روزانه های سینمایی

صدا و سیما مدعی است

سخنان شب گذشته مدیر عامل اسبق موسسه رسانه های تصویری و مدیر کل حقوقی سازمان صدا و سیما در برنامه هفت»«پیرامون vod پرده از واقعیاتی برداشت که در جای خود قابل تامل و پیگیری هستند. «روزانه های سینمایی»طی یکسال گذشته در یادداشت های متعددی که بعضاً در روزنامه «سینما» و ماهنامه «دنیای تصویر» نیز به چاپ رسیده اند، ابعاد و زوایای گوناگون پدیده سرویس ویدیوی درخواستی را تبیین کرده است و چالش ها و اختلافات بین دستگاه های دولتی را از نظر دور نداشته است. (اینجا)، (اینجا) در برنامه دیشب که در غیاب مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی پخش شد، بار دیگر این نکات از زبان مهمانان مورد تاکید قرار گرفت:

-در یکی دو سال گذشته سایت ها و اپراتورهای تلفن همراه با بارگذاری هزاران فیلم و سریال ایرانی و خارجی بر بستر اینترنت در حال سرویس دهی به مشترکان شان هستند.

-دلیل فعالیت سایت های غیرقانونی به خاطر نفعی است که شرکت های اینترنتی از فروش فضا و ترافیک می برند و گویی در یک هماهنگی نانوشته عزم و اراده ای برای متوقف کردن فعالیت ها این سایت ها وجود ندارد.

-مادام که سرویس ویدیوی درخواستی بر بستر اینترانت به مردم عرضه نشود، هزینه تماشای فیلم بواسطه اینترنت برای مردم گران تمام می شود و استقبال از آن چشمگیر نخواهد بود.

-مطالعات نشان داده است که بیشترین ساعات دانلود فیلم و سریال از سایت ها و اپلیکیشن های به ظاهر مجاز در حد فاصل ۹ تا ۱۵ بعد از ظهر است. یعنی اکثر دانلودها در ساعات اداری و با استفاده از اینترنت دستگاه های دولتی انجام می شود.

-نظارتی بر برنامه های تولیدی در فضای اینترنت اعمال نمی شود. برنامه هایی که چندین برابر خریداران نسخه فیزیکی فیلم و سریال ها مخاطب دارند.

-تیراژ حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نسخه ای فیلم و سریال های ایرانی در شبکه نمایش خانگی نشانگر آن است که فقط یک درصد بیست میلیون خانوار ایرانی خریدار نسخه ارجینال اینگونه محصولات هستند.!

-به موجب قوانین موجود و اسناد بالا دستی صدا و سیما دارنده امتیاز انحصاری پخش محتوای تصویری (به جز فیلم های کوتاه خبری) در کلیه عرصه ها و بسترهاست. این سازمان با فراهم کردن تمهیدات لازم پخش آزمایشی سامانه شیما را در تهران ایجاد کرده است و به محض فراهم شدن زیرساخت های فنی لازم از سوی دولت قادر است تا پروژه iptv را عملیاتی کند. مضافاً که  تاخیر در این کار به خاطر برطرف کردن نقائص فنی و اجرایی طرح در دوره آزمایشی است.

-صدا و سیما حق خود می داند تا از دیوان عدالت اداری خواستار ابطال مجوزهای صادر شده به شرکت های مجری در دوره اخیر بشود. پیش از این به درخواست صدا و سیما، دادستان کل کشور از دادستانی های کلیه استان ها خواسته است با سایت های غیرقانونی نمایش دهنده  فیلم و سریال برخورد قانونی کنند.

-مادام که دولت و صدا و سیما به توافق جامعی در زمینه vod نرسند، بیشترین زیان و آسیب متوجه شرکت های خصوصی خواهد شد و در این فاصله سایت ها و غلام تکثیرها بیشترین سود را از وضعیت کنونی خواهند برد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    می خواستم این بحث را مرتبط سازم با همان دیدگاه همیشگی خودم :
    کاملاً مشخص است که شما و بیشتر مخاطبان سایت با این نظر که vod تحت کنترل صدا و سیما باشد مخالف هستید . اما مخالف یک مسئله بودن ، اگر آن مسئله قانونی باشد ، باید از طریق قانون هم پیگیری و اعمال گردد . اگر این عبارت واقعاً صحیح باشد که ” به موجب قوانین موجود و اسناد بالا دستی صدا و سیما دارنده امتیاز انحصاری پخش محتوای تصویری (به جز فیلم های کوتاه خبری) در کلیه عرصه ها و بسترهاست ” پس دولت و وزارت ارشاد باید برای تغییر در این قوانین به مراجع زیر ربط متوسل شوند و اگر این مراجع حاضر به تغییر قانون نشدند از آن تمکین نمایند ، نه چون آن را صحیح ندانسته و انحصار طلبی می دانند ، بنای لجبازی و انجام اعمال غیر قانونی را داشته باشند . بنده حقوق دان نیستم و از قوانین هم اطلاع چندانی ندارم اما از دولتی که در اوایل کارش شعار “دولت حقوقدانان” را مطرح کرد انتظار می رود یا به قوانین مورد نظر صدا و سیما تمکین کند یا اگر قانون و ماده حقوقی می شناسد که نقض کننده قوانین مورد نظر صدا و سیما است ، آن را علناً انتشار دهد ، در غیر این صورت فقط باید به مراجع حقوقی و قانون گذاری متوسل گردد و جلوی بهره برداری بیشتر سوداگران و منفعت طلبان غیر مجاز را از این موازی کاری و دعوای بی مورد بگیرد .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید