روزانه های سینمایی

پیام های یک مراسم

مهم نیست که سرویس ویدیوی درخواستی در دوره جدید دقیقاً کی به بهره برداری می رسد تا بر اساس زیرساخت های حقوقی تهیه شده نظم و نسقی به وضعیت کنونی بدهد. بی شک جزییات مربوط به نحوه استفاده مشترکان از خدمات این سرویس در هاله ای از ابهام نمی ماند و دیر یا زود تکلیف کاربر برای انتخاب یکی از شرکت های موجود روشن خواهد شد. بلاتکلیفی آینده موسسات ویدیو رسانه هم اهمیتی ندارد، زیرا بعید نیست آن دسته از مدیران با سابقه موسسات ویدیو رسانه که بدشان نمی آید پا به پای تحولات جلو بروند، با مدیران شرکت های اینترنتی تایید شده از طرف وزارت ارشاد، وارد مذاکره شوند و سناریوی ادغام شرکت های خود را عملیاتی  کنند و با انباشت تجربه هایشان یکی در آی تی و دیگری در تامین فیلم، طرحی نو در اندازند.

آنچه به مراسم معرفی «سامانه سند»(ویدیو درخواستی) محل هتل لاله تهران ابعاد تاریخی می دهد آن است که نقطه پایانی بر مناقشه و اختلاف دولت و صدا و سیما بر سر موضوع ویدیوی درخواستی گذاشت. اقدام اخیر دولت که در سایه همکاری وزارتخانه های ارتباطات و فرهنگ و ارشاد صورت گرفت، ادعای مدیران رسانه ملی برای تولیت انحصاری پخش ویدیوی اینترنتی را به چالش کشید و مهر بطلانی برآن نهاد. سالها بود که جام جم نشینان در لوای پروژه راه اندازی تلویزیون اینترنتی، پخش هر گونه محتوای دیداری و شنیداری بصورت برخط را به زلف اراده و اجازه خود گره زده بودند و ورود سازمان های دیگر به این مقوله را خط قرمز خود می پنداشتند. ناکامی مدیران پروژه IPTV و خُلف وعده های مکرر آنها از یکسو و خلاقیت و تلاش تحسین برانگیز استارت آپ هایی همچون آپارات برای راه اندازی سرویس فیلم و سریال از سوی دیگر، سبب شد تا حنای انحصار رسانه ملی رنگی نداشته باشد و مدل دموکراتیک پخش ویدیو روی اینترنت روز بروز گسترش یابد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات فن آوری با سماجت و ایستادگی خود در برابر ادعاهای غیر واقع بینانه سطوحی از مدیران رسانه ملی، از این پس فرصت دارند تا با تمرکز بیشتری زمینه فعالیت شرکت های مجاز بیشتری را فراهم کنند و بی آنکه دامن خود را آلوده به امور غیر حاکمیتی کنند، به نقش رگلاتوری بسنده کرده و زیرساخت های فنی و حقوقی لازم و کافی را برای دست اندرکاران تامین کنند.

قبل از آغاز بکار شرکت های جدید و توسعه خدمات شرکت های موجود نظیر: فیلیمو(آپارات)، فیلم نت(تصویر گستر پاسارگاد و با یک واسطه همکار با همراه اول)) و صبا سل(ایرانسل) اقدام در اولویت دولت باید توقف فعالیت سایت های پرشماری باشد که هزاران فیلم و سریال ایرانی و خارجی را بطور غیرقانونی در اختیار بازدید کنندگان و کاربرانشان قرار می دهند. در غیر اینصورت نقض کپی رایت آثار داخلی و عناوین خارجی خریداری شده، فضا را برای بسامان بودن «سامانه سند» مسدود و ناهموار خواهد کرد.

هزاران نیروی انسانی مستعد در زمینه تولید فیلم و سریال و سایر برنامه های جذاب و سرگرم کننده و سرمایه گذاران علاقمند زیادی بی صبرانه منتظر فراهم شدن بستر و محیط تازه ای برای کسب و کار هستند. دولت باید با عبرت از تاخیر و دست دست کردن صدا و سیما، هر چه سریعتر سامانه ویدیوی درخواستی را با لحاظ همه جنبه ها و الزامات آن عملیاتی کند و در آیین بعدی از مهمانان مراسم بخواهد:

خانم ها، آقایان و مهمانان گرامی!

لطفاً دیتا کانکت موبایل و سایر دستگاه های هوشمند همراه خود را فعال کنید و برای دسترسی به عناوین فیلم ها و سریال هایی که در سامانه قرار داده شده اند، به این دستورات توجه بفرمایید. ابتدا با ایجاد یک حساب کاربری …..

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید