روزانه های سینمایی
آرزوی دیرینه

آرزوی دیرینه

معتقدم به دلایل بسیاری وقت آن رسیده است که جایگاه سازمانی همکارانم در ادارات امورسینمایی ادارات کل ارشاد مورد بازیابی قرار گرفته و اعتلا و رفعت شایسته تری به آن بخشیده شود. در حال حاضر روسای ادارات امور سینمایی زیر نظر معاونین فرهنگی به کار و ایفای وظیفه مشغولند.تحولات اجتماعی و فناوری از یکسو و گسترش ماموریت های این ادارات از سوی دیگر امروزه در ابعاد و امتدادی گسترش یافته است که ارتقای این پست به معاونت سینمایی را ضروری ساخته است. این امر قطعا" سبب گردش بهتر امور، تکریم ارباب رجوع و تعین بیشتر این مسئولیت خواهد شد.

دلایل و توجیهاتی که برای این ادعا میتوان برشمرد از این قرارند:

 

– عده ای از معاونین فرهنگی به پشتوانه سوابق تحصیلی و شغلی نامرتبط با سینما و هنر، از سرعت و عمق گسترش دانش و علوم در قلمرو سینما و صنایع دیداری و شنیداری بی اطلاع هستند. نگرش سنتی به سینما و تنزل و تخفیف آن در حد یک ابزار تفننی و سرگرم کننده خصلت مشترک این عده است. ذهنیت غالب این دوستان درباره سینما، محدود به کشفیات نیرو های انتظامی و فیلم های مستهجن و مبتذل و یا سالن های نه چندان پر رونق سینماهای شهر یا استان است.(با فرض آن که در شهر یا استان سینما وجود خارجی داشته باشد!) از این روی غفلت آن ها از سایر جنبه ها مانند؛ سینمای آماتور، سینمای خانگی، بازی رایانه ای، آموزش سینما، جشنواره های سینمایی، تولیدات زیرزمینی، سینمای بومی، تاثیر پذیری مردم از فیلم های شبکه غیر رسمی، کم ترین عارضه ای که به همراه دارد، عدم مفاهمه و درک متقابل بین معاونت فرهنگی با کارشناسان شاغل در ادارات سینمایی و واحد های سمعی و بصری است.

– اگر در ادارات کل پرونده سینما بر روی میز مدیران کل گشوده نیست یا حداقل به اندازه سایر موضوعات در تیررس نگاه و توجه آنها قرار ندارد، یکی از علل آن ( در خوش بینانه ترین حالت)، سهم مساوی سینما با بسیاری از موضوعات و مسائل مبتلابه اصلی و فرعی در ادارات کل است. به عبارت روشن تر قدر و قیمت سینما به عنوان یک رسانه برتر هنوز نزد مدیران کل و معاونین فرهنگی آنها شناخته شده نیست. گماردن افراد غیر مسئول در پست های سینمایی و تزلزل و بی ثباتی شغلی آنها امروزه به هنجاری عادی تبدیل شده است و گویای بی اعتنایی به ظرفیت سینما و واقعیات اجتماعی متاثر از آن است.

– موفقیت طرح مناطق هشت گانه سینمایی در کشور که یکی از برنامه های مدیر ارشد سینما در این دوره است، تا حد زیادی در گروی وجود نیروی آگاه، مدبر و کاربلد در ادارات کل استانی است. کسی بهتر از معاون سینمایی از عهده این کار بر نخواهد آمد.

– پیچیده تر شدن عملیات تامین و تکثیر فیلم های قاچاق و سرقت آثار سینمایی ایرانی به واسطه تغییرات مستمر تکنیکی و گوناگونی شیوه ها و روش های متخلفان، حکم می کند تا تازه ترین تاکتیک های خاطیان، توسط فردی متخصص مستمرا" رصد شود و در ستادهای عملیاتی به آگاهی دیگر اعضا رسانده شود. امتداد نیافتن شعاع عملیاتی ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز در استانها طی سه سال گذشته گویای فقدان عنصری دلسوز و آشنا با امور که او را باید در مصدر و منصب معاون سینمایی جستجو کرد، می باشد.

– ظهور پدیده های نوین دیداری و شنیداری مانند بازی های رایانه ای، فیلمسازی دیجیتال، روش های جدید انتقال و تکثیر فایل های تصویری، ضرورت بازآموزی کارشناسان امور سینمایی با دانش های جدید را جلوه گر می سازد. بی ثباتی دوران خدمتی مسئولان امور سینمایی و عدم آگاهی معاونین فرهنگی از عمق و دامنه تحولات تکنولوژیکی در عرصه سمعی و بصری، حکم می کند ارتقای جایگاه سازمانی مدیران امور سینمایی با قید فوریت در دستور کار مقامات مسئول قرار گیرد.

– هر ساله آمار متقاضیان شرکت در جشنواره های فیلم کوتاه در کشور رشدی صعودی نشان می دهد. دسترسی آسان به دوربین و سایر امکانات سخت و نرم افزاری برای تدوین و صداگذاری فیلم امکان دستیابی بسیاری از علاقه مندان به زبان سینما را فراهم ساخته است. همچنین کوبیدن بر طبل مطالبه برای تاسیس دفتر انجمن سینمای جوان ، احداث سینما، برگزاری همزمان جشنواره های ملی در استانها از سوی جوانان، مقامات محلی و نمایندگان مجلس، مبین شور و اشتیاق همگانی مردم به سینما می باشد. در این راستا هدایت علائق مردم، امکان سنجی، اولویت بندی نیازها، شناسایی منابع استانی و شهری و هم افزایی آنها با اعتبارات ملی، از عهده فردی بر می آید که در این یادداشت به دفعات از او به نام معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یاد کردیم .

در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید