روزانه های سینمایی
راز این سریال ها( اتوپیایی-اکرونیایی)

راز این سریال ها( اتوپیایی-اکرونیایی)

تاکید اندیشه ورزی همچون دکتر حسن عباسی (که همگان او را بیشتر به عنوان شخصیتی سیاسی می شناسند) برای آماده سازی و نقد و بررسی سریال های به زعم او استراتژیک، بار دیگر در برنامه زنده تلویزیونی راز ( شبکه چهار سیما-٣٠ مرداد) توجه مخاطبان را برانگیخت. وی با بیان آنکه مکتب چهارم در دکترینال امنیت، مکتب اصالت موقعیت است، در مقام توضیح این مکتب گفت: این مکتب تهدید را می گیرد و آن را به مصادره خویش در می آورد. او با ذکر یک مثال ساده ادامه داد؛ همچون صدفی که در قعر دریا با ورود ریگ یا شن می تواند از جوهر خودش به آن تراوش کند و به مرور آن را به گوهری مبدل سازد، اسلام شیعی در ایران نیز چنان قابلیتی را از خود در طول قرون و اعصار به نمایش گذاشته است که بی شباهت به کار صدف نیست. با ورود اسلام به مصر زبان آن سرزمین یکسره عربی شد. در ایران مردمان دین جدید را با آغوش باز پذیرفتند اما زبان فارسی را به کنار ننهادند بلکه آن را غنا بخشیدند. در سال های سیاه یورش و استیلای مغولان به فلات ایران وزرایی همچون خواجه نصیر درس تدبیر و سیاست به ایلخانان می دادند و مصائب و آلام تسلط آنها بر مقدرات ایرانی ها را تسکین می بخشیدند. رصد خانه ها محصول این دوران است و هر ایلغاری که به سرزمین آباء و اجدادی خویش برگشت مسلمان شد و با حقایق اسلام آشنا گردید. در دوران معاصر حمله صدام به ایران با ترشح فرهنگ ایرانی و اسلامی به این هجوم ناجوانمردانه، گوهر پر فضلیت دفاع مقدس از صدف وجود مردان و زنان شجاع پدیدار گشت. دکتر حسن عباسی با یادآوری نشستی با حضور نمایندگان دستگاه های فرهنگی، تبلیغی و امنیتی در هفته های گذشته که ظاهرا" نگران عرضه سریال ها و فیلم های عموما" آخر الزمانی از مجاری رسمی بوده اند، تصریح کرد: 

 

اغلب سریال ها و تولیداتی از این دست را دیده و تحلیل محتوای آنها را به انجام رسانده است. او اعتقاد دارد با تراوش از جوهر فرهنگ ایرانی و اسلامی باز هم می توان جسورانه به مقابله با آثار سینمایی و تلویزیونی اردوگاه سلطه رفت و همچون ادوار گذشته تهدیدهای آنها را مصادره کرد. با برداشت راقم این سطور، دکتر عباسی به عنوان یک کارشناس رسانه مدعی است، درس هایی که از سریال هایی نظیر لاست ، ۴۴٠٠ و ٢۴ می توان آموخت بدین شرح است:

– هنرمندان و فیلمسازان ایرانی با اعتنا به ساختار و مضامین این محصولات به صرافت تولید فیلم های مهدویتی می افتند و در عمل پاسخ مناسبی به رقبای مهاجم خواهند داد. دانشگاهیان و حوزویان به توصیه مقام رهبری در دیدار سینماگران با ایشان در سال ١٣٨۵ که گفتند:

 باید دید که دستگاه های ذیربط زمینه انتقال مفاهیم خوب ، صحیح و متعالی را به کارگردانان سینما فراهم کرده اند که از آنان انتظار انعکاس این مفاهیم راداشته باشند؛موظفند از منظر مطالعات اجتماعی، فلسفی و معرفت شناسی یاریگر سینماگران متعهد به مبانی انقلاب اسامی برای خلق فیلم های آخر الزمانی باشند. 

– با واکاوی، نشانه شناسی و کشف نمادهای نهفته در این فیلم ها مردم و مخاطبان جوان را با مقاصد و نیات سازندگان آشنا می سازیم و اصطلاحا" کلید رمز گشایی را به دست آنها برای درک درست نمونه های مشابهی که شاید امکان عرضه رسمی آنها وجود نداشته باشد، می دهیم.

– علیرغم آنکه مردم ما از نظر اعتقاد و اندیشه بالاتر از آن هستند که مفتون و مسحور پیام این آثار بشوند، اما تحلیل و بررسی کارشناسی سریال های پر مخاطب درجهان، به مصونیت فکری مخاطب کمک خواهد کرد و قدرت نقادی او را افزایش خواهد داد.

– بخواهیم یا نخواهیم همانطور که تا کنون این فیلم ها در جامعه به لطایف الحیل در دسترس قرار گرفته اند از این پس هم در بین مردم دست به دست خواهند شد و در خوابگاه های دانشجویی  روزهای متمادی دانشجو ها را معتاد تعلیق و کشش داستانی خود خواهند کرد. پس چه بهتر که نمونه های جدیتر و خوش ساخت تر کارها در صدف نظر و تامل اهل معنا بیافتند تا دست رقیب برای مخاطب به خوبی باز شود. بدین ترتیب می توان امید داشت اسلام ستیزی و تحریف آشکار آنها برای روایت پایان جهان و به حاشیه راندن حقیقت ظهور موعود عدالت گستر امام زمان (عج) راه به جایی نخواهد برد.

– قسمت هایی از این سریال ها از رسانه ملی و قسمت های بیشتری از مجرای شبکه رسمی ویدیویی به روش و تمهیدی که شرح آن داده شد قابل نمایش هستند. ضریب نفوذ ناچیز فیلم های خارجی در شبکه رسمی نمایش خانگی(حدود پنجاه هزار نسخه) به دلیل ممیزی ناگزیر و در مقابل بالا بودن این ضریب در شبکه غیر رسمی، حکم می کند رسانه ملی بار بیشتری را در این زمینه بردارد و حتی الامکان با پایبندی به سنت نیکوی نمایش و تحلیل فیلم های خارجی که سالیان گذشته با فیلم های معنا گرا آغاز شد به گزینش فصل های قابل نمایش سریال های جهان گستر مبادرت ورزد.

پی نوشت: برای آگاهی بیشتر از مفهوم اتوپیا و آکرونیا به این منبع رجوع کنید

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید