روزانه های سینمایی

عروسی به کوچه ما هم می آید؟

توضیح : این یادداشت در یکصد و هشتمین شماره روزنامه سینما به قلم نگارنده به چاپ رسیده است.

در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نه یک بار بلکه دو بار از زبان مقامات محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیدیم که در آینده نزدیک با راه اندازی vod زندگی به کام سینماگران شیرین می شود و اتفاقات خوبی در اقتصاد سینما و دخل و خرج آن رخ می دهد. به گفته این مقامات” با راه اندازی وی او دی بسیاری از نگرانی های جوانان خوش ذوقِ مستندساز و تولیدکنندگانِ فیلم های کوتاه و انیمشین برطرف خواهد شد. وی او دی بستری است که امکان دیده شدن را برای همه فراهم و گردش مالی سینما را چندین برابر خواهد کرد.”

با امید به اینکه آرزوی مسئولان محترم هر چه زودتر محقق شود، نگارنده فرض را بر این می گذارد که دولت و صدا و سیما اختلافات گذشته را کنار گذاشته و برای عملیاتی کردن vod به وحدت نظر رسیده اند. بنابراین فقط سراغ جنبه های فنی موضوع می رویم. اینطور که مسئولان امر بیان کرده اند، سرویس هایی نظیر “آی پی مدیا” که “وی او دی” هم بخشی از آن است، بر بستر اینترانت به کاربران ارائه خواهد شد؛ زیرا این بستر بر خلاف اینترنت هزینه کمتری را به مصرف کنندگان تحمیل می کند و مخاطبان مجبور به خرید پی در پی حجم و ترافیک نیستند. در سال های اخیر بسیاری از درگاه های اینترنتی اغلب بطور غیرقانونی با بارگذاری انواع فیلم و سریال به مشتریان خود خدمات می دهند و هزینه بسیار ناچیزی را از آنها دریافت می کنند. به همین خاطر شرکت های ارائه دهنده سرویس vod باید برای به حاشیه راندن سایت های غیر قانونی، حاشیه سود خود را به کمترین میزان ممکن رسانده تا کاربران را به سمت خود جذب کنند. پیش نیاز ایجاد اینترانت و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تامین محیطی است که داده ها(صدا و تصویر) در آن با سرعت بالایی منتقل شوند. در سال های گذشته سرمایه گذاری های خوبی از سوی دولت برای گسترش شبکه فیبر نوری صورت گرفته است و تاکنون دهها هزار کیلومتر از این شبکه در کشور اجرا شده است. با این حال با توجه به تحولات سریع در زمینه فناورهای ارتباطی و مخابراتی دولت ها باید برای انتقال دانش فنی و واردات تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به کشور، مطالعه جامعی را صورت دهند تا در آینده برای روزآمد سازی سیستم های موجود با مشکل کمتری روبرو شوند. مذاکرات وزیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان با مقامات ایتالیایی پیرامون فیبر نوری- در سفر اخیر رییس جمهور به دو کشور اروپایی- از همین حیث حائز اهمیت است. واعظی هفته گذشته در پست اینستاگرامی اش نوشت:

 “وزارت ارتباطات تلاش دارد با هدف افزایش سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات بین شهروندان، شبکه فیبر نوری را جایگزین شبکه سیم مسی فعلی کند تا مردم بتوانند همگام با پیشرفت های جهانی از تکنولوژی های تازه تری استفاده کنند. با توجه به مذاکرات اخیر با شرکت های بزرگ جهت ورود و سرمایه گذاری در پروژه رساندن فیبر نوری به درب منازل، امیدواریم از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.”

با این ترتیب راه اندازی vod در کوتاه مدت در مقیاس جغرافیایی کوچکی امکان پذیر است و فقط شهرها و مناطقی که در آنها فیبر نوری با تکنولوژی GPON جایگزین کافوهای ONU شده است، قابل اجراست. از سوی دیگر بهره برداری از سامانه vod مانع از انتشار نسخه فیزیکی محصولات نمایش خانگی نیست؛ زیرا از قبل مشخص نیست که مردم تا چه حد از vod استقبال می کنند و آنها حاضرند با خرید ستاپ باکس مربوطه و پرداخت هزینه اشتراک، درصدد تهیه آن برآیند. بنابراین مادام که نسخه DVD فیلم و سریال ها تولید می شود، تکثیر غیر قانونی رواج خواهد داشت و فرصت طلبان راههای ارزانتری را برای تماشای فیلم به علاقمندان پیشنهاد خواهند داد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد و تبریک ایام دهه مبارک فجر .

    جدیدترین آمار برترین های کرایه در مغازه بنده :

    ده فیلم برتر کرایه :
    ۱- آتش بس ۲ – ۲۶ بار کرایه رفته
    ۲- پنج ستاره – ۲۵ بار کرایه رفته
    ۳- طبقه حساس – ۲۲ بار کرایه رفته
    ۴- گینس – ۲۱ بار کرایه رفته
    ۵- آنچه مردان درباره زنان نمی دانند / پنجشتبه آخر ماه / عصر یخبندان – هر کدام ۲۰ بار کرایه رفته
    ۸- همسر دات کام – ۱۹ بار کرایه رفته
    ۹- آذر ، شهدخت ، پرویز و دیگران / مجرد ۴۰ ساله – هر کدام ۱۸ بار کرایه رفته
    *. در مقایسه با آمار قبلی گینس و همسر دات کام توانسته اند به جمع محبوب ترین ها وارد شوند و همسر دات تنها فیلم غیر سینمایی در این جمع است!

    آمار کرایه سریال ها (مجموع همه قسمت های عرضه شده) :
    ۱- شهرزاد – ۳۲۲ بار کرایه رفته
    ۲- شاهگوش – ۱۱۸ بار کرایه رفته
    ۳- دندون طلا – ۹۳ بار کرایه رفته
    ۴- قلب یخی – ۶۹ بار کرایه رفته
    ۵- عشق تعطیل نیست – ۳۴ بار کرایه رفته
    ۶- ابله – ۲۴ بار کرایه رفته
    ۷- عطسه – ۲۲ بار کرایه رفته
    ۸- سیگنال موجود است! – ۹ بار کرایه رفته
    ۹- سفر هنرمندان به برزیل – ۵ بار کرایه رفته
    ۱۰- قهوه تلخ / گنج مظفر – همچنان ۰

    مجموع فروش و کرایه آخرین عناوین ایرانی عرضه شده (از ۶ دی ماه تاکنون) :
    ۱- نهنگ عنبر – ۲۵ مورد
    ۲- دوران عاشقی – ۱۶ مورد
    ۳- طعم شیرین خیال – ۱۰ مورد
    ۴- مردن به وقت شهریور – ۶ مورد
    ۵- دریا کنار – ۵ مورد
    ۶- متل قو – ۳ مورد
    ۷- مزار شریف – ۲ مورد
    ۸- فرار از زندان – ۱ مورد
    ۹- طعمه شیطان / سلوی – ۰ مورد

    دوستان عزیز ، شرکت در نظرسنجی انتخاب بهترین فیلم سال سینمای ایران فراموش نشود . آخرین مهلت شرکت در نظرسنجی صبح ۲۰ بهمن ماه می باشد .

    با تشکر .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید