روزانه های سینمایی

«شهرزاد» تمام شد، عشق باقی است

به رغم اینکه چند روزی از توزیع آخرین قسمت سریال «شهرزاد» می گذرد، بحث در باره داستان این مجموعه و پایان بندی فصل اول آن در فضای مجازی و صفحات منتسب به سریال هنوز داغ است. دوشنبه این هفته نخستین دوشنبه بدون «شهرزاد» است و شاید برای کسانی که چندین ماه مشتاقانه، قصه «شهرزاد» را دنبال می کردند، جای خالی این مجموعه کاملاً احساس شود. نکته ای که باید به آن اشاره شود، تاکید بر راز محبوبیت سریال در بین مخاطبان است. بی شک جدا از حضور عوامل درجه یک فنی و هنری و درخشش سرآمدان هنر بازیگری در سریال «شهرزاد»، نمی توان از مضمون عشق در این مجموعه یاد نکرد. مضمونی که به اقتضای فطری بودن و عجین بودن با سرشت آدمی، همواره می تواند کشش و گیرایی لازم را برای مخاطبان علاقمند فراهم کند. این نه یک ادعا بلکه حقیقتی است که بسیاری از حکما و عرفای ایران و جهان بر آن صحه گذارده اند. یک نکته بیش نیست غم عشق وین عجب/ از هر زبان که می شنوم نامکرر است

روایت هنرمندانه قصه های عاشقانه به جز سرگرمی مخاطب، کارکرد مهم دیگری که دارد، تلطیف روحیه اجتماعی است و در جوامعی مثل ایران ما که متاسفانه درگیر ناملایمات روزانه و فشارهای اجتماعی و اقتصادی است، «عشق» می تواند همچون اکسیری «مس» بسیاری از خشونت ها و تنش های عصبی و کلامی را به « زر» وفق و مدارا بدل سازد و نسیم روحبخشی را در ضمیر جامعه منتشر سازد.

این روزها تغییرات محتمل در رسانه ملی از پی استعفای رییس صدا و سیما، می تواند به جابجایی مدیران ارشد و میانی خلاصه نشود و به تغییرات اساسی تر در نگرش مدیران برنامه ریز در رسانه حساس و فراگیر منجر گردد. محبوبیت سریال «شهرزاد» و شهرت عالم گیر آن در بین فارسی زبانان سراسر دنیا، این پیام را به همراه دارد که تلویزیون باید در تولیداتش نوای موزون عشق را کوک کند و در سبد محصولات نمایشی اش به این قسم کالا توجه بیشتری نشان دهد. بدیهی است رفع تنگناهای ممیزی و اعمال سلیقه و محافظه کاری مدیران، پیش شرط لازمی است که تلویزیون برای سرانداختن سریال های عاشقانه بدان نیازمند است. تلویزیون در همین دو ماه اخیر اقبال چند باره مخاطبان میلیونی به بازپخش سریال«یوسف پیامبر» را دید. مجموعه ای موفق که اتفاقاً عشقی زمینی و سودا زده در نهایت به عشقی پاک بدل می شود و زلیخای آن تحت تاثیر نورانیت و اولوهیت یوسف پیامبر، یکسره مجذوب عشقی رحمانی می گردد. در کارنامه سال های دور تلویزیون مجموعه هایی مثل «در پناه تو»،«میوه ممنوعه» و « شب دهم» و امثال آنها کم نیستند. سریال هایی که در شرایط رقابتی کنونی هم قادر هستند بینندگان زیادی را پای خود بنشانند. تلویزیون بعد از افت محسوسی که در یکسال اخیر در زمینه سریال های جذاب داشته است و زمینه ساز گرایش مخاطبان به رسانه های رقیب بوده است، چاره ای ندارد تا بار دیگر به عشق سلام کند و سفارش دهنده مجموعه هایی باشد که حدیث دلدادگی و عشق ورزی تم اصلی آنها باشد. عشق معنابخش بسیاری از جنبه های زندگی است و می تواند مقوم بنیان خانواده باشد. رایحه عشق می تواند فضای جامعه را از هر چه ناراستی و پلشتی است، یکسره پاک و طاهر کند و بهداشت روانی جامعه را در پی داشته باشد.

هر که را جامه ز عشقی چاک شد/ او ز حرص و عیب کلی پاک شد

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام جناب روابط عمومی هنر اول میشه بگید چرا فیلم دایره وحشت که قرار بود هفته قبل توزیع بشه چرا توزیع نشد؟حالا این فیلم کی توزیع میشه؟

  • با سلام .تاخیر در توزیع به خاطر مشکل پیش آمده در تولید بوده است .توزیع این عنوان ۲۸ اردیبهشت ماه انجام می گردد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید