روزانه های سینمایی

مکتوب هفته ۲۶- از هت تریک شبکه تا ماه تی تی پنهان

هت تریک شبکه

طی هفته ای که گذشت شبکه نمایش خانگی شاهد عرضه تقریباً همزمان سه فیلم سینمایی ایرانی بود. موسسات قرن ۲۱ و سینما ۲۴ بعد از آنکه فروردین ماه فیلم های «بچگیتو فراموش نکن» و «دنیای پرامید» را به مراکز فروش سپردند، این بار به ترتیب فیلم های « دو دوست» و «این سیب هم برای تو»را به بازار عرضه کردند. این دو موسسه که انحصاراً فیلم های سینمایی خارجی شبکه را چند سالی است، از آن خود کرده اند، در سال ۹۵ اعتنای بیشتری به فیلم ایرانی نشان داده اند. در دو سال گذشته قرن ۲۱ به توزیع یک فیلم در ابتدای سال و یک فیلم هم در پایان سال قناعت کرده بود. جدا از این دو موسسه پس از آنکه «فیلمسازان جوان» فیلم «ارغوان» را به بهار پیشکش کرد، همانطور که انتظار می رفت، موسسه «سوره» فیلم «ماهی سیاه کوچولو» را با تمی سیاسی بر روی پیشخوان های فروش نشاند. در بین شش فیلم بهاری شبکه نمایش خانگی فیلم «این سیب هم برای تو» ساخته سیروس الوند، نسبتاً شناخته شده تر و اصطلاحاً به سینمای بدنه نزدیک تر است. الوند و سرمایه گذاران فیلمش شانس آوردند که با شروع نمایش تیزر فیلم شان در شبکه GEM از شکستی سنگین در اکران نجات یافتند و به بخش اعظمی از سرمایه اشان دست یافتند.

پیش بینی می شود همین فیلم در بین شش فیلم شبکه در هفته های اخیر، بیشترین استقبال را از جانب خریداران داشته باشد. پرینار ایزد یار یکی از بازیگران این فیلم است که همزمان فیلم «ابد و یک روز» را بر روی پرده دارد و میلیونها نفرسرنوشت «شیرین»ی را که او در سریال «شهرزاد» بازی می کند، دنبال می کنند.

مووی لند تغییر نام داد

«شاتل» یکی از شرکت های ارائه کننده اینترنت پر سرعت در کشور از مدتی قبل با راه اندازی سایت movie land فهرستی از فیلم های ایرانی و خارجی را در اختیار اعضای باشگاه خود قرار داده بود. این سایت به تازگی با تغییر نام اختصاصاً عناوین ایرانی و خارجی موسسه «سینما ۲۴ »را در اختیار بازدیدکنندگان از سایت خود قرار داده است. سایت «نماوا» از این پس کلیه محصولات« سینما ۲۴» را در معرض دید و انتخاب علاقمندان قرار خواهد داد. «سینما ۲۴ »پیش از این تمام این عناوین را در قالب dvd  روانه بازار ساخته بود. نکته جالب توجه این است که نام شاتل و یا «نماوا» در فهرست هفت شرکتی که پایان سال گذشته از سازمان سینمایی مجوز سرویس ویدیوی درخواستی را دریافت نمودند، مشاهده نمی شود.(اینجا) در صفحه نخست سایت «نماوا» نام و لوگوی «مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت» به چشم می خورد.

ماه در پس ابر

۱۴ آبان ۹۴ آخرین قسمت از مجموعه «دندون طلا» ساخته داود میرباقری در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. از آن پس بارها از دورخیز میرباقری برای ساخت سریال«ماه تی تی » صحبت به میان آمد اما با اینکه نگارش فیلمنامه به پایان رسیده بود، در عمل اتفاقی نیافتاد. از این پس هم مادام که پیش تولید این مجموعه شروع نشود، کسی خبرهای پراکنده را جدی نخواهد گرفت. این روزها با خالی شدن آنتن سیما از سریال های فاخر و پخش مکرر در مکرر سریال های پیشین از شبکه های مختلف، مسئولان تلویزیون دوباره پرونده مجموعه های فاخر را از بایگانی ها بدرآورده و می خواهند در روزگار ریزش مخاطبان رسانه ملی، به مدد کارگردانان کاربلد، در رقابت با تلویزیون های رقیب، برگ های آس خود را رو کند. بازشدن دوباره پرونده سریال «سلمان فارسی» در همین رابطه حائز اهمیت است. میرباقری این روزها به دور از هیاهو جنجال های رسانه ای در خلوت خود به نگارش «سلمان فارسی» مشغول است. میرباقری در حالی بازنویسی سلمان را آغاز کرده است که بی شک همانند کارهای ارزنده قبلی اش، با خلاقیت و جهان بینی خودش سرگذشت این صحابی ایرانی پیامبر(ص۹) را روایت خواهد کرد. نسخه ای که او از سلمان بدست خواهد داد حاوی نگرش ها و زوایایی از تاریخ و این شخصیت گرانپایه است که برای همه مخاطبان فارغ از جغرافیا و دین و مذهب قابل تامل خواهد بود. احتمالاً یکی از دلایل شروع دوباره« سلمان فارسی» اشتیاق حامیان و منابع مالی در استان اصفهان است. آنگونه که در خبرها آمده است، مدیریت صدا و سیمای آن استان توفیقاتی در زمینه جلب سرمایه گذار برای ساخت سریالی بر اساس یکی از مفاخر اصفهان داشته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام؛نظر شما درباره مناظره شبکه خبر چیست؟
    واقعا آقای صادقی که مخالف اکران فیلم خارجی هستند تلویزیون رو در عید نگاه کردند که میگن فیلمای درجه یک اسکاری پخش کرده!حتما آثار بالیوود و آسیا رو میگن!چطور میگن مردم در نمایش خانگی دارن فیلمای روز رو میبینن در حالی که در خوشبینانه ترین حالت شش ماه طول میکشه تا یک فیلم بیاد.ایشون میگن مردم میتونن کارهای نمایش خانگی رو روی پرده هفتاد اینچ ببینن در حالی که روی کوچکترین نمایشگر هم بی کیفیت هست!!
    در آخر ایشون چطور میتونن تعیین تکلیف کنن درباره اینکه مردم دلشون نمیخواد فیلم خارجی ببینند!!!
    مشکل اکران فیلم خارجی دقیقا اینه که باعث میشه مردم آثار باکیفیت رو انتخاب کنند و کارهای بی کیفیت ایرانی رو نبینن
    بخاطر طولانی شدن و لحن تند کامنت عذرخواهی میکنم.

    • در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر آقای غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما مخالف اکران فیلم خارجی به خاطر کمبود ظرفیت نمایشی در ایران بود. در طرف مقابل آقای صانعی مقدم طرح مطالعاتی چگونگی اکران فیلم خارجی را عهده دار شده است. مخالف فیلم خارجی به تیراژ ناچیز فیلم خارجی در شبکه نمایش خانگی استناد می کرد و نتیجه می گرفت مردم به فیلم خارجی علاقه نشان نمی دهند. موافق فیلم خارجی هم از پر بودن سالن های نمایش فیلم های خارجی جشنواره جهانی اخیر به نشانه علاقه مردم به فیلم های خارجی یاد میکرد. در حالیکه استدلال هر دو طرف نادرست است و نتیجه گیری آنها قابل تعمیم به جامعه علاقمندان به فیلم خارجی نیست. در نمایش خانگی مخاطبان مخاطبان فیلم های مطرح روز جهان را از طریق اینترنت و اتصال به سرورهایی که در داخل بارگذاری شده اند، تماشا می کنند و در توافقی نانوشته هم ناشران رسمی ویدیویی و هم تماشاگران فهمیده اند که سراغ چنین فیلم هایی را در نمایش خانگی نگیرند. زیرا اینگونه فیلم ها به خریداران ایرانی فروخته نمی شوند، از توان مالی طرف های ایرانی خارجی هستند و خیلی از آنها اصلاً در ایران قابل نمایش نیستند. ازسوی دیگر پر شدن سالن های نمایش فیلم های خارجی حشنواره فیلم اخیر که در اصل جشنواره ای محفلی است و فقط در یک نوبت به نمایش درآمده اند، منطقاً به معنی علاقه مردم به دیدن فیلم های آسیایی و اروپایی نیست. تهیه کننده مخالف اکران فیلم خارجی توضیح نداد که اگر فیلم خارجی طرفداری در سینماها ندارد، چرا دو تن از همکاران او ماههاست که انیمیشن های روز جهان را با دوبله زنده و فیلم های اسکاری دانلود شده را در چند پردیس سینمایی با فروش بلیط به نمایش گذاشته اند. آیا این اقدام آنطور که مهمان برنامه گفت صرفاً به خاطر جور بودن جنس است!؟

      • با عرض سلام مجدد .
        متاسفانه مباحث کارشناسی فرهنگی سینمایی ، بخصوص وقتی پای سینمای خارجی در میان باشد ، در صدا و سیمای ایران نقاط ضعف گوناگونی دارد ، مثلاً اصرار بر اینکه سینمای خارجی و بخصوص سینمای بدنه اصلی هالیوود بار مفهومی و فرهنگی مفیدی ندارند و تماشای آنها برای مخاطب ایرانی در بهترین حالت بی فایده و خنثی است! یا نقد نمادگرایانه فیلم ها که ضعیف ترین و سطحی ترین نوع نقد محسوب می شود که مثلاً در فلان فیلم فلان شئی شبیه فلان نماد فراماسونری است یا فلان اسم شبیه فلان نام شیطان! پس این فیلم ، فیلم بدی است! و عملاً مخاطبی را که توانسته با این فیلم ارتباط برقرار کند ، نسبت به سایر نقدها و مباحث پیرامون فیلم هم بدبین می نماید . یا مورد دیگر ، ورود به بحث کارشناسی است بدون اینکه تحقیق یا بازبینی شخصی توسط کارشناس انجام گرفته باشد ، چون اصولاً بسیاری از کارشناسان فرهنگی مورد علاقه صدا و سیما علاقه ای به تماشای فیلم های هالیوودی ندارند و اطلاعاتشان درباره آنها فقط براساس شنیده ها و نقدهای دیگران است! و مشکلات و نقایص فراوان دیگری که عملاً باعث می شود کارشناسان صدا و سیما هنگام ورود به بحث سینمای خارجی کمیتشان لنگ بزند!
        به نظر بنده اگر در این مناظره روی کمبود سینما تاکید بیشتری می شد قابل دفاع تر بود! اینکه بگوییم اولویت با سینمای داخلی است و سینمای کافی برای اکران فیلم خارجی وجود ندارد قابل دفاع تر است تا اینکه بگوییم سینمای خارجی مخاطب ندارد! هم سینمای ایرانی مخاطب دارد هم سینمای خارجی!
        اصولاً مشتری های فیلم بین بنده به سه دسته تقریباً مساوی تقسیم می شوند ؛ دسته اول کسانی هستند که ایرانی و خارجی بودن فیلم برایشان فرقی نمی کند ، فقط دنبال فیلم خوب هستند ، دسته دوم کسانی هستند که فقط فیلم خارجی می بینند ، اینها بسته به میزان بودجه و محدودیت مالی که دارند از فیلم های خوب و مطرح خارجی شروع می کنند و اگر خیلی ولخرج باشند و گزینه هایشان محدود شود ، به فیلم های ضعیف هم قانع می شوند هرچند گزینه ها آنقدر زیاد است که کم چنین موردی پیش می آید! و دسته سوم طرفداران فیلم های ایرانی هستند که تقریباً هر فیلم ایرانی جدیدی را چه به صورت خرید و چه کرایه تماشا می کنند ، اگر فیلمی ضعیف باشد و خوششان نیاید علناً به زبان می آورند اما باز هم فیلم ایرانی می برند و سلیقه شان تغییر نمی کند!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید