روزانه های سینمایی

اندر حکایت بعضی ها که نمایش خانگی را ریز می بینند

در جلسه معاون دادسرای فرهنگ و رسانه با جمعی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما پیرامون موضوع پخش تیزر محصولات سینمایی در تلویزیون های ماهواره ای، به موجب اخبار منتشر شده، دو تن از تهیه کنندگان سریال های نمایش خانگی- که در سالجاری توزیع می شوند- نیز حضور داشته اند. با توجه به پخش آنونس سریال های دندون طلا و شهرزاد از شبکه های ماهواره ای قطع به یقین تهیه کنندگان دو مجموعه یاد شده از جمله دعوت شدگان به دادسرای ویژه فرهنگ و رسانه بوده اند.

با اینکه از گفت و شنود این تهیه کنندگان در جلسه برگزار شده مطلبی منتشر نشده است، با این حال می توان ادعا کرد که موضع تهیه کنندگان و عوامل سریال های شبکه نمایش خانگی تفاوت چندانی با تهیه کنندگان سینمایی ندارد. البته صدا و سیما اگر کم و بیش تیزر فیلم های سینمایی ایرانی را پخش می کند این اقدام در باره مجموعه های نمایش خانگی اصلاً مصداق ندارد و طی شش سال گذشته تیزر هیچ سریالی مجوز پخش از رسانه ملی دریافت نکرده است. همانطور که روزانه های سینمایی پیشتر هم در این باره نوشته است،(اینجا) متاسفانه دلیلی هم برای این تصمیم صدا و سیما اعلام نشده است و مجموعه های نمایش خانگی به موجب قانونی نانوشته حکم بچه سر راهی را در بین تولیدات تصویری کشور پیدا کرده اند.!

بنابراین پیامد تصمیم جام جم نشینان در باره سریال های شبکه نمایش خانگی از آن جهت که سرمایه ای بیش از یک فیلم سینمایی صرف تولید آنها می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. توسل به راهکار جلب همکاری یک شرکت آلمانی برای پخش و عرضه فیزیکی و اینترنتی سریال شهرزاد در اروپا که اتفاقاً نمایش تیزرهای این مجموعه را از شبکه های ماهواره ای مشروع جلوه می دهد، بی شک راهی برای برون رفت از ممنوعیت هر گونه اطلاع رسانی در باره مجموعه های تولیدی از سوی رسانه ملی است. در جلسه اخیر تهیه کنندگان با مقام قضایی بد نبود اخذ دلایل و مستندات برخورد سلبی تلویزیون با سریال های نمایش خانگی مورد تاکید قرار می گرفت تا اگر فردا روزی گشایشی در زمینه پخش تیزر فیلم های ایرانی صورت گرفت، از شمول آن سریال های ایرانی نیز بهره مند گردند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • استاد فروتن
    این رفتار سازمان(صدا و سیما) نه تنها عقلایی نیست بلکه بسیار جای تاسف داره در شرایطی که برای تهاجم فرهنگی با ایران در مجلس سنای امریکا بودجه قابل توجهی تصویب مینمایند و در ایران برای مقابله با ان شورای انقلاب فرهنگی جلسات متعدد برگزار میکند لیکن در عمل نه تنها حمایتی از تولید کنندگان اثار فرهنگی نمی شود بلکه با عدم پخش تیزرهای تبلیغاتی به شکلی غیر موجه و ازار دهنده ضمینه شکست اینگونه پروژه ها را فراهم میاورند و در این میان هیچ کس پاسخگو هم نیست که چرا و به کدامین گناه این بچه ها سر راهیند
    اقای فروتن در حال حاضر دوشنبه هر هفته مردم به اشکال مختلف سریال شهرزاد را تهیه و اوقات فراغت خود را با دیدن ان پر کرده و سرگرم میشوند واقعا دلم میخواهد بدانم کجایی این کار از نظر مسولین سازمان بد است و فرهنگی نیست و چرا از مجموعه جذاب و اموزنده کوچه مروارید که علاوه بر اموزشهای مهارتهای زندگی با معرفی عروسکهای متعدد و زیبا میتوانست در مقابل شخصیتهای کارتونی و عروسکی وارداتی مورد توجه کودکان قرار گیرد با پخش تیزرهای تبلیغاتی حمایت نکردند

  • وقتی ایرانیان در سراسر دنیا می‌توانند محصولات مورد تایید جمهوری اسلامی را از طریق اینترنت خریداری کنند
    چه توجیهی می‌تواند از صدور ارزش‌های ما به آن سوی مرزها جلوگیری کند؟
    چه ایرادی در تبلیغ شهرزاد میان سریال‌های آن چنانی ترکیه‌ای وجود دارد؟
    اتفاقا به بینندگان پیشنهاد می‌دهد که برای تغییر ذائقه هم که شده، سری به بازار داخلی بزنند
    چرا حاکمیت باید از عرضه و تبلیغ محصولاتی منطبق بر ارزش‌های ایرانی اسلامی در شبکه‌های ماهواره‌ای ناخرسند باشد؟

    • پخش تیزر فیلم های سینمایی در داخل نیز سبب افزایش فروش فیلم های روی پرده شده است. به عنوان نمونه فیلم این سیب برای تو ساخته سیروس الوند به این طریق توانسته است بر خلاف دو هفته اول از فروش قابل قبولی در گیشه برخوردار شود و سرگروهی خود را در ششمین هفته اکران حفظ کند. در این یادداشت(پایان انحصار رسانه ای) نویسنده خلاف قانون نبودن پخش تیزرها را از منظر حقوقی بررسی کرده است.
      http://www.etemaad.ir/Default.aspx?NPN_Id=348

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید