روزانه های سینمایی

دقیقاً اتهام «فیلم نت» چیست!؟

خبر این است: دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما ادعا کرده است: «برخی از تهیه‌کنندگان و مالکان فیلم‌های سینمایی ضمن تماس با شورایعالی تهیه کنندگان، از نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی متعلق به آنها در شبکه‌ای اینترنتی موسوم به « فیلم نت » شکایت داشتند» وی افزوده است: « از آنجا که اقدام به نمایش بدون مجوز فیلم‌ها مصداق سرقت و دزدی فیلم می‌باشد. موضوع طی نامه‌ای به آقای دکتر ابطحی دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری منعکس شد. شورایعالی از ایشان درخواست کرد که ضمن فیلتر کردن این شبکه، بر اساس اختیارات قانونی ناشی از مسئولیت ستاد صیانت و مبارزه پرونده مدیران متخلف این شبکه را به دادگاه صالحه ارجاع دهند»(اینجا)

«روزانه های سینمایی» به دفعات این موضوع را مورد تصریح قرار داده است که تا قبل از آن که سامانه سند از سوی سازمان سینمایی رسماً رونمایی شود، شرکت های متعددی با اخذ مجوز از دیگر بخش های وزارت ارشاد و نیز سایر دستگاه ها با تولید اپلیکیشن و سایت، «خدمات ویدیوی درخواستی» را آغاز کرده بودند. از جمله این شرکت ها «فیلم نت » است که به موجب سایت رسمی آن کلیه حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن آن به «موسسه فرهنگی و دیجیتال آینه جادوی یکتا» است.(اینجا)این موسسه با همکاری »همراه اول» سامانه «فیلم نت» و با همراهی «ایرانسل» سامانه «پلان» را برای عرضه فیلم و سریال راه اندازی کرده است.

دست اندرکاران نمایش خانگی به خوبی می دانند که یکی از سهامداران اصلی« فیلم نت» موسسه ویدیو رسانه «تصویر گستر پاسارگاد» است و اتفاقاً پخش اینترنتی مجموعه« شهرزاد» عمدتاً توسط «فیلم نت» صورت گرفته است و سبب توفیقاتی برای این مجموعه در شبکه بی در و پیکر فضای مجازی شد. از آنجا که در مصاحبه دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما بطور خاص نامی از فیلم یا فیلم هایی برده نشده است، بوضوح نمی توان گفت که منظور تهیه کنندگان معترض دقیقاً چه فیلم هایی است. بی تردید «تصویر گستر پاسارگاد» همانند سایر موسسات ویدیو رسانه در سال های اخیر به هنگام خرید رایت فیلم های ایرانی در قراردادهای منعقده حقوق اینترنتی فیلم ها از جمله VOD آنها را نیز خریداری کرده است و بسیار بعید است که حق و حقوق فیلمی در این رابطه تضییع شده باشد. بدیهی است حسب مورد مالکان فیلم هایی که حقی از آنها ضایع شده است می توانند بدون نیاز به مراجع قضایی، از طریق ساز و کارهای داخلی سازمان سینمایی و خانه سینما، پیگیر استیفای حقوق باشند و تا قبل از اثبات ادعای خود در رسانه ها فضاسازی های جنجالی نکنند.

اگر اعتراض تهیه کنندگان به «فیلم نت» نداشتن مجوز از سازمان سینمایی است، حل این مشکل نیز ضوابط خاص خود را دارد و بی آنکه اتهام فعالیت غیرقانونی به سایت هایی نظیر «فیلم نت» زده شود، دولت در فرصتی معقول آنها را به تمکین در برابر مقررات جدید هدایت خواهد کرد. شهروندان تهرانی این روزها در سطح شهر تبلیغات گسترده محیطی  «شاتل لند» را مشاهده می کنند که اتفاقاً نام و نشانی از آن در بین هفت شرکت دارای مجوز از سازمان سینمایی نیست اما عیناً «شاتل لند» خدمات همان شرکت ها را با اخذ مجوز از دستگاه دیگری ارائه می کند. بنابراین تاکید می شود مادام که دستگاه های دولتی به وحدت رویه ای در صدور مجوز نرسیده اند، شکایت به نزد قاضی و دادستان بردن رافع مشکل نیست و جز تیره تر کردن فضا حاصل دیگری در بر ندارد.!

البته بند پایانی مصاحبه دبیر هیات اجرائی شورایعالی تهیه کنندگان همه چیز را فاش می کند و نشان می دهد که گلایه او و همکارانش دقیقاً ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی است. بخوانید:

دبیر هیات اجرائی شورایعالی تهیه کنندگان در پایان گفت: «متاسفانه برخی از شرکت‌های تلفن نیز با این نمایش دهندگان غیر قانونی همراهی کرده و هزینه نمایش را روی قبض مصرف کننده بنفع شرکت خاطی می‌برند.»!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • واقعا اتهام عجیبی است!
    پس تکلیف فیلیمو چه میشود؟!
    فیلیمو فیلمهای دوبله فارسی تاینی موویز رو نشون میده و کسی گیر نمیده؛ولی به فیلم نت که آثار مجوز دار رو پخش میکنه گیر میدن!

    • جالب است که در برابر کامنت های مکرر کاربران که خواستار فیلم های روز جهان هستند، مدعی است که به قانون کپی رایت احترام می گذارد.! در سایت به جز انیمیشن های روز، فیلم سینمایی بین ستاره ای هم دیده می شود.

      • بله فیلیمو عنوان بسیار زیبای بین ستاره ای رو داره و عجیبه حرف از کپی رایت میزنه!

        فیلم برنده اسکار دیده بان(اسپات لایت) رو هم با حضور بزرگانی چون استاد خسروشاهی دوبله کرده!
        البته اقدامون برای دوبله این فیلم خوب قابل توجه بود

  • کاربران محترم توجه فرمایید : با عرضه آخرین قسمت از سریال شهرزاد … دوران پساشهرزاد آغاز شد!
    ***
    ضمن تشکر فراوان از آقای حسن فتحی و مجموعه عوامل و بازیگران تولید کننده سریال شهرزاد و موسسه تصویرگستر پاسارگاد که با عرضه این محصول وزین و استثنائی به شبکه نمایش خانگی رو به موت موقتاً تنفس مصنوعی دادند ، از کلیه موسساتی که هنوز درشان تخته نشده است! عاجزانه تقاضامندیم با حداکثر ظرفیت فعالیت نموده و جلوی انقراض صنف فروشندگان محصولات فرهنگی را بگیرند! از مسئولان وزارت ارشاد ، اتحادیه موسسات ویدئو رسانه و سایر مراجع زیرصلاح هم خواشمندیم جلوی نابودی این صنف را با گسترش بی اندازه و بی ضابطه عرضه مجازی و غیرمجاز محصولات بگیرند و راهکاری پیشنهاد نمایند که در کنار عرضه مجازی محصولات ، صنف فروش محصولات فرهنگی هم فعال باقی مانده و مکمل یکدیگر باشند نه رقیب هم! ضمناً مبارزه با رایت های غیرمجاز و قاچاق و سایت های غیرقانونی هم به هیچ عنوان فراموش نگردد!

  • امیدوارم با پایان شهرزاد دو دی وی دی دیگر شهرزاد هم عرضه شود
    پشت صحنه بهمراه البوم موسیقی سریال تا یک مجموعه خوب و سی تایی از شهرزاد در آرشیو خود داشته باشیم.
    هنوز قسمت آخر نیومده که ببینم،امیدوارم خوب باشه

  • سلام دوست عزیز امین
    مطمعن باش صنف محصولات فرهنگی درآینده نه چندان دوروجودنخواهدداشت وهرچه به جلومیرویم باپیشرفت تکنولوژی ،صنفی بنام محصولات فرهنگی عملا کارایی نخواهدداشت.هم اکنون هم درچندشهرستان انگشت شمار فعال میباشدودارای اتحادیه!! نه چندان قوی میباشند.شمانیزبهتراست به فکرآینده خودباشی که هرچه بمانی دراین صنف مث باتلاق بیشترفروخواهی رفت…

    • آقا امیر ، شما باز هم به جای ارائه پیشنهاد ، دارید صورت مسئله را پاک می کنید!

      بنده معتقدم با همین ساختار و وضعیت سخت افزاری فعلی ، صنف شبکه نمایش خانگی حداقل ده سال دیگر می تواند دوام بیاورد و بعد از آن هم اتفاقات زیادی ممکن است بیافتد . اما شرط اصلی و اساسی حمایت از این صنف است! وقتی بخش قابل توجهی از ظرفیت بازار مخاطب جذب شبکه های ماهواره ای و دانلودهای اینترنتی و … شده است ، به نظر شما انصاف می باشد که همین بخش باقی مانده از بازار را هم با سوپرمارکت دار و روزنامه فروش و سبزی فروش و … شریک باشیم؟! اتحادیه فروش محصولات فرهنگی اصفهان و سایر استان ها و شهرستان های فعال تحت پوشش وزارت ارشاد می باشند و با مجوز این وزارتخانه فعالیت می کنند پس چرا نباید از ما حمایت شود؟ دولت و وزارت ارشاد بجای عودت دادن بحث فروش فیلم در خارج از صنف ، به مجامع اصناف محلی ، باید یک قانون کلی بگذارند که در شهرها ، شهرستان ها و استان های دارای اتحادیه فروش محصولات فرهنگی فعال ، فروش بسته های فیزیکی فیلم و محصولات مشابه فقط در انحصار این صنف باشد و سایر صنوف از آن منع شوند . اگر چنین قانونی وضع گردد اولاً فروشندگانی مثل بنده می توانند آنقدر درآمد داشته باشند که دست کم تا چند سال دیگر به آینده شغلی خود امیدوار بمانند ، دوماً اتحادیه های موجود و فعال تشویق به فعالیت بیشتر می گردند ، سوماً در مناطقی هم که اتحادیه وجود ندارد اما تعداد فعالین در این صنف قابل توجه است ، انگیزه برای تشکیل اتحادیه و فعالیت هدفمند و قانونمدار فراهم می آید .

      می بینید با وضع یک قانون ساده چطور می شود اوضاع را روبه راه کرد و آیه یاس نخواند؟! آخر مگر فروش فیلم برای سوپرمارکت دارها چقدر درآمد دارد که در همین مجمع اصناف اصفهان در برابر ممنوعیت آن مقاومت می کنند؟ مگر همین سوپرمارکت دارها نیستند که فیلم ۴۰۰۰ تومانی را ۳۵۰۰ و حتی ۳۲۰۰ می فروشند و قیمت شکنی می کنند؟ مگر ما مواد غذایی می فروشیم که مشتری های آنها را جذب کنیم و آنها به دنبال تلافی باشند؟ کافی است یک سوپرمارکت فیلمش را ارزان بدهد ، تا هفت خیابان آنطرف تر سوپری ها برای رقابت شروع می کنند به ارزان فروختن فیلم و اصلاً هم برایشان مهم نیست در واقع دارند نان ما را آجر می کنند و حق الناس ماست که به گردنشان می افتد!

      خواهشاً هم بحث حلال و حرام بودن را پیش نکشید! در مورد فیلم های داخلی و وطنی که کاملاً حلال است و حق ما! در مورد فیلم های خارجی هم ، قبلاً هر استدلالی داشتیم دیگر تمام شد! دیگر قانون میجر وجود ندارد و با آمریکایی ها هم که نشست و برخاست پیدا کرده ایم! پس فیلم های خارجی دارای مجوز ارشاد هم کاملاً حلال حلال هستند!!!

      • البته باید نسبتی بین تعداد فروشگاه های تخصصی با جمعیت شهرهای دارای اتحادیه باشد. به گونه ای که تعداد فروشگاه ها تکافوی نیار شهروندان را بنماید و دسترسی شهروندان به آنها در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرد.

        • همانطور که گفتم شهرها ، شهرستان ها و استان های دارای اتحادیه ” فعال ” ، که یکی از شرایط اصلی فعال بودنشان داشتن همین تعداد عضو کافی است! در همین اصفهان محله ای نیست که فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی ، یا همان سی دی فروشی ، نداشته باشد . اما کمتر از یک سوم آنها عضو اتحادیه هستند . بقیه یا با مجوز اتحادیه رایانه اقدام به سی دی فروشی می کنند یا اصلاً مجوزی ندارند! وقتی پای چنین قانونی در میان باشد ، اتحادیه تشویق می شود که برای جذب حداکثری فروشگاه های فاقد مجوز تمهیداتی بیاندیشد . خود اتحادیه رایانه هم همانطور که بنده را مجاب به پیوستن به اتحادیه فروش محصولات فرهنگی کردند ، باید اعضایی را که بیشتر از فروش و خدمات اصلی رایانه ، سی دی فروشی می کنند ، به آن اتحادیه معرفی نمایند . همه اینها را می توان در توضیح همان کلمه “فعال” خلاصه کرد!

  • سلام دوست عزیز زمانی فروش فیلم انحصاری وسهمیه بندی بودوداستانهایی که افرادباسابقه این صنف درجریان هستند.شرکتهای توزیع کننده فیلم وسریال، فقط فروش واسه شون مهمه حالاهرکی میخاد بفروشه! درضمن خدممتون عرض کنم باکرایه فیلم هم مخالف هستند.دوستانه خدمتتون عرض کردم زیاد به پایداری این صنف دلخوش نباشید وبه فکرآینده خودوخانواده تان باشید.قطعا آینده روشنی پیش روی توزیع کنندگان وعرضه کنندگان فیلم نخواهد بود.توضیحات زیاده بخام خدمتتون بگم فقط درهمین حد که دلسوزانه بگم ارشاد ودولت خیلی وقته که دیگه……

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید