روزانه های سینمایی

راه اندازی vod بر بستر ott پس از جشنواره

مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در دوره جدید با کنار گذاشتن مدل هایی که مدیران پیشین موسسه برای راه اندازی vod انتخاب کرده بودند، خبر از مدل جدیدی داده است که بزودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود. آنطور که از اظهارات آقای ابطحی برمی آید، در شیوه جدید vod نه بر بستر iptv بلکه بر بستر ott است. “تفاوت اصلی OTT با IPTV آن است که در OTT، تمامی مزایای IPTV نظیر مناسب بودن برای گیرنده تلویزیونی محفوظ مانده است و صرفاً محدودیت نیاز به یک شبکه مدیریت شده و اختصاصی که در IPTV متعارف بود از میان برداشته شده است.”(به نقل از سایت فناوری فرهنگی). این پدیده که مولود توسعه و استانداردسازی بیشتر فناوری، افزایش پهنای باند دسترسی کاربران، افزایش تعدد و تنوع ابزارهایی که به اینترنت وصل می‌شوند و همچنین ظهور سرویس‌‌دهنده‌های ویدئویی پیشرفته و باکیفیت بر بستر اینترنت است، باعث شد تا به‌تدریج ارائه‌دهندگان خدماتIPTV  با ریزش مشتری روبرو شوند. تنها نکته در رویکرد و گرایش اخیر موسسه رسانه های تصویری مشکلات دیرینه نظیر سرعت و پهنای باند است که علیرغم تلاش های خوب صورت گرفته در دولت هنوز تا وضعیت ایده آل فاصله زیادی باقی مانده است. یافتن پاسخ برای پرسش هایی نظیر: میزان هزینه اشتراک مشتری و نیز قیمت خرید دستگاه واسط ( setup box)برای تلویزیون های غیر هوشمند و … به آینده ای موکول می شود تا در این باره اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

خاطر نشان می شود طی یکسال گذشته اپلیکیشن های فیلم نت و فیلیمو امکان بهره مندی کاربران از ott  را بر بستر تلفن های همراه فراهم ساخته اند. در خارج از ایران vod بر بستر ott  از سوی یک ایرانی(علی معینی) و با شرکتی تحت عنوان glwis به یک و نیم میلیون مشترک فارسی زبان ارائه می شود. مشترکان غیر از خرید واسطه gl box ماهانه ۲۰ دلار هزینه اشتراک می پردازند. این شرکت با در اختیار داشتن هزاران فیلم و سریال ایرانی(بدون در اختیار داشتن رایت) و نیز شبکه های سیمای جمهوری اسلامی طرفداران زیادی دارد. متن مصاحبه مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری را بخوانید:

مهر: مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تاکید کرد مدیریت سیستم «VOD» از ماموریت های اصلی این موسسه است و پس از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر این سیستم راه اندازی خواهد شد.

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری درباره راه اندازی سیستم «VOD» به خبرنگار مهر گفت: در طول دو سالی که به عنوان قائم مقام اقتصاد سینما و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری در بدنه مدیریت سازمان سینمایی حضور داشتم در جریان راه اندازی سیستم «VOD» بودم و زمانی که به موسسه رسانه های تصویری آمدم از ابتدا با رییس سازمان سینمایی قرار گذاشتیم در کنار کارهای روزمره و جاری موسسه رسانه های تصویری ماموریت هایی را در این موسسه به عهده بگیرم که یکی از این ماموریت ها راه اندازی سیستم «VOD»، سامان دادن بخش بین الملل سینمای ایران و همچنین بحث سازمان جشنواره ها بود و از زمان حضور در موسسه های رسانه های تصویری تلاش کردیم مجموع این ماموریت ها را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: درباره راه اندازی سیستم «VOD» نقدی بر گذشته داشتم به همین دلیل مدل هایی که در مدیریت سابق موسسه های رسانه های تصویری طراحی شده بود کنار گذاشته و مدل جدیدی از جهت فنی و محتوایی طراحی کردیم در همین راستا با شرکت های معتبر در حوزه فن آوری قرارداد بستیم و زیر ساخت های لازم را برای اجرایی کردن طرح «VOD» اجرایی کردیم و با سرفرازی اعلام می کنم این سیستم آماده بهره برداری است.

ابطحی تاکید کرد: با راه اندازی سیستم «VOD» نهضتی در حوزه سینما و انقلابی در عرصه تصویر و سینما به راه خواهد افتاد و از این به بعد دیگر مردم نیازی به دانلود غیرمجاز آثار ندارند. من معتقد هستم اگر محتوای سینمای ایران را روی سرورها بگذاریم مخاطب با یک اپلیکیشن می تواند محصولات سینمای ایران را در سراسر دنیا ببیند.

وی با بیان این مطلب که با راه اندازی سیستم «VOD» هویت و فرهنگ ایرانی به دنیا صادر می شود، گفت: همانطور که گفتم با راه اندازی سیستم «VOD» انقلاب بزرگی در سیستم تصویری ما روی خواهد داد و اگر این اتفاق مهم و بزرگ به درستی اجرایی شود رسالت ما برای ارتقای جامعه سینمایی ایران در نقاط مختلف دنیا به درستی عملی می شود. یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی این سیستم تلاش در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد سینمای ایران و برداشتن گام های موثر در این عرصه است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پایان صحبت هایش در پاسخ به اینکه سیستم «VOD» چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: پیشنهاد من این بود که در ایام دهه فجر سیستم «VOD» را راه اندازی کنیم اما به دلیل هماهنگی بین‌بخشی و بین وزارتخانه ای تصمیم گرفته شده بعد از پایان جشنواره فیلم فجر این سیستم راه اندازی شود. با راه اندازی سیستم «VOD» بر بستر «OTT» همه ایرانیان علاقمندان به فرهنگ ایرانی می توانند شاهد آثار فرهنگی سینمای ایران باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • مرجع مورد اشاره خدماتش تحت وب است. به هر حال با وجود همین سایت و نیز glwis مخاطبان فارسی زبان خارج از کشور به قدر کافی دسترسی های متنوع دارند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید