روزانه های سینمایی

دوربرگردان های موجود در مسیر سارقان فیلم ها

۱.همانطور که موفقیت بعضی از فیلم های اکران نوروزی نباید ما را از مسائل و مشکلات بنیادین سینمای ایران غافل سازد، در نمایش خانگی نیز پدیده ای به نام «شهرزاد» نباید ما را از چاره اندیشی برای آشفتگی ها و بی قاعدگی های دیرینه بازدارد. در یک دوره ای بعد از موفقیت مجموعه هایی مثل«قهوه تلخ» و «قلب یخی» خیلی ها جوگیر شدند و به صرافت ساخت سریال برای این شبکه افتادند ولی در عمل پاسخ لازم را از بازار نگرفتند و به مصداق هر جا جلوی ضرر را بگیری منفعت است، از ادامه کار بازماندند و جز بد نامی برای خودشان و سلب اعتماد مخاطب، حاصل دیگری را درو نکردند. چرا راه دور برویم همین سال گذشته چهار مجموعه نصفه و نیمه با شبکه وداع کردند و برای همیشه به بایگانی تاریخ پیوستند. شما اگر پشت گوشتان را دیدید ما هم ادامه سریال های«عشق تعطیل نیست»، «ابله»،«سیگنال موجود است» و «عطسه» را دیدیم.!

این روزها خبرهایی از دنباله سازی برای بعضی از مجموعه ها و نیز تولید و عرضه سریال ها و مینی سریال های تازه ای به گوش می رسد. سرمایه گذاران و دست اندرکاران آثار جدید از کره مریخ که نیامده اند و حتماً خوب می دانند که مخاطرات موجود در شبکه از گذشته کمتر نشده است که هیچ، بلکه بر شدت و میزان آن هم افزوده شده است. در داخل و خارج عده زیادی در کمین نشسته اند تا با سرقت تازه ترین محصولات شبکه ویدیویی در ایران – فارغ از کیفیت آن- سند آن را به نام سایت، اپلیکشین و شبکه ماهواره ای خود بزنند و بر تنوع سبد محصولات شان بیفزایند.! در این بین اغلب علاقمندان به فیلم و سریال به دنبال ارزان ترین و دم دست ترین راه برای تماشای آنچه که می پسندند، هستند. این عده خوب یاد گرفته اند که دور برگردان های زیادی برای رسیدن به مقصدشان وجود دارد و لو آنکه پای منافع و حق و حقوق دیگران هم در میان باشد.

۲.«این اثر با زحمات و هزینه های زیاد ارائه شده و نسخه اصلی آن با قیمت ارزان  در اختیار شما قرار گرفته است. لذا از خریدن نسخه بدون بسته بندی و هلوگرام جداً خودداری نمایید و استفاده از کپی غیر مجاز حرام است.» شاید باورش مشکل باشد اما این عبارت نه بر روی ولت و پاکت فیلم های ارجینال و اصطلاحاً شناسنامه دار شبکه نمایش خانگی، بلکه بر روی بسته بندی یکی از دهها عنوان محصولات غیر مجازی نقش بسته است، که در این روزها مثل نقل و نبات بر روی پیشخوان سوپر مارکت ها و دیگر مراکز عرضه در معرض دید مشتریان قرار گرفته اند.! شاید بهترین برخورد برای پاکسازی مراکز عرضه، ملزم کردن موسسات رسمی شبکه به الصاق هولوگرام متحد الشکل باشد. هر چند جعل هولوگرام مورد اشاره نیز برای متخلفان کار دشواری نیست اما تشخیص سره از ناسره برای ناظران آموزش دیده کار دشواری نیست و سرکشی ادواری از مراکز عرضه، حداقل حسنی که دارد، فضا را برای کسانی که اینگونه کالاهای پر مشتری را در بازار عرضه می کنند، قدری ناامن می کند. متاسفانه در سالیان اخیر به رغم تاکید اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه برای عملیاتی کردن الصاق هولوگرام، دوایر ستادی در وزارت ارشاد حمایت لازم را از این اقدام به عمل نیاوردند و به همین خاطر در حال حاضر رویه واحدی در شرکت های پخش مشاهده نمی شود. اهمیت موضوع وقتی دوچندان می شود که دریابیم اغلب این آثار انیمیشن هستند و معمولاً بچه ها با دیدن چنین فیلم هایی مقاومت از دست داده و والدین را مجبور به خرید می کنند.

متن کامل این یادداشت را می توانید در شماره ۲۶۲ ماهنامه« دنیای تصویر »به قلم نگارنده بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام.جناب آقای فروتن عزیز،سریال عطسه در مرحله اخذ مجوز گرفتار گردیده بود که به لطف خدا مشکلات مرتفع گردید.سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه قسمت هشتم عطسه به صورت سراسری توسط هنر اول توزیع می گردد و طبق اعلام اولیه این مجموعه با توزیع قسمت دهم پایان می پذیرد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید