روزانه های سینمایی

آرایش واحدها در سرویس ویدیوی درخواستی

توضیح: این یادداشت به قلم نگارنده در شماره ۱۳۱ روزنامه سینما به چاپ رسیده است.:

در ساختاری که برای راه اندازی «سامانه ویدیوی درخواستی» می توان متصور بود، اجزا و واحدهای مختلفی ایفای نقش خواهند کرد. پاره ای از این واحدها در نقش ستادی و تصمیم ساز ظاهر می شوند و واحدهای دیگری بازوهای عملیاتی یا صف را تشکیل خواهند داد.

وزارت «ارتباطات و فن آوری اطلاعات» به همراه وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» در راس هرم تصمیم گیری، صدور مجوز و اعمال مقررات قرار دارند و بر خلاف پروژه در محاق مانده iptv، صدا و سیما نقشی را در این ارتباط ایفا نمی کند. در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تدوین و تصویب مقررات لازم آهنگ بیشتری خواهد بخشید. در همین رابطه موسسات و شرکت های خصوصی مجری طرح انتظار دارند در تهیه مقررات و ضوابط به گونه ای عمل شود که متقاضیان در لابیرنت های پیچیده اداری گرفتار نشوند و وقت و انرژی زیادی از آنها برای منطبق شدن با آیین نامه به هدر نرود.

شرکت های خصوصی نیز در سه دسته «صاحبان شبکه»(شرکت های اینترنتی، اپراتوارهای تلفن همراه)، «مجریان شبکه»(موسسات ویدیو رسانه) و «دارندگان محتوا»(تهیه کنندگان سینما و شرکت های ویدیویی) فعالیت می نمایند. اگر شرکت های آی تی را که با در اختیار گرفتن فضای فرکانسی از دولت، ارائه دهنده خدمات اینترنتی هستند استثنا کنیم، مرز فعالیت های اختصاصی بین «مجریان شبکه» و «دارندگان محتوا» به وضوح قابل تفکیک نیست و بعضاً همپوشانی دارد. به عنوان مثال از گذشته تا حال بعضی از موسسات ویدیو رسانه راساً درصدد تولید و تامین محتوا برآمده اند و با تولید انواع فیلم(ویدیویی)، سریال و برنامه های سرگرم کننده نظیر رئالیتی شوها، جُنگ های هنری و مسابقات آشپزی، تمام نیازهای محتوایی اشان را از سبد تهیه کنندگان سینما تامین نکرده اند. در واقع این دسته از موسسات ویدیو رسانه می توانند مستقیماً با یکی از شرکت های «صاحب شبکه» به همکاری بپردازند و آثارشان را در دسترس مخاطبان قرار دهند. بطور مثال موسسه«تصویر گستر پاسارگاد»در بین مجموعه موسسات ویدیو رسانه، فیلم و سریال های ایرانی و خارجی! را به دو صورت تحت وب و تحت موبایل به بازدید کنندگان از سایت «فیلم نت» و مشترکان اپلیکیشن «فیلم نت» ارائه می دهد. تولید و پخش برنامه «سی و پنج» با اجرای فریدون جیرانی در جریان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز «آکادمی اسکار» در روزهای گذشته و تولید ویژه برنامه هایی به مناسبت «نوروز ۹۵ »از جمله برنامه های تولیدی موسسه مزبور است که همزمان به عنوان «دارنده محتوا» و «مجری» در حال فعالیت است.

همچنین مرجع پخش فیلم دیگری به نام «فیلیمو» که وابسته به شرکت «صبا ایده» است، به عنوان یک شرکت «صاحب شبکه» شناخته می شود. این شرکت مدتهاست که با راه اندازی «آپارات» و اخیراً «فیلیمو» نه تنها در قامت تامین و تولید کننده محتوا بلکه به عنوان «شرکت مجری» نیز ظاهر شده است. برنامه هفتگی و پر مخاطب «دید در شب» با اجرای «رضا رشید پور» محصول ماه های اخیر این شرکت است.

در یک جمع بندی نه موسسات ویدیو رسانه تمام تخم مرغ هایشان را در سبد تهیه کنندگان سینما قرار داده اند و نه شرکت های «صاحب شبکه» معطل «صاحبان محتوا» و شرکت های «مجری» مانده اند. به نظر می رسد در آینده برنده رقابت در جذب مشتری و توسعه بازار، شرکت هایی خواهند بود که در زنجیره ارزش آنها ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری توامان به چشم می خورد و نیازمند واسطه های دیگری نباشند. به این خاطر اگر «صاحبان شبکه» در آینده پا در کفش تهیه کنندگان سینما کردند، نباید متعجب شد.! بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام تصویب مقررات  و نظارت بر آنها، همواره می بایست با آینده نگری، اقتضائات و واقعیات حاکم بر این عرصه نوپدید را مدنظر قرار دهد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید