش تکثیر نسخه فیزیکی فیلم ها و دیگر محصولات شبکه نمایش خانگی را به همراه دارد. البته به رغم گسترش خدمات و سرویس های متنوع نمایش فیلم و سریال در فضای مجازی هنوز آمار و اطلاعات مستند و وثیقی در باره میزان استقبال مردم از اینگونه خدمات منتشر نشده است. با این حال بهبود سرعت اینترنت کشور از رهگذر وسعت پهنای باند آن و رقابت شرکت های اینترنتی برای جذب مشتری، باعث شده است تا نشانه های تغییر آداب و الگوی تماشای فیلم نمود یابد و بر شمار کلیک و دانلود فیلم و سریال های عرضه شده افزوده گردد.

تکمله: در خبرها آمده بود که حسن نجفی سولاری مدیر این پروژه است اما وی در تماس با خبرنگار  خبرگزاری ایلنا کاملا این مسئله را تکذیب و اعلام کرد که هیچ گونه رابطه ای با این پروژه ندارد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام:جادوی میزانسن و لذت بصری سینما را فقط در سالن سینما باید دید .دیدن فیلم‌ها( کمدی )در سالن سینما حال و هوای دیگری دارد. مخاطب خیلی از اوقات به دلیل خنده بقیه تماشاگران متوجه مطایبه‌ای طنازانه در بعضی قسمت‌های کار می‌شود که اگر در خلوت این صحنه را می دید، شاید حواسش به آن نبود.

    • این تجربه با هم دیدن و با هم خندیدن را در تماشای فیلم بارکد در سینما برای چندمین بار آزمودم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید